Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-25, 19:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Nästa steg är att bemästra satsat kapital i förhållande till risk och vinst. Ni kanske skrattar åt mig idag, men vänta. Jag ska visa er!
Jag skrattar absolut inte. Men att vilja bli rik fort är ju knappast en unik egenskap som gör att man blir rik fort.

Bli rik sakta men säkert istället.
Citera
2024-04-25, 20:02
  #14
Medlem
Har du funderat på att testa baccarat i stället? Roulette kanske?
Citera
2024-04-25, 20:09
  #15
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Har du funderat på att testa baccarat i stället? Roulette kanske?

Nej jag håller på med daytrading av cryptovaluta. Snart även aktier på Nasdaq. Det som väntar är en tjock plånbok. Snabba klipp. Ett garage med bilar. Jag svär mannen, jag kommer ägna mig åt daytrading tills jag lyckas.
Citera
2024-04-25, 20:14
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Nej jag håller på med daytrading av cryptovaluta. Snart även aktier på Nasdaq. Det som väntar är en tjock plånbok. Snabba klipp. Ett garage med bilar. Jag svär mannen, jag kommer ägna mig åt daytrading tills jag lyckas.
Du kommer ha gett upp om nån månad eller när du lyckas nolla kontot. Det finns inga genvägar till att bli rik, skaffa dig en utbildning och ett bra jobb i stället.
Citera
2024-04-25, 21:42
  #17
Medlem
Mokshas avatar
Vill bidra med optimism.

Givetvis kan du leva på marknaden. Köpa/Sälja.

Det är lätt att lockas med i alla foton och videor på sociala medier med människor som har en lyxig livsstil. Förmodligen har de här yngre förmågorna köpt krypto innan 2020 och sedan låtit kapitalet växa.

Jag tror Krypto är ett pyramidspel, så inget jag vill äga. Förstår inte fundamentet av det. Digitalt guld? Kan tänka mig att vi kan ha en blockchain-teknologi inbyggd i varje samhälle. Men vilken är högst oklart. Vilket land skulle vilja bygga på ex. Bitcoin om denna ”valuta” redan är tagen av större investerare. Nä. Håller mig borta.

Däremot finns schyssta företag på börsen som ligger i framkant. Mycket av tekniken/produkterna som utvecklas på börsen blir kommersiella och får kanske ett stort genomslag. Allt från teknik, satelliter, start-ups till nya läkemedel, AI och små applikationer som skapar en bättre tillvaro i det ”jordliga livet”.

Mycket kapital är investerat i större konglomerat, stora globala företag osv. Dessa har höga värderingar. De kommer inte dubbleras på kort sikt.

Charmen med att leta mindre bolag som ligger i uppåtgående trend är att det kan finnas betydande vinster över tid.

Det kommer vara lättare att dubbla sina pengar i ett bolag som går från 5 till 10 kronor eller 50 till 100 kronor, än att sitta och tro/hoppas på att Bitcoin ska gå dubbelt upp från 700 K till 1400 K.

Investerar man exempelvis 700k i 7 bolag i uppåtgående trend pratar vi snart om många gånger fler värdeökningar är 1x dubblering i ex. Bitcoin.

Lägg helgen på att leta schyssta undervärderade aktier med horisont på 6-12 månader kan det bli riktigt bra.

Plocka inte ut pengar för nöjen och konsumtion.
Lev fattigt till en början.
__________________
Senast redigerad av Moksha 2024-04-25 kl. 21:46.
Citera
2024-04-26, 01:40
  #18
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Nej jag håller på med daytrading av cryptovaluta. Snart även aktier på Nasdaq. Det som väntar är en tjock plånbok. Snabba klipp. Ett garage med bilar. Jag svär mannen, jag kommer ägna mig åt daytrading tills jag lyckas.
Så patetiskt… Klipp dig och skaffa dig ett jobb istället, bruuuushan!
Citera
2024-04-26, 03:28
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag daytradar. Det blir rätt 50% av gångerna, dvs satsar jag på att kursen ska gå upp så blir det så i hälften av fallen. Jag har ofta vin rate på 1:2. Dvs förlorar jag 0.5 dollar så vinner jag 1 dollar.
Jag plockar ut vinst när kursen ökat från 0.5 till 3%. Ibland tar jag ut 50%, 25% och 25%. Ibland plockar jag ut hela vinsten dvs 100% samtidigt via funktionen "take profit". Använder leverage på 3.
Det är kryptovaluta jag draytradar med.

Säg till mig hur jag ska utveckla daytradingen?

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag får undersöka den saken om jag klarar av köpa och sälja aktier (bajskorvar?) dagligen utan att ruinera mig. Jag är inte otroligt intresserad av att köpa aktier långsiktigt, utan det är snabba klipp som gäller.
Okej! Vad tror du själv att du kan förbättra?
Citera
2024-05-02, 15:53
  #20
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Du kan ju lika gärna singla slant alltså?

Singla slant leder till 50% rätt i teorin. I praktiken ska det sammanfalla med rätt takeloss/takeprofitt, med generell upp och nedgång för månaden/dagen/timmen. Det ska sammanfalla med en aktie som har god volatilitet, ifall vi ska daytrada genom teknisk anlys. Om vi enbart hade singlat slant, då tror jag att det blir fel i 99-100% av fallen, dvs vårt tradingkonto kommer tömmas.

Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Okej! Vad tror du själv att du kan förbättra?

Jag tror mig kunna förbättra mina trades genom att lägga in nedan som fasta rutiner vid samtliga köp:

Använder numera indikatorerna MACD, volyme, bollingerbands och trendlines. Dessa fyra indikatorerna förstår jag mig på och tycker är användbara.

Sedan tänker jag numera på att kvalitet är viktigare än kvantitet, dvs max 2 köp per session. Jag har en tradingsession på förmiddagen, en på eftermiddagen och en på kvällen. Dvs 6 köp per dag. Jag använder 1 minuters charts för att pricka in när jag ska köpa en aktie/derivat, sedan använder jag 5 min, 15 min, 30 min, 1 timmes och charts över flera dagar för att se om trenden är uppgående eller nedgående. Jag köper enbart vid uppgående trend, aldrig nedgående. Det är derivates för kryptovaluta jag handlar med. Enbart den valuta som är topgainers för dagen. Jag försöker sikta in mig på max 2 stycken olika krypto/derivates dagligen och inte mera, för att undvika förvirra mig själv.

Jag handlar med derivates för att då kan jag använda leverage och sätter den inledningsvis på 2, för säkerhets skull, nu när jag är ovan. Jag plockar ut vinst vid 0.75% uppgång och sätter stoploss på 0.25%, eftersom jag tenderar få rätt oftare vid dessa nivåer, än vid exempelvis 1% uppgång och stop loss på 0.5%.

Jag köper alltid vid andra candlebars som visar på uppgång, dvs den bekräftar den föregående att en uppgång sker. Går jag in i en trade vid 11:00 så förväntar jag mig att den traden är avslutad vid 12:00. Jag försöker pricka trenderna så iaf, genom att använda 5 minuters charts för huvudberäkningen huruvida jag ska in i en trade eller inte.

För tillfället skriver jag ner alla trade i ett Excell-ark. Där skriver jag antal loss/proffit genom att markera ett X. Sedan information om hur mycket profit respektive loss är i dollar. Vinst och förlust i % anges också, för att kunna justera det förhållandet vid behov. Jag skriver också ner vilket leverage jag använt, exempelvis 2.

Ovan gör jag just för att skala upp tradesen. Just nu använder jag enbart 100 dollar som jag handlar med per session. Målet jag har för tillfället är att under kommande 100 trades klara utföra minst 50% vinster och 50% förluster. Uppnår jag det målet kommer jag lägga in mera pengar och eventuellt öka på leveragen. Jag gör ovan rutinmässigt, dvs jag läser av chartsen enligt ett schema, dvs först 5 minuters charts, sedan 1 minuters charts, sedan tittar jag på Bollinger Bands, sedan tittar jag på trendlines jag lägger ut, sedan tittar jag på indikatorn för volyme, håller koll på moving average. Slutligen tittar jag på candle bars och läser av mönstret, innan jag gör ett köp. I den ordningen för att skapa en rutin.

Det jag kan förbättra nu är att jobba vidare med rutinen ovan och att fortsätta lägga in data runt mina kommande 100 trades i Excell-arket.
Citera
2024-05-02, 17:23
  #21
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Okej! Vad tror du själv att du kan förbättra?

En viktig sak till jag kom på: Att lära sig använda snabbkommando med tangenter. Det gäller vid market order. För att en uppgång på 1% kan ibland gå fort, samma med nedgång. Jag ha svårt hinna med idag. Hinner inte sätta stop/loss och take profit, innan jag måste dra mig ur. Jag behöver alltså lära mig hantera tangenterna och förstå hur jag hanterar handelsplattformen bättre än jag gör idag.

Jag har genomfört 13 trades i dag och prickat rätt i 9 fall. För tillfället är profit 1-2% per vinnande trade. Men det är samma med förlusterna dvs 1-2% förlust i snitt. Jag tror men vet inte, ifall det är bättre sträva efter mindre förluster. Jag behöver läsa in mig på vart sätta stop loss.

Även om det gick bra just nu, så kommer jag avsluta den här tradingsessionen. För att inte drabbas av hybris eller motsatsen fear of missing out (FOMO), som gör att jag potentiellt kastar mig in i trades och därför förlorar. Strategin blir att göra omvänt dvs: Tänka noga, analysera och vara lugn före varje trade.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2024-05-02 kl. 18:06.
Citera
2024-05-02, 17:32
  #22
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag får undersöka den saken om jag klarar av köpa och sälja aktier (bajskorvar?) dagligen utan att ruinera mig. Jag är inte otroligt intresserad av att köpa aktier långsiktigt, utan det är snabba klipp som gäller.
Lyssna på Buffet, hans track record är ju bättre än ditt.
Marknaden är ett sätt att flytta pengar från otåliga till tålmodiga.
Citera
2024-05-02, 17:55
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Singla slant leder till 50% rätt i teorin. I praktiken ska det sammanfalla med rätt takeloss/takeprofitt, med generell upp och nedgång för månaden/dagen/timmen. Det ska sammanfalla med en aktie som har god volatilitet, ifall vi ska daytrada genom teknisk anlys. Om vi enbart hade singlat slant, då tror jag att det blir fel i 99-100% av fallen, dvs vårt tradingkonto kommer tömmas.

Okej låter som bra uttänkt och disciplinerat.

Jag tror mig kunna förbättra mina trades genom att lägga in nedan som fasta rutiner vid samtliga köp:

Använder numera indikatorerna MACD, volyme, bollingerbands och trendlines. Dessa fyra indikatorerna förstår jag mig på och tycker är användbara.

Sedan tänker jag numera på att kvalitet är viktigare än kvantitet, dvs max 2 köp per session. Jag har en tradingsession på förmiddagen, en på eftermiddagen och en på kvällen. Dvs 6 köp per dag. Jag använder 1 minuters charts för att pricka in när jag ska köpa en aktie/derivat, sedan använder jag 5 min, 15 min, 30 min, 1 timmes och charts över flera dagar för att se om trenden är uppgående eller nedgående. Jag köper enbart vid uppgående trend, aldrig nedgående. Det är derivates för kryptovaluta jag handlar med. Enbart den valuta som är topgainers för dagen. Jag försöker sikta in mig på max 2 stycken olika krypto/derivates dagligen och inte mera, för att undvika förvirra mig själv.

Jag handlar med derivates för att då kan jag använda leverage och sätter den inledningsvis på 2, för säkerhets skull, nu när jag är ovan. Jag plockar ut vinst vid 0.75% uppgång och sätter stoploss på 0.25%, eftersom jag tenderar få rätt oftare vid dessa nivåer, än vid exempelvis 1% uppgång och stop loss på 0.5%.

Jag köper alltid vid andra candlebars som visar på uppgång, dvs den bekräftar den föregående att en uppgång sker. Går jag in i en trade vid 11:00 så förväntar jag mig att den traden är avslutad vid 12:00. Jag försöker pricka trenderna så iaf, genom att använda 5 minuters charts för huvudberäkningen huruvida jag ska in i en trade eller inte.

För tillfället skriver jag ner alla trade i ett Excell-ark. Där skriver jag antal loss/proffit genom att markera ett X. Sedan information om hur mycket profit respektive loss är i dollar. Vinst och förlust i % anges också, för att kunna justera det förhållandet vid behov. Jag skriver också ner vilket leverage jag använt, exempelvis 2.

Ovan gör jag just för att skala upp tradesen. Just nu använder jag enbart 100 dollar som jag handlar med per session. Målet jag har för tillfället är att under kommande 100 trades klara utföra minst 50% vinster och 50% förluster. Uppnår jag det målet kommer jag lägga in mera pengar och eventuellt öka på leveragen. Jag gör ovan rutinmässigt, dvs jag läser av chartsen enligt ett schema, dvs först 5 minuters charts, sedan 1 minuters charts, sedan tittar jag på Bollinger Bands, sedan tittar jag på trendlines jag lägger ut, sedan tittar jag på indikatorn för volyme, håller koll på moving average. Slutligen tittar jag på candle bars och läser av mönstret, innan jag gör ett köp. I den ordningen för att skapa en rutin.

Det jag kan förbättra nu är att jobba vidare med rutinen ovan och att fortsätta lägga in data runt mina kommande 100 trades i Excell-arket.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
En viktig sak till jag kom på: Att lära sig använda snabbkommando med tangenter. Det gäller vid market order. För att en uppgång på 1% kan ibland gå fort, samma med nedgång. Jag ha svårt hinna med idag. Hinner inte sätta stop/loss och take profit, innan jag måste dra mig ur. Jag behöver alltså lära mig hantera tangenterna och förstå hur jag hanterar handelsplattformen bättre än jag gör idag.

Jag har genomfört 13 trades i dag och prickat rätt i 9 fall. För tillfället är profit 1-2% per vinnande trade. Men det är samma med förlusterna dvs 1-2% förlust i snitt. Jag tror men vet inte, ifall det är bättre sträva efter mindre förluster. Jag behöver läsa in mig på vart sätta stop loss.

Även om det gick bra just nu, så kommer jag avsluta den här tradingsessionen. För att inte drabbas av hybris eller motsatsen fear of missing out (FOMO), som gör att jag potentiellt kastar mig in i trades och därför förlorar. Strategin blir att göra omvänt dvs: Tänka nog, analysera och vara lugn före varje trade.
Intressant och tack för ditt svar! Jag daytradar inte själv men skulle ändå vilja lära mig lite mer. Hoppas du håller oss uppdaterade i tråden i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback