Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-28, 22:32
  #1
Medlem
IndiskHoras avatar
Funderat lite på strålning vid sändare på master. Nu menar jag självklart inte på marken; där finns det ju hundratals trådar med foliehattar.

Själv har jag varit uppe i några master inte jättehöga men kanske runt 80 meter. På de sitter det vanliga sändare för mobilnät och några radiolänkar. Ingen farligt.

Däremot på vissa högre (ca 110m) sitter andra former av sändare, parabolliknande och nå jävla metallpinnar som sitter vågrätt, även radarmaster finns.

Läste en text från en professor som menade att strålningen från masterna inte blev skadlig först efter längre tid, detta i samband med grabbarna i teracommasten som rasa.

Min fråga är därför vilka sändare därmed master ska man undvika? liksom vad är genuint farligt? Fattar att det är icke joniserande strålning därmed inte cancer osv. Finns ju forskning som visar på att dosen från telefonmasterna även skulle kunna vara skadlig.
Citera
2024-04-28, 22:38
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Eftersom mikrovågsstrålning är nästan som en mikrovågsugn, är det så klart inte nyttigt att komma i vägen för strålen, för det är nästan som en stråle som man inte kan se från parabolerna.

Kroppen kan snabbt brännskadas, och får du det i ögonen kan du bli synskadad av värmeutvecklingen.
Citera
2024-04-28, 23:33
  #3
Medlem
IndiskHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Eftersom mikrovågsstrålning är nästan som en mikrovågsugn, är det så klart inte nyttigt att komma i vägen för strålen, för det är nästan som en stråle som man inte kan se från parabolerna.

Kroppen kan snabbt brännskadas, och får du det i ögonen kan du bli synskadad av värmeutvecklingen.

Fast så funkar det ju inte, det är samma våglängd på strålningen därför är den "mikrovågor" det betyder inte att det är en mikrovågsugn.

Finns exempelvis lägenheter som är placerade otroligt nära master och bör därmed vara säkert. Jag behöver inte någon som säger "mast = mikro" jag undrar mer vilka typer av sändare som bör undvikas?
Citera
2024-04-29, 00:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndiskHora
Min fråga är därför vilka sändare därmed master ska man undvika? liksom vad är genuint farligt? Fattar att det är icke joniserande strålning därmed inte cancer osv. Finns ju forskning som visar på att dosen från telefonmasterna även skulle kunna vara skadlig.

Så länge du är inne i fackverksmasten så är du safe. Masten är jordad och allt är riktat utåtifrån masten.
Utanför är en helt annan grej. Undvik detta. Aldrig gå framför paraboler tex, absolut inte titta på dem.

Förutom paraboler så är det sändare med hög effekt.
FM radio
AM radio kortvåg/långvåg är troligen värst. Undvik.
och ev TV-sändare, fast de gamla analoga var mycket värre.
Rör aldrig någon antenn.

Lokala mobilmaster är helt ofarliga.

Det är ett antal basehoppare uppe o klättrar för jämnan, o de har inge men såvitt jag vet.

Vet att förr brukade de sänka effekten på analoga tv sändare när de utförde mastarbeten. Vet inte om det behövs på de digitala för de är inte så starka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback