Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-05-07, 16:52
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Finns bra mycket viktigare saker för dom att göra idag, än något litet skit ärende som detta. Jag tror det kommer läggas ner och sen är det över.

Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Varför?

Bevisläget är väldigt bra. Skulle säga 99% chans till fällande dom.
Kanske finns viktigare saker att arbeta med, med det är inte relevant. Åklagare har en lagstadgad plikt att lagföra.
Det döms ungefär 25 000personer för ringa narkotikabrott per år, det är nästa vanligaste brottet att dömas för i Sverige efter trafikbrott.

ca 26% av alla domar i Sverige är ringa narkotikabrott och ca 30% är trafikbrott.
56% av alla domar är alltså för små skitbrott som ringa narkotika och trafikbrott(huvudsakligen fortkörning).
Och lagföringen mot narkotikabrott ökar varje år, inte minskar.

Så att åklagare skulle skita i en i princip garanterat fällande dom för att ringa narkotikabrott skulle vara för trivialt att bry sig om kan du helt glömma.
Citera
2024-05-07, 17:06
  #38
Medlem
Ghastens avatar
Polisen kanske läser det här då är han helt klart körd hur många händelser som du beskrev händer.

Men det är ju bra att knarkare tas så kanske dom vaknar upp och fattar det är dags att växa upp.
Citera
2024-05-07, 17:13
  #39
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Med tanke på att han är ostraffad är chansen betydligt större att det läggs ner, jag hade chansat om jag var din polare. Kan dock blk en dyr historia om han döms till rättegångskostnader ifall han blir fälld.
Tillkommer inga rättegångskostnader om han fälls. Han får ingen försvarare förordnad som skulle kunnat kosta, och eftersom inga prover tagits föreläggs han inte betala sådana heller. Några andra rättegångskostnader finns inte att betala för.
Citera
2024-05-07, 17:16
  #40
Medlem
Permafloxs avatar
Enklaste för polarn är då kanske trotsallt bara att erkänna, och hoppas på lindrigt straff. Håller helt med om att kan man inte sitta av tiden ska man inte begå brott. Sen droger i sig är så jävla hopplöst. Men kanske ett uppvaknande för honom.
Citera
2024-05-07, 17:54
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krusskruss

1. Finns det en chans att ärendet läggs ner pga bristande bevis/resurser ifall han nekar och går till rätten ord mot ord? Kommer rätten att gå efter bevis eller kommer de lista mest på vaktens ord? Vad är det troligaste som kommer hända ifall man går till tingsrätten med denna information?


Det finns absolut en chans. Tro det eller ej men jag blev tagen när jag gjorde ett bryt en gång, påverkad, med knark i fickorna.
Jag visade leg, uppgav namn och adress när vakterna tog mig.
Hamnade i fyllecell.

Sedan på förhöret nekade jag till allt. Utredningen las ned. Jag trodde inte mina ögon.

Man tjänar aldrig på att vara ärlig i dessa situationer. Straffet kommer inte bli värre om du nekar.
Citera
2024-05-07, 19:20
  #42
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samaelsson
Men e de verkligen så, va ja förstod så räckte de med bara att man frågade om narkotika för att bli dömd till 6 månader??

Nej, det blir inte 6 månader för att man frågar efter narkotika. Man kan dömas för försök till narkotikabrott, även försök till ringa narkotikabrott, dock inte för försök till bruk av narkotika.

Men att fråga efter narkotika är inte att sälja eller överlåta. Att fråga efter fem cannabis eller ett gram amfetamin kommer i så fall eventuellt vara försök till ringa narkotikabrott.

Ringa brott ger som sagt fortfarande böter eller fängelse i högst sex månader.

Narkotikabrott av normalgraden ger inte heller automatiskt sex månader, straffskalan är upp till tre år vilket innebär att den startar på två veckor.

Så, innehav av små mängder för eget bruk kommer ge böter, olika mycket beroende på mängd och substans.
Citera
2024-05-21, 22:34
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Tillkommer inga rättegångskostnader om han fälls. Han får ingen försvarare förordnad som skulle kunnat kosta, och eftersom inga prover tagits föreläggs han inte betala sådana heller. Några andra rättegångskostnader finns inte att betala för.
Han vill såklart ha en advokat som han VET är bra annars är det bara bortkastad tid då han ändå lär bli dömd ifall han tar en försvarare han får tilldelad.
Citera
2024-05-21, 22:50
  #44
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Han vill såklart ha en advokat som han VET är bra annars är det bara bortkastad tid då han ändå lär bli dömd ifall han tar en försvarare han får tilldelad.
Precis. Min försvarare sov sig igenom rättegången. Hade vart bättre att försvara mig själv även om domen hade blivigt likadan.
Bara med en bra advokat kan man klara sig emot att bli oskyldigt dömd idag i Sverige.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback