Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-29, 13:42
  #13
Medlem
Crabbofixs avatar
Motsats till lugn, så detta är vad man kan vänta sig på tåget i stort:

MOTSATSORD TILL LUGN:
orolig, bråkig, livlig, stojig, störande, bullrig; hektisk, stressig, jäktig, pressande
blåsig, stormig, byig
orolig, upprörd, nervös, ängslig, skraj, skakis, stirrig, hispig; obehärskad, obalanserad, lynnig, retlig, hetsig, hetlevrad; otålig, rastlös, stressad, spänd; vild, otyglad
Citera
2024-04-29, 13:47
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Vad är grejen med detta koncept om folk ändå inte respekterar reglerna samtidigt som tågvärdarna inte vågar säga ifrån eller avvisa dem?

Två gånger har detta hänt mig. Man betalar ju extra för att resa utan en massa störande ljud runt om sig. Men så dyker det upp blattar som skriker i telefon samt har ljudsignaler på max. Människorna runtom tycker liksom jag att det är störande, men de rycker bara på axlarna med risk för att annars få rasistkortet kastat på sig. Båda gångerna har det således varit jag som försökt göra något åt situationen.

Fan, släng av de högljudda respektlösa babbarna i en skog längs vägen?

Folk som inte respekterar reglerna för 2 Klass Lugn samt tågpersonalens oförmåga att lösa situationen tror jag inte räknas som en komfortbrist vid ansökan om ersättning. Eller har någon testat? Är det bara jag som har problemet att hamna tillsammans med oförskämda högljudda blattar?

Varför sa du inte åt dom som störde?
Citera
2024-04-29, 13:47
  #15
Medlem
Crabbofixs avatar
Kände faktiskt inte till det här med bytet från tyst till lugn, ytterligare en anledning att inte ta tåget alltså...

Minns för ett antal år sedan då jag satt i tyst kupé, då blev det fanatism från andra hållet... en tjej reagerade på att någon knappade för högt på tangenterna på en bärbar dator att hon med vild blick såg sig omkring för att hitta vem det var så hon kunde hyscha!
Citera
2024-04-29, 15:50
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Lugn borde vara den normala nivån på tåget utanför den tysta avdelningen. Är det alltså tillåtet att härja fritt utanför den lugna avdelningen?

Jag tycker det är dumt att de tagit bort tyst kupé eftersom den gången per år jag åker tåg så vill jag ha det just tyst. Det går nog inte att härja fritt utanför lugn kupé men man behöver inte vara tyst där. Vill man läsa eller sova kan det vara oerhört störande om någon pratar.
Citera
2024-04-29, 16:27
  #17
Medlem
Man ska få kunna prata i vagnen. Det är på snuden till neurotiskt att klaga på ett vanligt lågmält samtal som förs mellan två personer vilket jag själv har varit med om.

Det man slipper i 2:a LUGN är skrikande barn, ungdomar som spelar musik från mobilen och trånga sätten.
Citera
2024-04-29, 16:29
  #18
Medlem
TokyoBarns avatar
Tycker det är rätt åt er att ni blir störda, iaf alla som kallat SD rasister och hycklat folk som röstat på dom under alla år, nu får ni själv smaka på hur det känns.

Det passade att säga till svenskar som råkade andas när konceptet hette tyst kupé, men såfort det är invandrare så vågar i princip ingen säga ifrån, konstigt.

Vart ska ni fly nu någonstans när ni inte ens kan åka tåg i lugn och ro? Har ni testat Noice-cancelled hörlurar? Mvh
Citera
2024-04-29, 16:50
  #19
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Varför sa du inte åt dom som störde?
Du har inte läst mitt inlägg. Alternativt har du sovit på svenskalektionerna. Jag skrev ju att jag var den enda som försökte göra något åt situationen.
Citera
2024-04-29, 19:57
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Du har inte läst mitt inlägg. Alternativt har du sovit på svenskalektionerna. Jag skrev ju att jag var den enda som försökte göra något åt situationen.

Jo, det var du tydlig med. Problemet verkar vara gäster som inte bryr sig, och tågvärdar som inte vågar säga till/avhysa störiga gäster.

Du har inte funderat på att ge upp SJ, och i stället ta flyget eller bilen?
Citera
2024-05-07, 16:55
  #21
Medlem
vonblixens avatar
Intressant - just nu sitter jag i en "2 klass lugn", och för några minuter sen kom två lite överviktiga medelålders kvinnor in från 1:a klass vagnen och satte sig här för att prata en stund.... Varför sitter de inte kvar i 1:a klassavdelningen - och varför går man in i en "tyst avdelning" och sätter sig och pratar?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3603759

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback