Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-10, 23:02
  #13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Jag skulle rekommendera askgravlund.

Är inte det samma ssk som minneslund. Man bränner liket och gräver sen ner urnan på en plats och man kan gå och tända ett ljus i minneslunden.
Ingen grav att hålla koll på och känna dåligt samvete för. Vill man kan man bara tända ett ljus hemma också eller bara tänka på sin döda kompis/släkting
Citera
2024-05-10, 23:04
  #14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Jag skulle rekommendera askgravlund.

Är inte det samma som minneslund. Man bränner liket och gräver sen ner urnan på en plats och man kan gå och tända ett ljus i minneslunden.
Ingen grav att hålla koll på och känna dåligt samvete för. Vill man kan man bara tända ett ljus hemma också eller bara tänka på sin döda kompis/släkting
Citera
2024-05-11, 00:35
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är inte det samma som minneslund. Man bränner liket och gräver sen ner urnan på en plats och man kan gå och tända ett ljus i minneslunden.
Ingen grav att hålla koll på och känna dåligt samvete för. Vill man kan man bara tända ett ljus hemma också eller bara tänka på sin döda kompis/släkting

Med vanlig minneslund så sprids askan eller grävs ned anonymt utan att anhöriga är med eller vet precis var urnan grävs ned eller askan sprids.
Det finns ingen uppmärkning på vilka som är begravda där.
Min familj gjorde så med mormor.

Med askgravlund så begravs urnan med de anhöriga. Just var urnan grävs ned märks inte upp men däremot finns de begravdas namn uppmärkt.

Min familj körde på askgravlund för min far. Finns ingen grav men finns ett litet plakat med hans namn och levnadsår på en minnesvägg.
Tycker det är väldigt fint och lite mer personligt än vanlig minneslund men ändå diskret och man slipper gravsten.
Citera
2024-05-11, 01:49
  #16
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är inte det samma ssk som minneslund. Man bränner liket och gräver sen ner urnan på en plats och man kan gå och tända ett ljus i minneslunden.
Ingen grav att hålla koll på och känna dåligt samvete för. Vill man kan man bara tända ett ljus hemma också eller bara tänka på sin döda kompis/släkting

Nej det är inte samma sak. På en minneslund sprids din aska medan på en askgravlund begravs den. Mer finns att läsa på https://www.svenskakyrkan.se/gbs/min...ch-askgravlund
Citera
2024-05-11, 08:05
  #17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Med vanlig minneslund så sprids askan eller grävs ned anonymt utan att anhöriga är med eller vet precis var urnan grävs ned eller askan sprids.
Det finns ingen uppmärkning på vilka som är begravda där.
Min familj gjorde så med mormor.

Med askgravlund så begravs urnan med de anhöriga. Just var urnan grävs ned märks inte upp men däremot finns de begravdas namn uppmärkt.

Min familj körde på askgravlund för min far. Finns ingen grav men finns ett litet plakat med hans namn och levnadsår på en minnesvägg.
Tycker det är väldigt fint och lite mer personligt än vanlig minneslund men ändå diskret och man slipper gravsten.

Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Nej det är inte samma sak. På en minneslund sprids din aska medan på en askgravlund begravs den. Mer finns att läsa på https://www.svenskakyrkan.se/gbs/min...ch-askgravlund


Tack för klargörandet båda två, har man lärt sig något nytt idag också👍
Min pappa ligger på minneslund och då ingen mer än mamma min bor kvar i närheten så är det rätt smidigt. Brukar åka och tända ett ljus då och då när man ändå är i trakten.
Citera
2024-05-11, 14:50
  #18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Den lagen verkar ju rinna ut i att en myndighet ska bestämma över det hela när man inte kommer överens. T.o.m. efter döden ska myndigheter styra över oss eller åtminstone de efterlevande. Skriv testamente om allt av värde och val för att skona sammanhållningen. Det kan bli livslånga slitningar som följd av osämjan vid både arv och begravning. Gud nådig då det dyker upp ett okänt barn.

Ditt inlägg är snudd på poänglöst eftersom du:

a) Inte orkat läsa vad som faktiskt står i lagen och därför angriper en halmgubbe. Av 4§ Begravningslagen framgår tydligt att Länsstyrelsen uppgift när medling inte lyckats är att fatta beslut om vem av de anhöriga som ska få bestämma. Absolut inte att själv bestämma hur det ska vara. Det är alltså ingen "myndighet" som "styr över oss här", utan egentligen ett vanligt tvisteförfarande som behöver finnas eftersom:

b) I ett civiliserat samhälle kan döda naturligtvis inte bli liggande i kylrum i månader eller t.o.m år därför att de anhöriga inte kommer överens om begravningen. Det måste därför finnas en reglering som löser ut såna tvister i de - förmodligen sällsynta - fall där inte heller medling hjälper. Det är inte konstigare än att vi har regleringar för hur rättssystemet ska komma in i alla tänkbara typer av tvister som behöver lösas.
Citera
2024-05-12, 17:36
  #19
Medlem
Är inte helt i linje med ämnet, men det har förekommit att länsstyrelsen fått begära handräckning från kronofogden av kroppar när anhöriga inte lyckats få ner dom i jorden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback