Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-26, 14:17
  #229
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Ja faktiskt varje dag.
Förstår inte hur man kan misslyckas.
Sprid riskerna med små insatser med stor hävstång i många olika produkter.
Sälj när underliggande rört sig i rätt riktning några tiondels procent.Upprepa tiotals gånger varje dag i varje produkt.

Fast köper du med hävstång är det inte index du ska slå, utan index med hävstång...
Citera
2024-04-26, 19:06
  #230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Oavsett vad nån tråd handlar om inom hur man investerar sitt kapital så stormar det in en stor grupp som hävdar att glöm din dröm, det enda alternativet och det som är är det allra bästa sättet att placera sitt kapital på i är att smasha in allt i en indexfond som de påstår ger 7% per år.

Finns flera saker med detta beteende som är mycket intressant.
Hur kan nån som är intresserad av ekonomi tro att 7% per år det bästa man kan uppnå?
Varför bemödar man sig ens att ge det rådet till andra om man inte har ambitionen att prestera bättre än index?
Varför aldrig lyssna på nåt utan alltid avfärda allt med att det är ingen idé utan gör som mig som blivit lurad av en bankman och det kommer jag aldrig erkänna att jag blev?

Det finns hur många sätt som helst att överträffa index och med mindre risktagande.
Men om nån frågar eller till och med presenterar en metod att göra det så är ändå svaret alltid att man kan inte ernå nåt mer än 7% och endast genom att investera allt i indexfonder.

Det kan väl ändå inte vara så att en enda människa tror att indexfonder är det allra bästa sättet att investera sitt kapital i?
Det finns många olika index som sagt och frågan blir då vilket av dem som man vill försöka överträffa? Även för proffsen är det svårt att överträffa index så man kan ju fråga sig hur man själv skulle kunna göra det? Med det sagt är jag ändå optimistisk och äger även aktier men även i olika indexfonder.
Citera
2024-04-26, 23:19
  #231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag tror att alla gärna hade velat ha högre avkastning än index. Problemet är ju att konsekvent slå index är mer eller mindre omöjligt, och om man gör det beror det på tur snarare än skicklighet. Skulle det finnas en väg att gå för att konsekvent slå index skulle ju alla använda den, och då skulle vägen stängas.



Intressant, kan du visa på en strategi som håller då? Gärna uppbackad av statistik, där strategin konsekvent slagit index (slagit = gett en riskjusterad avkastning över index, ej gett en avkastning över index)?
Tolkar ditt svar som att du tror att det i längden är omöjligt att prestera bättre på trading än att inneha indexfonder.
Så du är du ju en av dem som jag inte trodde fanns i verkligheten.

För så inskränkta människor presenteras inte nån statistik.

Finns hur många strategier som helst att tjäna mer än 7% per år.
Är du intresserad på riktigt kan jag skicka pm på några av dem.

Att det skulle bli svårare i längden att slå index är nog den mest konstiga åsikt jag sett återkomma flera gånger i den här tråden.
På kort sikt kan det bli nån enstaka dag med förlust men på en vecka eller månad händer det aldrig.
__________________
Senast redigerad av tipsexperten 2024-04-26 kl. 23:55.
Citera
2024-04-26, 23:22
  #232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, och jag slog index igår eftermiddag, börsen gick ned 0.7% men mina innehav gick upp 0.2 %.

Räknas det som att jag också har slagit index då, om det räcker med att man slog index över en godtyckligt vald tidsperiod?
Ja det gjorde du.
Välj vilken period du vill.
Jag brukar ta ett år.
Citera
2024-04-26, 23:24
  #233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Fast köper du med hävstång är det inte index du ska slå, utan index med hävstång...
Kul att nån kan erkänna att man tjänar mer med hävstång.
Har du även förstått att man kan minska sin risk genom att använda hög hävstång?
Citera
2024-04-26, 23:25
  #234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det finns många olika index som sagt och frågan blir då vilket av dem som man vill försöka överträffa? Även för proffsen är det svårt att överträffa index så man kan ju fråga sig hur man själv skulle kunna göra det? Med det sagt är jag ändå optimistisk och äger även aktier men även i olika indexfonder.
Tror det är ett globalt aktieindex de där som vill tjäna 7% brukar hänvisa till.
Citera
2024-04-27, 00:48
  #235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Har du även förstått att man kan minska sin risk genom att använda hög hävstång?
Och vill du ha ännu mindre risk, så lägger du allt på Lotto. Eller?
Citera
2024-04-27, 01:06
  #236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Och vill du ha ännu mindre risk, så lägger du allt på Lotto. Eller?
Förstår inte frågan riktigt men antar att du du ville vara rolig utan att förstå vilket gör att du framställer dig som okunnig.
Nej genom att investera mindre belopp med hög hävstång får man hög avkastning men minskar risken.
Lotto är ett spel man kan lägga lite pengar för att hoppas på den lilla chansen att få in en riktig storvinst.
Otroligt långt från det här och finns ingen liknelse alls.
Citera
2024-04-27, 01:14
  #237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Förstår inte frågan riktigt men antar att du du ville vara rolig utan att förstå vilket gör att du framställer dig som okunnig.
Nej genom att investera mindre belopp med hög hävstång får man hög avkastning men minskar risken.
Lotto är ett spel man kan lägga lite pengar för att hoppas på den lilla chansen att få in en riktig storvinst.
Otroligt långt från det här och finns ingen liknelse alls.
Du skrev.
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Kul att nån kan erkänna att man tjänar mer med hävstång.
Har du även förstått att man kan minska sin risk genom att använda hög hävstång?
Och det är långt ifrån att minimera någon risk.

Utan det är snarare att närma sig lotto och fjärma sig från aktiehandel.

Du yrar om hur enkelt det är att slå index, antar du menar typ OMX. Om du menar att du gör det genom att använda dig av hävstång så handlar det möjligen om att du kan lyckas några veckor eller ett halvår.

Hävstång innebär ökad risk, men samtidigt ökad vinst om det går vägen. Men jag har förstått att du inte har koll på sånt.

Jag ligger plus 15% hittills i år, men det innebär inte att jag slår mig för bröstet och tror att varje tertial i all framtid kommer gå lika bra.
Citera
2024-04-27, 03:02
  #238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du skrev. Och det är långt ifrån att minimera någon risk.

Utan det är snarare att närma sig lotto och fjärma sig från aktiehandel.

Du yrar om hur enkelt det är att slå index, antar du menar typ OMX. Om du menar att du gör det genom att använda dig av hävstång så handlar det möjligen om att du kan lyckas några veckor eller ett halvår.

Hävstång innebär ökad risk, men samtidigt ökad vinst om det går vägen. Men jag har förstått att du inte har koll på sånt.

Jag ligger plus 15% hittills i år, men det innebär inte att jag slår mig för bröstet och tror att varje tertial i all framtid kommer gå lika bra.
Jag yrar inget.
Spelar ingen roll vilket index man jämför med.
Är de hjärntvättade som anger 7% jag jämför mig med och de säger att det är max man kan prestera och försök inget annat.

Vill man inte ta sig till verkligheten att man kan minska sitt risktagande genom att använda hög hävstång med låg insats kan jag inte göra mer än påtala det gång på gång.
Varför inte räkna själv istället för att protestera för att man tror att man vet nåt annat?
Grattis till 15% hittills i år.

Ligger lite bättre till, kan inte se att det på nåt vis skulle kunna bli sämre oavsett om man räknar på tertial, månad eller vecka.

Sett många gånger nu att flera skriver att man inte skulle kunna prestera över index på sikt.
Var kommer det från?

Du fattar väl att jag har liten del av mitt kapital placerat i flera olika produkter och både bull och bear?
Denna helg är jag helt likvid förutom en liten post i att dollarn ska ska tappa i värde och en större post på att OMX30 öppnar neråt på måndag.

Kan ju bli fel men före lunch på måndag är jag rätt positionerad isåfall och räddar upp det igen.

Snabba ryck med små poster och hög hävstång ger stor vinst med litet risktagande oavsett vad man läst nånstans.

Här har du ett levande exempel på att det fungerar.
Citera
2024-04-27, 03:20
  #239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Jag yrar inget.
Spelar ingen roll vilket index man jämför med.
Är de hjärntvättade som anger 7% jag jämför mig med och de säger att det är max man kan prestera och försök inget annat.
Det är ytterst få som slår index, typ OMX över tid. Så är det bara. Om du lyckas över en längre period, så grattis.
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Vill man inte ta sig till verkligheten att man kan minska sitt risktagande genom att använda hög hävstång med låg insats kan jag inte göra mer än påtala det gång på gång.
Hävstång innebär högre risk, och chans till större utdelning om det går vägen. Så enkelt är det.
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Varför inte räkna själv istället för att protestera för att man tror att man vet nåt annat?
Jag säger att chansen att slå index över tid är minimal. Men visst, du kanske har någon fiffig teknik som gör att du klarar det. Men det är osannolikt.
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Sett många gånger nu att flera skriver att man inte skulle kunna prestera över index på sikt.
Var kommer det från?
Från fakta. Det är svårt att slå index över tid. Några månader, kanske år, kan du ta index, men ytterst få klarar det över tid.
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Du fattar väl att jag har liten del av mitt kapital placerat i flera olika produkter och både bull och bear?
Denna helg är jag helt likvid förutom en liten post i att dollarn ska ska tappa i värde och en större post på att OMX30 öppnar neråt på måndag.
Tror också att börsen är ner på måndag, SAAB upp, Cloetta ner, men det handlar inte om vad som händer på måndag.
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Kan ju bli fel men före lunch på måndag är jag rätt positionerad isåfall och räddar upp det igen.
Det är just den biten som gör att det är svårt att slå index. "räddar upp", och det anser du är en säker placering?
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Snabba ryck med små poster och hög hävstång ger stor vinst med litet risktagande oavsett vad man läst nånstans.
Och det anser du är lågt risktagande?
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Här har du ett levande exempel på att det fungerar.
Ja. Om det var så enkelt som du tror att det är, så hade väl givetvis alla gjort så. Men nu gör de inte det.
__________________
Senast redigerad av Pillerarm 2024-04-27 kl. 03:22.
Citera
2024-04-27, 10:54
  #240
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Tolkar ditt svar som att du tror att det i längden är omöjligt att prestera bättre på trading än att inneha indexfonder.
Så du är du ju en av dem som jag inte trodde fanns i verkligheten.

För så inskränkta människor presenteras inte nån statistik.

Finns hur många strategier som helst att tjäna mer än 7% per år.
Är du intresserad på riktigt kan jag skicka pm på några av dem.

Att det skulle bli svårare i längden att slå index är nog den mest konstiga åsikt jag sett återkomma flera gånger i den här tråden.
På kort sikt kan det bli nån enstaka dag med förlust men på en vecka eller månad händer det aldrig.

Kan du berätta mer om strategier som konsekvent slår index, där "slår" innebär att du får en riskjusterad överavkastning jämfört mot index (är du beredd att ta högre risk för högre avkastning kan man köpa index med hävstång istället och slippa lägga en arbetsprocess på att leta vinnaraktier)?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback