Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-21, 15:54
  #1
Avstängd
Jag tänker mest på frågor som rör sig om matematik och fysik. Där borde väl Chatgpt kunna hjälpa en med alla typer av frågor och därmed slipper man blir stoppad under studierna och skjuta upp pluggandet om Chatgpt kan hjälpa?

Har vi någon som läser.på universitetet nu?
Citera
2024-04-21, 15:58
  #2
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag tänker mest på frågor som rör sig om matematik och fysik. Där borde väl Chatgpt kunna hjälpa en med alla typer av frågor och därmed slipper man blir stoppad under studierna och skjuta upp pluggandet om Chatgpt kan hjälpa?

Har vi någon som läser.på universitetet nu?

Kan säkert underlätta men sen måste du under proven och inlämningsuppgifterna lösa uppgifterna och då är det nog väldigt bra om du också förstår vad du gör och hur du kommer fram till resultatet.
Citera
2024-04-21, 17:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag tänker mest på frågor som rör sig om matematik och fysik. Där borde väl Chatgpt kunna hjälpa en med alla typer av frågor och därmed slipper man blir stoppad under studierna och skjuta upp pluggandet om Chatgpt kan hjälpa?

Har vi någon som läser.på universitetet nu?

Man kan ju be AI plocka ut frågor baserat på föreläsningar om man har tillgång till föreläsnings pdfer t.ex.
För att räkna och förstå grunderna så kommer det fortfarande krävas att man pluggar själv men man skulle ju t.ex. kunna använda det för att rätta under plugg.
Det finns fortfarande viss problematik som gör att man inte bör förlita sig helt på AI.
Citera
2024-04-21, 17:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag tänker mest på frågor som rör sig om matematik och fysik. Där borde väl Chatgpt kunna hjälpa en med alla typer av frågor och därmed slipper man blir stoppad under studierna och skjuta upp pluggandet om Chatgpt kan hjälpa?

Har vi någon som läser.på universitetet nu?

Behöver inte gå på universitet ens.
Citera
2024-04-21, 17:29
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Man kan ju be AI plocka ut frågor baserat på föreläsningar om man har tillgång till föreläsnings pdfer t.ex.
För att räkna och förstå grunderna så kommer det fortfarande krävas att man pluggar själv men man skulle ju t.ex. kunna använda det för att rätta under plugg.
Det finns fortfarande viss problematik som gör att man inte bör förlita sig helt på AI.

Alternativt att AI kan förhöra en inför ett prov eller att AI kan på ett ungefär anta vilka frågor som kommer inför en tenta baserad på ämnet och äldre tentor.
Citera
2024-04-21, 17:45
  #6
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag tänker mest på frågor som rör sig om matematik och fysik. Där borde väl Chatgpt kunna hjälpa en med alla typer av frågor och därmed slipper man blir stoppad under studierna och skjuta upp pluggandet om Chatgpt kan hjälpa?

Har vi någon som läser.på universitetet nu?

Den kan agera som en lärare ja, men med begränsningar på matematik då den inte är helt 100% på detta ännu. Blir nog bättre med GPT-5 (som ryktas komma i sommar) och för varje år. Den kan hjälpa dig som en lärare ändå upp till gymnasiet skulle jag säga.
Citera
2024-04-21, 17:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Alternativt att AI kan förhöra en inför ett prov eller att AI kan på ett ungefär anta vilka frågor som kommer inför en tenta baserad på ämnet och äldre tentor.

Ja
Citera
2024-04-21, 18:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag tänker mest på frågor som rör sig om matematik och fysik. Där borde väl Chatgpt kunna hjälpa en med alla typer av frågor och därmed slipper man blir stoppad under studierna och skjuta upp pluggandet om Chatgpt kan hjälpa?

Har vi någon som läser.på universitetet nu?

Studenter försöker ofta använda chatgpt istället för google. Och de använder det för att hitta lösningar på de övningstentor som saknar facit. Lärarna håller ibland på facit ett tag för att studenter ska tvingas tänka själva och bearbeta kunskapen djupare, eller för att läraren har tänkt gå igenom tentan på tavlan och förmedla förståelse för problemet, eller för att läraren inte har hunnit ta fram ett tillräckligt bra lösningsförslag. I vissa ämnen med mycket typtal, t.ex. numeriska metoder, ger betalversionen av Chatgpt riktigt bra lösningar, den kan föreslå program i Python eller Matlab som lösningar och beräkna svaret från dem, genera diagram, mm. Medan i andra ämnen, t.ex. en datakomkurs jag har tittat på, var det lite si och så med chatgpt:s svar av någon anledning.

Även lärare använder Chatgpt, t.ex. för att skapa tentauppgifter, eller skapa en grundstomme till slides som sammanfattar långa dokument. Kanske kommer lärare snart att börja använda chatgpt för rättningen. Digitala tentor i verktyg som Inspera blir allt vanligare.

Ingen lärare protesterar om man använder Chatgpt som språkverktyg, på samma sätt som att det är okej att be en kompis läsa igenom språket elelr använda Grammarly eller MSWords grammatikkontroll. Men det kan vara förbjudet att generera lösningar, göra beräkningar och skapa programkod med hjälp av den. Jag tror att vissa studenter ändå använder chatgpt för att göra labbar, hemuppgifter och projekt, men det kan ge disciplinära åtgärder om man blir påkommen. Och det är en dålig vana på nybörjaruppgifter, för man får inte samma räknefärdighet och programmeringsfördighet, man lär sig inte detaljerna och får inte samma djupa förståelse som när man löser problem utan hjälpmedel.

Det finns lärare som uppmanar till användningar ChatGPT och Github copilot på stora projektkurser i slutet av utbildningen, och på exjobb, för där ska man visa att man behärskar moderna verktyg för stora grupper. Huvudsaken är då att studenten är transparent med användningen, testar och verifierar resultatet, utvärderar verktyget, och gör lösningen till sin. Dvs kan förklara den lika väl som om man skapat den helt själv. Vid stora projekt krävs att man delar upp uppgiften i många små uppgifter som man ger chatgpt, och integrerar dess olika dellösningar till en helhet, så då krävs förståelse i vilket fall.

Lärarna bl.a. på KTH har under många år försökt att ersätta skriftliga salstentor med andra uppgifter, t.ex. muntliga redovisningar och hemuppgifter, eller med att studenter rättar varandras tentor, bl.a. för att många lärare är sena med rättningen. Och för att projektuppgifter liknar verkligheten. Men nu tror jag de måste återinföra tentor igen och minska mängden hemuppgifter, för att säkerställa att studenterna verkligen utvecklar förståelse och kan svara även utan chatgpt.
__________________
Senast redigerad av guru1966 2024-04-21 kl. 18:15.
Citera
2024-04-21, 20:10
  #9
Medlem
Givetvis kan en sådan tjänst utnyttjas till att underlätta en hel del kurser. Däremot finns olika sätt att använda tjänsten på. Du kan låta den göra ditt arbete eller så kan du använda tjänsten för att utveckla din egen kunskap med hjälp av den. Det senare kommer att hjälpa dig i längden, det förstnämnda kommer att hjälpa dig kortsiktigt. Å andra sidan bör man som användare utöva en viss skepticism mot material man tar till sig (om målet är personlig utveckling) samt ha ett öga för att upptäcka när en textremsa ser ut att vara skapad av AI (om målet är att ta genvägar i sin utbildning).
Citera
2024-04-21, 21:58
  #10
Medlem
kaerakels avatar
Hemtentor lär bli ett minne blott. ChatGPT hanterar i dagsläget det mesta du ger den inom matematik, förutom själva aritmetiken. Men det är sällan ett problem inom universitetsmatte. Dessutom svarar den i LaTeX. Och då får man inte glömma att dem enbart blir bättre
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback