Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-22, 13:31
  #1
Medlem
NonCompliances avatar
När ska detta elände med att checka in ta slut ? Jag ser verkligen ingen poäng med det. Jag har betalat. Då ska jag flyga. Alltså kommer jag. Varför ska jag behöva checka in biljetten ? Det är helt idiotiskt.

Fattar myndigheter verkligen inte att man vill göra så extremt lite som det bara går? Allra helst vill jag bara gå dit och gå rakt in på planet som om jag klev in i en taxi . Så hade det nämligen fungerat i en normal värld men vi lever ju i byråkraternas våta dröm. En paragraf för varje steg i livet. Då får idioterna orgasm minsann...Mmmm så härligt! Beteendereglering!
Citera
2024-04-22, 13:38
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
När ska detta elände med att checka in ta slut ? Jag ser verkligen ingen poäng med det. Jag har betalat. Då ska jag flyga. Alltså kommer jag. Varför ska jag behöva checka in biljetten ? Det är helt idiotiskt.

Fattar myndigheter verkligen inte att man vill göra så extremt lite som det bara går? Allra helst vill jag bara gå dit och gå rakt in på planet som om jag klev in i en taxi . Så hade det nämligen fungerat i en normal värld men vi lever ju i byråkraternas våta dröm. En paragraf för varje steg i livet. Då får idioterna orgasm minsann...Mmmm så härligt! Beteendereglering!

För de flesta antar jag att incheckningen är samma sak som att checka in sitt baggage. Lite svårt att lösa det utan att checka in baggaget.

Eller du menar att bara flyga med handbaggage? Ja det borde ju kunna fungera utan att behöva checka in baggaget förstås.
Citera
2024-04-22, 14:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
När ska detta elände med att checka in ta slut ? Jag ser verkligen ingen poäng med det. Jag har betalat. Då ska jag flyga. Alltså kommer jag. Varför ska jag behöva checka in biljetten ? Det är helt idiotiskt.

Fattar myndigheter verkligen inte att man vill göra så extremt lite som det bara går? Allra helst vill jag bara gå dit och gå rakt in på planet som om jag klev in i en taxi . Så hade det nämligen fungerat i en normal värld men vi lever ju i byråkraternas våta dröm. En paragraf för varje steg i livet. Då får idioterna orgasm minsann...Mmmm så härligt! Beteendereglering!

Om man tar bort incheckningsmomentet så vet man bara att man sålt en biljett, inte att passageraren
faktiskt kommer att åka. Då kan flygbolaget sälja din stol till någon som står på väntlista.
Citera
2024-04-22, 14:32
  #4
Medlem
feemaxxxs avatar
Ibland säljer man mer flygbiljetter än det finns platser för, och de som inte checkar in förlorar sin plats.

Andra "fördelar" med check-in
Fråga av namn, ID-Nummer, VISA osv (speciellt om man flyger utom EU) så att vederbörande slipper stå på flygplatsen och kan flyga med pga ogiltiga dokument.
Fråga av vad för bagage man behöver, och försöka sälja in bagage.
Förvalda sittplatser ska betalas om man vill sitta ihop med den man reser med (fan vad jag hatar när snåla passagerare ska börja med att dribbla med sittplatsbyte inne på flyget).
Det ska försökas sälja in andra tjänster under incheckningen: Transport till/från flygplatsen, hyrbil, fastlane på flygplatsen, hotell, käk på flyget och försäkringar. Har jag glömt något?

Jag gillar heller inte cirkusen.. Par gånger har jag checkat in även om jag inte kunnat ta flyget (billigbiljetter som ej kan bokas om) för att jävlas lite. En gång var jag sugen på att även åka till flygplatsen och checka in en sunkig resväska med sten och dra igenom säkerhetskontrollen för att sedan åka hem. Tyvärr var jag tvungen att jobba så det blev inget med den saken.
Citera
2024-04-22, 16:47
  #5
Medlem
Du checkar in baggage. Ska du sitta med det i knät hela resan eller tänkte du lasta planet själv?

Har du inget baggage finns incheckningsautomater.


Det är bara ryanair som är efterblivna och kräver att man står i kö till check in disken trots att man checkat in via appen.
Citera
2024-04-22, 17:05
  #6
Medlem
NonCompliances avatar
Fast du kan ju checka in 40 min före avresan, så det handlar inte om att de ska sälja biljetter.


Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Om man tar bort incheckningsmomentet så vet man bara att man sålt en biljett, inte att passageraren
faktiskt kommer att åka. Då kan flygbolaget sälja din stol till någon som står på väntlista.
Citera
2024-04-22, 17:20
  #7
Medlem
NonCompliances avatar
Allt det du sa går att hoppa över.

Sen har ett modernt flygplan 4 dugliga ingångar vilket betyder att du kan kliva ombord/kliva av planet oerhört mycket snabbare än nu. Till och med de som flyger svindyr första klass måste vänta i gaten. Det är helt makalöst.

Hela flygplatsdesignen kan och bör göras om och utan att idioter från Bryssel öppnar käften.


Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Ibland säljer man mer flygbiljetter än det finns platser för, och de som inte checkar in förlorar sin plats.

Andra "fördelar" med check-in
Fråga av namn, ID-Nummer, VISA osv (speciellt om man flyger utom EU) så att vederbörande slipper stå på flygplatsen och kan flyga med pga ogiltiga dokument.
Fråga av vad för bagage man behöver, och försöka sälja in bagage.
Förvalda sittplatser ska betalas om man vill sitta ihop med den man reser med (fan vad jag hatar när snåla passagerare ska börja med att dribbla med sittplatsbyte inne på flyget).
Det ska försökas sälja in andra tjänster under incheckningen: Transport till/från flygplatsen, hyrbil, fastlane på flygplatsen, hotell, käk på flyget och försäkringar. Har jag glömt något?

Jag gillar heller inte cirkusen.. Par gånger har jag checkat in även om jag inte kunnat ta flyget (billigbiljetter som ej kan bokas om) för att jävlas lite. En gång var jag sugen på att även åka till flygplatsen och checka in en sunkig resväska med sten och dra igenom säkerhetskontrollen för att sedan åka hem. Tyvärr var jag tvungen att jobba så det blev inget med den saken.
__________________
Senast redigerad av NonCompliance 2024-04-22 kl. 17:26.
Citera
2024-04-22, 19:17
  #8
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Allt det du sa går att hoppa över.

Sen har ett modernt flygplan 4 dugliga ingångar vilket betyder att du kan kliva ombord/kliva av planet oerhört mycket snabbare än nu. Till och med de som flyger svindyr första klass måste vänta i gaten. Det är helt makalöst.

Hela flygplatsdesignen kan och bör göras om och utan att idioter från Bryssel öppnar käften.

Jag har aldrig sagt att man inte kan hoppa över det. När jag satte "fördelar" mellan plupparna så menade jag inte fördelar för passagerarna. Fördelen är för flygbolaget då det använder incheckningen som ett jävla försäljningsparty.. Allt handlar om att försöka dra pengar ur passagerarna.
Citera
2024-04-24, 10:43
  #9
Medlem
Checka in har ju blivit enkelt med appar och automater, men när skall det vansinniga eländet med säkerhetskontroller få ett slut? Du kan helt fritt och ostärt kliva ombord på en buss, en båt eller ett tåg som är lika sprängfulla med passagerare som ditt bagage är med dynamit, men av någon anledning måste precis allt ned till minsta molekyl röntgas och granskas innan du får gå ombord på ett flygplan. Vad är logiken?
Citera
2024-04-24, 22:40
  #10
Moderator
Neksnors avatar
Jag vet inte om vi ska skylla så mycket på myndigheter, det mesta i den internationella flygbranschen styrs väl av ICAO (FN och därmed att betrakta sonen sorts myndighet) och IATA (intresseorganisation för flygbranschen)?

Vissa bokningar är mer komplexa än ”jag köper - jag flyger”. Bolagen vill ofta ha namn på alla resenärer, det kan ändras mellan biljettköp och avresa. Egentligen skulle man kunna hoppa över namnen, men då får namn problem med vidareförsäljning av biljetter.
Sedan ska det tilldelas sittplats, det kan vara omöjligt vid försäljning då det kanske inte är känt vilket flygplansmodell som ska användas.
Har man väskor som ska checkas in så behöver de kopplas till resenären.

Jag tittade lite hastigt på QR-koden på ett bordingcard och den innehåller bland annat namn, bokningsnivåerna, biljettmummer, flightnummer, inblandade flygplatser och en massa annnat.

Jag gissar att man somflygbolag skulle kunna införa en direktincheckning vid köp av vissa biljetter, kraven borde vara ungefär att alla namn anges vid bokning (vilket är standard), att passagerarna inte ska checka in bagage och att placering ombord inte spelar någon roll, plats informeras man om vid spärren i gaten, alternativt kan man meddela kontaktuppgifter för Mail/sms vid bokning, då informeras man om plats så fort boarding öppnar.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3602429

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback