Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-20, 19:12
  #1
Medlem
Någon som tänkt på detta användningsområde, iom att man nu kan använda AI för att skapa musik, så borde det väl kunna användas för att sömlöst inkorporera egna reviderade stycken ur ens favoritmusik?
Detta då i alla fall för mig, så har alla mina favoritlåtar alltid nån störig bit som inte låter bra eller drar ned eller upp tempot på låten på ett sätt jag inte uppskattar, så då brukar jag ofta nynna lite i huvudet på hur jag själv skulle vilja att det lät istället. Med hjälp av AI borde man väl då få ett ganska stort intresse för ett program som låter en fritt customizera ens favoritmusik så den låter precis så fint som den gör i ens egna fantasi...
Citera
2024-04-20, 19:59
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Ja, jag som gillar äldre rock stör mig mycket på alla meningslösa gitarr och trumsolon från förr.
Vill kunna säga, mixtra om denna låt, utan gitarr-onani!
Citera
2024-04-20, 21:51
  #3
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Skulle gärna vilja ha ett annat slut på Accepts "princess of the dawn" den tar liksom slut som att någon bara pressar på stoppknappen medans bandet håller på att gå in på avslut.
Citera
2024-04-20, 22:18
  #4
Medlem
invandrar-leffes avatar
Hemska tanke!
Redan nu finns det folk förstör musik genom att "mastra om" rippade cd'n och delar eländet i torrents.
Fy fan vad hemskt när dessa människor får tillgång AI-verktyg för att "fixa" låtar.

Jag kan för egen del förstå att man för högst personligt bruk skulle kunna vilja korta ner låtar genom simpel fade out och göra EQ-justeringar men mer än så är helgerån och inget som en sann musikälskare skulle ägna sig åt.
Citera
2024-04-20, 22:49
  #5
Medlem
Intressant tanke och det borde gå redan nu. AI kan skapa ny musik i alla önskade stiler med alla önskade ämnen. Det borde vara enkelt att bara behålla det mesta och fixa till en liten del.

Det finns en radda med låtar som jag tycker är musikaliskt toppen men där man missat chansen att ha en mycket starkare text till exempel. Eller så kan man justera texten i en stark protestlåt för att handla om ett mer aktuellt ämne. Samma röst, samma musik i övrigt.
Citera
2024-04-21, 08:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Hemska tanke!
Redan nu finns det folk förstör musik genom att "mastra om" rippade cd'n och delar eländet i torrents.
Fy fan vad hemskt när dessa människor får tillgång AI-verktyg för att "fixa" låtar.

Jag kan för egen del förstå att man för högst personligt bruk skulle kunna vilja korta ner låtar genom simpel fade out och göra EQ-justeringar men mer än så är helgerån och inget som en sann musikälskare skulle ägna sig åt.

Håller inte med, men jag håller personligen inte musikaliska verk "heliga" på det sättet, är helt okej med att det förekommer mycket remixar, remakes och dylikt. Ibland blir det bättre, ibland blir det sämre. Men tycker det blir lite löjligt att hålla all gammal musik som nått sorts museiföremål som aldrig får altereras. Originalversionerna kommer ju alltid finnas tillgängliga, så ser ingen större skada med altererade versioner. Finns så många låtar jag vet som jag älskar stycken av, som är geniala, men som sen ofta faller pladask av nått idiotiskt opassande avstick i melodin...
Citera
2024-04-21, 11:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Intressant tanke och det borde gå redan nu. AI kan skapa ny musik i alla önskade stiler med alla önskade ämnen. Det borde vara enkelt att bara behålla det mesta och fixa till en liten del.

Det finns en radda med låtar som jag tycker är musikaliskt toppen men där man missat chansen att ha en mycket starkare text till exempel. Eller så kan man justera texten i en stark protestlåt för att handla om ett mer aktuellt ämne. Samma röst, samma musik i övrigt.

Tekniskt sett är det inte mer komplicerat än outpainting på bilder, eller vanilla LLM-modellers ”complete”-funktion (inte chatt-versionerna), men de flesta SaS-versionerna av audio-AI, image-AI och video-AI tillåter inte att man laddar upp eget material för redigering av den enkla anledningen att det skulle vara helt omöjligt att moderera. Sajternas moderatorer skulle få slita häcken av sig för att radera deep fakes och copyrightat material. Open source varianter som man kan köra ”hemma” är det däremot möjligt att förlänga och byta ut ljudstycken på, men det finns ännu inga Open Source alternativ som når upp i udio eller suno-kvalitet.
__________________
Senast redigerad av psykopathenko 2024-04-21 kl. 11:44.
Citera
2024-04-23, 10:32
  #8
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoketeGo
Någon som tänkt på detta användningsområde, iom att man nu kan använda AI för att skapa musik, så borde det väl kunna användas för att sömlöst inkorporera egna reviderade stycken ur ens favoritmusik?
Detta då i alla fall för mig, så har alla mina favoritlåtar alltid nån störig bit som inte låter bra eller drar ned eller upp tempot på låten på ett sätt jag inte uppskattar, så då brukar jag ofta nynna lite i huvudet på hur jag själv skulle vilja att det lät istället. Med hjälp av AI borde man väl då få ett ganska stort intresse för ett program som låter en fritt customizera ens favoritmusik så den låter precis så fint som den gör i ens egna fantasi...

Som en erfaren musikskapare kan jag berätta följande:
Du föreställer dig ofta ett stycke musik som helt perfekt, just i din egen fantasi. När man väl spelar stycket, så upptäcker man ofta att det har ganska lite med fantasin att göra. Rent kognitivt så är det inte alls så att fantasier kan "förverkligas". Fantasierna innehåller nämligen en massa luckor, och en föreställning om att t ex en låt vore bättre utan sticket i mitten.
Det är lite som drömmar. Man kan vakna med tron om att man just drömt något glasklart och koherent, men när man ombeds beskriva det, så kan man bara återge det rudimentärt, och oftast är det bara nonsens. AI kan inte hjälpa dig återskapa något du faktiskt inte upplevt själv, i din fantasti.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback