Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-26, 12:44
  #37
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Var ligger Risudden? Hittar inte den utmärkt på någon av de kartor jag funnit.

Edit. Fann den just på den karta som Jordgubbe länkat till.
Ja, det var verkligen jättebra med länken till den kartan.

För er som var med från början, 2019, och följde älgen Jokern som hade ett gps-halsband, så läste jag att han tyvärr är död. Jag tror han blev skjuten under älgjakten. Ska se om jag kan hitta igen var jag läste det någonstans.
Citera
2024-04-26, 12:58
  #38
Medlem
Jordgubbes avatar
Aktuellt badväder ... https://www.yr.no/nb/v%C3%A6rvarsel/graf/63.777,17.045
Citera
2024-04-26, 14:55
  #39
Medlem
Bara en jävla massa skrakor idag, en som åkte runt på isflak. Chatten är riktigt livad på SVT. Nån gjorde en älgspelsprototyp
Citera
2024-04-27, 05:37
  #40
Medlem
Lugnt på älgfronten nu några dagar, men...

För någon timme sedan lyckades de fånga upp ett lodjur (Passagenkameran) som kom tassande på isen (jag som fått för mig att lodjur är så skygga att de höll sig mest i skogen, inte så öppet som denna gjorde).
Var i bild länge, säkert 5 -10 minuter.
Den la sig på isen och fick span på något, beredd att gå till anfall.
Satte fart mot ett par fåglar som simmade men den gav upp (ville inte bada).

Såå fin!!!
__________________
Senast redigerad av Kattentufsan 2024-04-27 kl. 05:51.
Citera
2024-04-27, 09:59
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Lugnt på älgfronten nu några dagar, men...

För någon timme sedan lyckades de fånga upp ett lodjur (Passagenkameran) som kom tassande på isen (jag som fått för mig att lodjur är så skygga att de höll sig mest i skogen, inte så öppet som denna gjorde).
Var i bild länge, säkert 5 -10 minuter.
Den la sig på isen och fick span på något, beredd att gå till anfall.
Satte fart mot ett par fåglar som simmade men den gav upp (ville inte bada).

Såå fin!!!

Såg också detta när jag för första gången precis nu drog igång programmet och spolade bakåt för att se vad detta är för nåt. Kameran följde lodjuret väldigt följsamt. Betyder det att de har en Jeppe som sitter och fryser kl 5 på morgonen med en kamera ute i skogen och längtar efter lodjur?
Citera
2024-04-27, 10:24
  #42
Medlem
Förresten, under lodjurets vistelse hörs ett ljud mellan 05:04:10 och 05:05:30. Ett djur som närmast spöklikt klagande ylar i fjärran. Men det låter inte som varg. Kan det vara räv? Någon expert får gärna uttala sig!
Citera
2024-04-27, 10:59
  #43
Medlem
gurgla-pungs avatar
Vad är det för kadaver som det smaskas på vid Björnmyren 🥰

Hallelujah!
Citera
2024-04-27, 11:02
  #44
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolandRomanski
Såg också detta när jag för första gången precis nu drog igång programmet och spolade bakåt för att se vad detta är för nåt. Kameran följde lodjuret väldigt följsamt. Betyder det att de har en Jeppe som sitter och fryser kl 5 på morgonen med en kamera ute i skogen och längtar efter lodjur?

De sitter väl i en arbetsvagn och radiostyr kamerorna?

Det går en dokumentär om hur älgvandringen är gjord, ska se den.
Citera
2024-04-27, 13:20
  #45
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Lugnt på älgfronten nu några dagar, men...

För någon timme sedan lyckades de fånga upp ett lodjur (Passagenkameran) som kom tassande på isen (jag som fått för mig att lodjur är så skygga att de höll sig mest i skogen, inte så öppet som denna gjorde).
Var i bild länge, säkert 5 -10 minuter.
Den la sig på isen och fick span på något, beredd att gå till anfall.
Satte fart mot ett par fåglar som simmade men den gav upp (ville inte bada).

Såå fin!!!
Åh, ett lodjur?! Det måste jag gå tillbaka och kolla på sedan.

Jättebra att de lyssnat på oss alla som gnälligt velat ha längre sändningar på helgerna. Förut bröt de ju vid 9-tiden, om jag inte minns tokigt, men nu kör de ända till 15.20! Äntligen kan man slötitta lite när man har som mest tid.

Jag skriver ju varje år om att renarna är mina favoriter, men numera sägs det att de samlas upp och flyttas innan sändningarna börjar. Någon som har hört varför? Saknar dem verkligen för de fyllde upp många älgfria dagar i TV och såg alltid så kul ut.
Citera
2024-04-27, 14:50
  #46
Medlem
Dystopikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Åh, ett lodjur?! Det måste jag gå tillbaka och kolla på sedan.

Jättebra att de lyssnat på oss alla som gnälligt velat ha längre sändningar på helgerna. Förut bröt de ju vid 9-tiden, om jag inte minns tokigt, men nu kör de ända till 15.20! Äntligen kan man slötitta lite när man har som mest tid.

Jag skriver ju varje år om att renarna är mina favoriter, men numera sägs det att de samlas upp och flyttas innan sändningarna börjar. Någon som har hört varför? Saknar dem verkligen för de fyllde upp många älgfria dagar i TV och såg alltid så kul ut.

Är det en kungsörn som mumsar något på Björnmyren nu?
Citera
2024-04-27, 14:51
  #47
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dystopikern
Är det en kungsörn som mumsar något på Björnmyren nu?
Jag hann precis se något som åt på något men jag är lite osäker. Stor fågel i alla fall det kan det ju ha varit. Hoppas den kommer i bild igen.
Citera
2024-04-27, 14:53
  #48
Moderator
Jultrollets avatar
Den låter ju faktiskt som en gris. Havsörn säger de i svt's chatt så då får vi kanske tro på det. De är lite oense dock om saken.
__________________
Senast redigerad av Jultrollet 2024-04-27 kl. 14:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback