Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-03, 00:05
  #1
Medlem
Var ute och promenerade i skogen i närheten av Gömmaren i Huddinge idag, och hittade 2 små förfallna trästugor av ren slump.

Den första ligger mitt i skogen mellan parkeringen vid Café Nytorp och Gömmaråsvägen, på en liten höjd. Det sitter massor av gamla sönderrivna tidningsartiklar på väggarna, från tidigt 1940-tal verkar det som. Ser ut som att de kanske använts som isolering eller nåt liknande. Hela stället är rätt förfallet.

Den andra är något mindre och ligger precis ovanför Gömmaråsvägen, innan man kommer ner på den från skogen så att säga. Går att se både vägen och bostadshus därifrån. Den liknar den andra stugan i förfall.

Är det någon som påträffat dessa byggnader förut eller kanske vet vad de är till för utifrån min beskrivning? Tyckte de var väldigt skumt placerade, och de är ju för små för att vara bostadshus eller liknande. Gamla sommarstugor känns också långsökt. Det finns dessutom ett antal andra byggnationer i samma skog, något som ser ut som en gammal husgrund som är lite större och eventuellt någon jordkällare.

Kanske inte superintressanta ställen ur ett urbex perspektiv, men jag blev väldigt nyfiken när jag såg de gamla tidningsartiklarna så kände att jag måste fråga om nån kanske vet något mer. Om nån vill kan jag ladda upp lite bilder imorgon, måste lägga mig nu.
Citera
2024-05-03, 09:20
  #2
Medlem
Upp med en bild.

Känns spontant som nåt gammalt tiggarläger..
Citera
2024-05-03, 09:34
  #3
Medlem
VoiceofDestructions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nohopegirl34
Var ute och promenerade i skogen i närheten av Gömmaren i Huddinge idag, och hittade 2 små förfallna trästugor av ren slump.

Den första ligger mitt i skogen mellan parkeringen vid Café Nytorp och Gömmaråsvägen, på en liten höjd. Det sitter massor av gamla sönderrivna tidningsartiklar på väggarna, från tidigt 1940-tal verkar det som. Ser ut som att de kanske använts som isolering eller nåt liknande. Hela stället är rätt förfallet.

Den andra är något mindre och ligger precis ovanför Gömmaråsvägen, innan man kommer ner på den från skogen så att säga. Går att se både vägen och bostadshus därifrån. Den liknar den andra stugan i förfall.

Är det någon som påträffat dessa byggnader förut eller kanske vet vad de är till för utifrån min beskrivning? Tyckte de var väldigt skumt placerade, och de är ju för små för att vara bostadshus eller liknande. Gamla sommarstugor känns också långsökt. Det finns dessutom ett antal andra byggnationer i samma skog, något som ser ut som en gammal husgrund som är lite större och eventuellt någon jordkällare.

Kanske inte superintressanta ställen ur ett urbex perspektiv, men jag blev väldigt nyfiken när jag såg de gamla tidningsartiklarna så kände att jag måste fråga om nån kanske vet något mer. Om nån vill kan jag ladda upp lite bilder imorgon, måste lägga mig nu.
Såg du någon, som bodde där?
Går det att, enligt din bedömning, bo där, i brist på bättre?
Finns det tak över huvudet, s.a.s.?
Bra med isolering ändå, oavsett i vilken form eller skick?
Varför inte glasull?
Citera
2024-05-03, 12:42
  #4
Medlem
Lite bilder

https://pasteboard.co/VEbLU2dLI5C2.jpg
https://pasteboard.co/N6UgATDoEte5.jpg
https://pasteboard.co/HywflMFVdcZK.jpg
https://pasteboard.co/BH5Jl8SORiHB.jpg
Citera
2024-05-03, 12:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoiceofDestruction
Såg du någon, som bodde där?
Går det att, enligt din bedömning, bo där, i brist på bättre?
Finns det tak över huvudet, s.a.s.?
Bra med isolering ändå, oavsett i vilken form eller skick?
Varför inte glasull?

Nej det är obeboeligt. Tak finns ju men golvet har rasat på sina ställen och det ligger bråte överallt. Inga dörrar eller nåt. Går väl att använda som vindskydd om man känner för att rensa ut lite ruttna plankor och annat. Kändes annars relativt stabilt även om det ser fallfärdigt ut. Se bilderna jag bifogade.
Citera
2024-05-04, 21:27
  #6
Medlem
Utifrån beskrivning av platsen och bilderna skulle jag säga att byggnaden på bilden är en bod, dvs ett uthus som - givet att avståndet till husgrund och jordkällare inte är orimligt långt - hör till en och samma fastighet som tidigare alltså bestod av bostadshus, jordkällare, vedbod, ev arbetsbod etc.
Citera
2024-05-04, 21:39
  #7
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nohopegirl34
Var ute och promenerade i skogen i närheten av Gömmaren i Huddinge idag, och hittade 2 små förfallna trästugor av ren slump.

Den första ligger mitt i skogen mellan parkeringen vid Café Nytorp och Gömmaråsvägen, på en liten höjd. Det sitter massor av gamla sönderrivna tidningsartiklar på väggarna, från tidigt 1940-tal verkar det som. Ser ut som att de kanske använts som isolering eller nåt liknande. Hela stället är rätt förfallet.

Den andra är något mindre och ligger precis ovanför Gömmaråsvägen, innan man kommer ner på den från skogen så att säga. Går att se både vägen och bostadshus därifrån. Den liknar den andra stugan i förfall.

Är det någon som påträffat dessa byggnader förut eller kanske vet vad de är till för utifrån min beskrivning? Tyckte de var väldigt skumt placerade, och de är ju för små för att vara bostadshus eller liknande. Gamla sommarstugor känns också långsökt. Det finns dessutom ett antal andra byggnationer i samma skog, något som ser ut som en gammal husgrund som är lite större och eventuellt någon jordkällare.

Kanske inte superintressanta ställen ur ett urbex perspektiv, men jag blev väldigt nyfiken när jag såg de gamla tidningsartiklarna så kände att jag måste fråga om nån kanske vet något mer. Om nån vill kan jag ladda upp lite bilder imorgon, måste lägga mig nu.
Varför långsökt med sommarstugor? Under kriget när man inte kunde resa utomlands och de flesta bilarna var avställda var det praktiskt med stuga på cykelavstånd från Stockholm.
Citera
2024-05-05, 23:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Varför långsökt med sommarstugor? Under kriget när man inte kunde resa utomlands och de flesta bilarna var avställda var det praktiskt med stuga på cykelavstånd från Stockholm.

Kanske inte är långsökt, men eftersom det ligger rätt otillgängligt uppe på en höjd med en rätt bra bit till närmsta större stig så känns det lite konstigt. Går knappast att cykla upp dit med så bergig terräng. Men det kanske fanns bättre stigar på den tiden, vad vet jag.
Citera
2024-05-06, 09:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nohopegirl34
Kanske inte är långsökt, men eftersom det ligger rätt otillgängligt uppe på en höjd med en rätt bra bit till närmsta större stig så känns det lite konstigt. Går knappast att cykla upp dit med så bergig terräng. Men det kanske fanns bättre stigar på den tiden, vad vet jag.

Det går väl att cykla dit ifrån där Snickarkrogen låg?
Citera
2024-05-06, 10:52
  #10
Medlem
https://maps.app.goo.gl/qY4rxrR5a9onLxmL8
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback