Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-09, 15:19
  #1
Medlem
Sommarvikingens avatar
Har en björk som jag högg ned förra året. Kan jag använda bark och färska bitar från björken och ha som täckbark i ett grönsaksland? Eller måste täckbark vara fuktigt och mer nedbrytbart från kompost tex? Har även läst att den mesta täckbarken är från barrträd, inte björk. Jag vill använda täckbark för att motverka uppkomsten av ogräs.
Citera
2024-05-09, 15:29
  #2
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Har en björk som jag högg ned förra året. Kan jag använda bark och färska bitar från björken och ha som täckbark i ett grönsaksland? Eller måste täckbark vara fuktigt och mer nedbrytbart från kompost tex? Har även läst att den mesta täckbarken är från barrträd, inte björk. Jag vill använda täckbark för att motverka uppkomsten av ogräs.

Täckbark behöver finfördelas vilket går bra med furubark då den lätt bryts i bitar, det blir svårt med näver från en björk skulle jag säga då den är betydligt segare.
Sedan är det inte så bra med färskt trä i en odling då det innehåller ämnen som växterna inte tål/gillar.

Använd barken och träbitarna i en eldstad i stället om du har möjlighet till det.
Citera
2024-05-09, 15:32
  #3
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Täckbark behöver finfördelas vilket går bra med furubark då den lätt bryts i bitar, det blir svårt med näver från en björk skulle jag säga då den är betydligt segare.
Sedan är det inte så bra med färskt trä i en odling då det innehåller ämnen som växterna inte tål/gillar.

Använd barken och träbitarna i en eldstad i stället om du har möjlighet till det.
Ok tack för svar. Kanske ska köpa täckbark då istället.
Citera
2024-05-09, 15:38
  #4
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Ok tack för svar. Kanske ska köpa täckbark då istället.

Ja, jag tror det är en bra idé . Behöver du mycket så kolla om det finns någon tillverkare i närheten där du kan köpa lösvikt på en släpvagn.
Annars finns det massor med erbjudanden om typ 4x40L säckar runt hundringen nu på sommaren på ställen som Granngården, Rusta, kanske Biltema? eller din lokala mataffär.
Citera
2024-05-09, 16:39
  #5
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Har en björk som jag högg ned förra året. Kan jag använda bark och färska bitar från björken och ha som täckbark i ett grönsaksland? Eller måste täckbark vara fuktigt och mer nedbrytbart från kompost tex? Har även läst att den mesta täckbarken är från barrträd, inte björk. Jag vill använda täckbark för att motverka uppkomsten av ogräs.

Barken från björk heter näver. Om du ens kan få av den från stammen kommer den att krulla ihop sig såvida inte du finfördelar den. Nävern släpper när saven står som högs i björken ungefär vid midsommar så med tanke på att du tog ned den förra året så tror jag det blir svårt.
Citera
2024-05-09, 16:42
  #6
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastaren
Barken från björk heter näver. Om du ens kan få av den från stammen kommer den att krulla ihop sig såvida inte du finfördelar den. Nävern släpper när saven står som högs i björken ungefär vid midsommar så med tanke på att du tog ned den förra året så tror jag det blir svårt.
Jag högg av den grova barken från björken med yxa, ca 2 cm tjöckt, inte den papperstunna nävern.
Citera
2024-05-09, 17:58
  #7
Medlem
Man kan klart hyra en mindre flismaskin och köra lite om man vill finfördela, men björk har störst värmevärde per volym av våra vanliga träslag (om man inte har finved av ädellöv) så den gör sig nog bättre i brasan.
Citera
2024-05-09, 18:41
  #8
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag högg av den grova barken från björken med yxa, ca 2 cm tjöckt, inte den papperstunna nävern.

Det är kambiet. Jag ser inte varför du inte skulle kunna använda detta att täcka marken i ditt grönsaksland i syfte att pressa undan ogräs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback