Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-30, 11:54
  #1
Medlem
GreenTentacle75s avatar
När man trappar ut psykofarmaka och går ner under ”terapeutisk dos” vad händer då egentligen?

Jag trappar Escitalopram och är nere på under 2mg men blir fortfarande mycket stark påverkad även om jag sänker med mycket små steg månadsvis. Kan bli utslagen i dagar.
Citera
2024-04-30, 11:58
  #2
Avstängd
zombie-nations avatar
Det finns ingen terapeutisk dos som är samma för alla. Blivit utskälld så många gånger för att jag inte vill ta en "terapeutisk" dos SSRI. Fast det jag tar hjälper. Ingen vet sin egen terapeutiska dos. Men även om man går under den terapeutiska dosen händer det något i kroppen. Kroppen lär reagera på medicinen. Man kan ha biverkningar utanför terapeutisk dos.
Citera
2024-04-30, 12:04
  #3
Medlem
GreenTentacle75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det finns ingen terapeutisk dos som är samma för alla. Blivit utskälld så många gånger för att jag inte vill ta en "terapeutisk" dos SSRI. Fast det jag tar hjälper. Ingen vet sin egen terapeutiska dos. Men även om man går under den terapeutiska dosen händer det något i kroppen. Kroppen lär reagera på medicinen. Man kan ha biverkningar utanför terapeutisk dos.
Lite så. Det känns som det är bara biverkningar nu i olika grad som kommer och går. Är så galet känslig, blir sjuk av att sänka med endast 0,1mg nu. Känns nästan omöjligt att bli av med skiten. Lidandet tär på en. Läkaren säger sluta bara, larva dig inte. Skulle dö om jag gick av nu.
Citera
2024-04-30, 12:06
  #4
Avstängd
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenTentacle75
Lite så. Det känns som det är bara biverkningar nu i olika grad som kommer och går. Är så galet känslig, blir sjuk av att sänka med endast 0,1mg nu. Känns nästan omöjligt att bli av med skiten. Lidandet tär på en. Läkaren säger sluta bara, larva dig inte. Skulle dö om jag gick av nu.

Du kommer må bäst av att sänka riktigt långsamt. Men antar att läkare inte håller med? "Det där lilla kan inte spela någon roll, det är nog nocebo."
__________________
Senast redigerad av zombie-nation 2024-04-30 kl. 12:12.
Citera
2024-04-30, 12:09
  #5
Medlem
GreenTentacle75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du kommer må bäst av att sänka riktigt långsamt. Men antar att läkare inte håller med? "Det där lilla kan inte spela någon roll, det är not nocebo."
Yup. Har inget annat val. Men läkarna säger att det finns ingen effekt i denna låga dos men uppenbarligen finns det massor. Det var därför jag ställde frågan.
Citera
2024-04-30, 12:14
  #6
Avstängd
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenTentacle75
Yup. Har inget annat val. Men läkarna säger att det finns ingen effekt i denna låga dos men uppenbarligen finns det massor. Det var därför jag ställde frågan.

Det är ju vanligare nu för tiden att läkare eller deras kolleger tar mediciner, så jag vet inte varför de fortfarande inte tror på detta. Klart en liten dos gör verkan. Dessutom kan olika styrkor på olika mediciner ha olika effekter.
Citera
2024-04-30, 12:24
  #7
Medlem
GreenTentacle75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är ju vanligare nu för tiden att läkare eller deras kolleger tar mediciner, så jag vet inte varför de fortfarande inte tror på detta. Klart en liten dos gör verkan. Dessutom kan olika styrkor på olika mediciner ha olika effekter.
Jo precis, tog Sertralin i många år i 100mg. Nu Escitalopram som jag var på 20mg som är maxdos. Sertralin är väl 200mg max. Starka grejor det här Escitalopram. Det är väl därför det jävlas även på några få mg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback