Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-21, 09:33
  #1
Medlem
Muppetys avatar
Det ringde en kille som följt min blogg o uppgav bara förnamn. Han bor i närheten o vi tänkte att vi kan ses o ta en öl. Numret fanns inte på några upplysningstjänster o var inte anknutet till nån Swish. Jag frågade om efternamn o han uppgav det, sen frågade jag om hans adress, men han ville inte uppge den.

Var det för dumt? Alltså jag vill ju bara vara säker på vem jag pratar med. Typ ställa nån kontrollfråga, så jag vet att det vet att personen är ärlig. Det ringer ju skumma typ ibland, med de mest märkligaste lurendrejerierna. Ska man ses är det ju ännu viktigare att man vet vem man träffar.

Eller gick jag för långt? Jag har asperger o har svårt att se var gränserna går. Jag mediciner även mot paranoia...
Citera
2024-04-21, 09:46
  #2
Avstängd
HubertOlssons avatar
varför behöva någons adress om man vill ta en öl? eller skulle du ta öl hos honom tänkte du?
Citera
2024-04-21, 09:50
  #3
Medlem
Hur är det tänkt att vi ska kunna diskutera detta när du inte ger oss nåt alls. "min blogg" okej, är det en krigsblogg? Blogg om öl? Ostar? Var det för den han ringde och ville ta en öl? Varför har han ditt nummer från första början?
Citera
2024-04-21, 09:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Det ringde en kille som följt min blogg o uppgav bara förnamn. Han bor i närheten o vi tänkte att vi kan ses o ta en öl. Numret fanns inte på några upplysningstjänster o var inte anknutet till nån Swish. Jag frågade om efternamn o han uppgav det, sen frågade jag om hans adress, men han ville inte uppge den.

Var det för dumt? Alltså jag vill ju bara vara säker på vem jag pratar med. Typ ställa nån kontrollfråga, så jag vet att det vet att personen är ärlig. Det ringer ju skumma typ ibland, med de mest märkligaste lurendrejerierna. Ska man ses är det ju ännu viktigare att man vet vem man träffar.

Eller gick jag för långt? Jag har asperger o har svårt att se var gränserna går. Jag mediciner även mot paranoia...

Nej, inte längre än vad han som okänd person (IRL iaf) ringer dig och föreslår en träff. Han vet någotsånär vem du är och det är inte så orimligt att du vill veta vem han är på likartad nivå.

Sen vet jag förstås inte hur pass din medicin hjälper eller om du på annat sätt förvrängt situationen eller om jag missuppfattat den.
Citera
2024-04-21, 09:54
  #5
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
varför behöva någons adress om man vill ta en öl? eller skulle du ta öl hos honom tänkte du?
Bara så att jag kan kontrollera att det verkligen är den som han utger sig för att vara. Visst går det att hitta på adresser också, men OM det skulle vara nått lurt så har han knappast adressen i huvudet till den personen (eller jo, det kan man ju, men det är ändå svårare för en bedragare då).

Att bara ses på en öl spelar ingen roll, det hade kunnat vara vad som helst. Det har ringt folk som påstår att jag ska betala för att han inte ska polisanmäla mig för sexualbrott o annat obehag.
__________________
Senast redigerad av Muppety 2024-04-21 kl. 10:10.
Citera
2024-04-21, 09:56
  #6
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Hur är det tänkt att vi ska kunna diskutera detta när du inte ger oss nåt alls. "min blogg" okej, är det en krigsblogg? Blogg om öl? Ostar? Var det för den han ringde och ville ta en öl? Varför har han ditt nummer från första början?
Min blogg är som en liten öppen dagbok (opolitisk och oreligiös) och terapi mot paranoia. Lite notiser om vad jag gör o så.

Jag är helt öppen med den, har t.o.m skrivit mitt telefonnummer på den. Men det betyder inte att man anonymt kan föreslå att man ska ses, utan att först veta vem man ska träffa.
__________________
Senast redigerad av Muppety 2024-04-21 kl. 10:05.
Citera
2024-04-21, 10:07
  #7
Medlem
Muppetys avatar
Kan tillägga att han inte hade några sociala medel som Facebook eller Instagram. Ny vänskap brukar börja med att man följer en på sådana. Men visst, jag förstår att en del inte vill ha sådana.
Citera
2024-04-21, 10:09
  #8
Medlem
Muppetys avatar
Hmm...

Hur som helst, jag skickar ett SMS där jag förklarar varför jag frågade! En person med det namnet finns ju i.a.f.
Citera
2024-04-21, 10:24
  #9
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Hmm...

Hur som helst, jag skickar ett SMS där jag förklarar varför jag frågade! En person med det namnet finns ju i.a.f.

Gör så! Men kan förstå att du är på tårna med tanke på att du är lite av ett FB-original.

Vad är förresten adressen till din nya blogg?

/AI
Citera
2024-04-21, 10:29
  #10
Avstängd
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Bara så att jag kan kontrollera att det verkligen är den som han utger sig för att vara. Visst går det att hitta på adresser också, men OM det skulle vara nått lurt så har han knappast adressen i huvudet till den personen (eller jo, det kan man ju, men det är ändå svårare för en bedragare då).

Att bara ses på en öl spelar ingen roll, det hade kunnat vara vad som helst. Det har ringt folk som påstår att jag ska betala för att han inte ska polisanmäla mig för sexualbrott o annat obehag.
vad har du för adress själv?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback