Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-22, 20:37
  #1
Medlem
carminaburanas avatar
Säg att jag säljer något till någon over seas, jag får pengarna i förskott och skickar varan.
Efter en månad säger de till paypal "jag har betalat för detta men inte fått det, ta ut mina pengar från carmina buranas konto, och om det inte finns pengar där, så blir det minus" som det var med ebay tidigare?
Citera
2024-04-22, 20:51
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Eftersom du skickar spårbart, till en registrerad adress, nej, det ska mycket till för att bli lurad!
Citera
2024-04-22, 21:23
  #3
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Eftersom du skickar spårbart, till en registrerad adress, nej, det ska mycket till för att bli lurad!


Jag har råkat ut för det tidigare, sålde ett sällsynt Game and watch spel, balloon fight till en australienare via ebay. gick till posten och sa "spårbart och rekommenderat till Australian tack" sagt och gjort, skickade grejerna, fick pengarna, en månad senare skrev han att han inte fått det ännu. Ebay to ut 600 dollar ur mitt paypal konto med en fingerknäpp. Sen fick jag gå till posten, så visar det sig att de ej spårar paket till Canada eller Australian. Inget som jag blev upplyst om. Fick tillbaka pengarna eventuellt från posten, men mitt game and watch var ju borta, så jag förlorade 6000 spänn.
Citera
2024-04-22, 21:45
  #4
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag har råkat ut för det tidigare, sålde ett sällsynt Game and watch spel, balloon fight till en australienare via ebay. gick till posten och sa "spårbart och rekommenderat till Australian tack" sagt och gjort, skickade grejerna, fick pengarna, en månad senare skrev han att han inte fått det ännu. Ebay to ut 600 dollar ur mitt paypal konto med en fingerknäpp. Sen fick jag gå till posten, så visar det sig att de ej spårar paket till Canada eller Australian. Inget som jag blev upplyst om. Fick tillbaka pengarna eventuellt från posten, men mitt game and watch var ju borta, så jag förlorade 6000 spänn.
Den postanställde gjorde alltså fel i början då. Fick du inget kvitto där det stod vad som gällde?
Citera
2024-04-22, 21:53
  #5
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Den postanställde gjorde alltså fel i början då. Fick du inget kvitto där det stod vad som gällde?


Inget sånt alls. jag hittade det om aus och canada i det finstilta. Efter Sverige så trackar de inte längre. Man tycker ju att hon borde informerat mig om det då jag vill ha både försäkrat och spårbart.
Citera
2024-04-22, 23:10
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag har råkat ut för det tidigare, sålde ett sällsynt Game and watch spel, balloon fight till en australienare via ebay. gick till posten och sa "spårbart och rekommenderat till Australian tack" sagt och gjort, skickade grejerna, fick pengarna, en månad senare skrev han att han inte fått det ännu. Ebay to ut 600 dollar ur mitt paypal konto med en fingerknäpp. Sen fick jag gå till posten, så visar det sig att de ej spårar paket till Canada eller Australian. Inget som jag blev upplyst om. Fick tillbaka pengarna eventuellt från posten, men mitt game and watch var ju borta, så jag förlorade 6000 spänn.
Där är det ju postnord som var fula!

Här står det att de erbjuder spårbarhet till Australien, men vem kolla upp detta när de säger ja i luckan?
https://api2.postnord.com/rest/custo...osition=inline
Citera
2024-04-22, 23:57
  #7
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Där är det ju postnord som var fula!

Här står det att de erbjuder spårbarhet till Australien, men vem kolla upp detta när de säger ja i luckan?
https://api2.postnord.com/rest/custo...osition=inline


Detta var nog 10 år sen minst.
Citera
2024-04-23, 05:48
  #8
Medlem
MaryGoores avatar
Hmm spännande.
Var (och är) med om något lite liknande förra veckan.
Har ett instagramkonto där jag postar saker jag tillverkar i hobbysyfte.
Blir kontaktad av ett konto med samma specialintresse som vill köpa några produkter (vilket inte händer skitofta). "-Vad kul", säger jag och erbjuder att få grejerna gratis.
Köparen blir lite paff och vill gärna betala med Paypal vilket jag avböjer eftersom jag är så jävla snäll och frikostig
Dagen efter jag skrivit att paketet är postat så fimpas instakontot och nu ser jag i spårningen att paketet inte kunnat levereras (förmodligen finns ju inte adressen).

Inte helt klar över HUR, men ATT det var ett scamförsök är väl rätt säkert. Kanske lönande det sej mer än vanligt att vara snäll just denna gång?
Citera
2024-04-23, 09:40
  #9
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Hmm spännande.
Var (och är) med om något lite liknande förra veckan.
Har ett instagramkonto där jag postar saker jag tillverkar i hobbysyfte.
Blir kontaktad av ett konto med samma specialintresse som vill köpa några produkter (vilket inte händer skitofta). "-Vad kul", säger jag och erbjuder att få grejerna gratis.
Köparen blir lite paff och vill gärna betala med Paypal vilket jag avböjer eftersom jag är så jävla snäll och frikostig
Dagen efter jag skrivit att paketet är postat så fimpas instakontot och nu ser jag i spårningen att paketet inte kunnat levereras (förmodligen finns ju inte adressen).

Inte helt klar över HUR, men ATT det var ett scamförsök är väl rätt säkert. Kanske lönande det sej mer än vanligt att vara snäll just denna gång?

Den klassiska scammen är ju att de överbetalar till ditt konto och ber om att du skickar tillbaka överskottet, sen visar det sig att de saknar täckning för första överföringen. Oftast sker överföringen med ett stulet kort eller kapat paypal konto, me. Exakt hur det fungerar förstår jag inte, osäker på varför det skulle stå att det försts över om det saknas täckning från första början, men jag är orolig att det ska vara nån variant på det, ellervarför de skulle kuna avbrya transaktionen när den redan skett.
__________________
Senast redigerad av carminaburana 2024-04-23 kl. 09:43.
Citera
2024-04-23, 16:30
  #10
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Den klassiska scammen är ju att de överbetalar till ditt konto och ber om att du skickar tillbaka överskottet, sen visar det sig att de saknar täckning för första överföringen. Oftast sker överföringen med ett stulet kort eller kapat paypal konto, me. Exakt hur det fungerar förstår jag inte, osäker på varför det skulle stå att det försts över om det saknas täckning från första början, men jag är orolig att det ska vara nån variant på det, ellervarför de skulle kuna avbrya transaktionen när den redan skett.

Jo något sådant lär ju ha varit tanken.
Det jag skickade hade ju inget stort värde även om jag tagit betalt. Men det är klart, ett gäng hundralappar är väl mycket någon stans i världen det med.
Dock inte i USA där mina prylar ligger och dammar i någon postcentral
Nu väntar jag bara på att se om paketet kommer i retur eller vad som skall hända haha.
Citera
2024-04-24, 11:03
  #11
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Jo något sådant lär ju ha varit tanken.
Det jag skickade hade ju inget stort värde även om jag tagit betalt. Men det är klart, ett gäng hundralappar är väl mycket någon stans i världen det med.
Dock inte i USA där mina prylar ligger och dammar i någon postcentral
Nu väntar jag bara på att se om paketet kommer i retur eller vad som skall hända haha.


Tack, det slutade med att jag installerade revolut!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback