Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-14, 21:32
  #1
Avstängd
bajssexs avatar
Vad är skillnaden?
Citera
2024-04-14, 21:42
  #2
Medlem
Kundsegment och fokusområden. Historiskt sett var sparbankerna för arbetare, Handelsbanken för de med gott om pengar och företagare.
Citera
2024-04-14, 21:48
  #3
Medlem
Inhale82s avatar
Det hör du ju på namnet.

Grundtanken med en sparbank är från början att man ska få bra avkastning på pengarna när man sparar långsiktigt.

Grundtanken med en handelsbank är sämre ränta, men mycket smidigare hantering vid transaktioner.
Dvs. kortsiktigt sparande.
Citera
2024-04-14, 22:59
  #4
Avstängd
Fabianzzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssex
Vad är skillnaden?
En sparbank är till för sparande och erbjuder ofta bättre ränta. En handelsbank är till för affärer och konsumtion, ofta med snabbare transaktioner men med sämre ränta. Iallafall historiskt har det varit så, länge sedan jag jobbade på bank.
Citera
2024-04-14, 23:47
  #5
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssex
Vad är skillnaden?

Det heter affärsbank.
Citera
2024-04-15, 13:13
  #6
Medlem
Sparbankerna var från början lokala småbanker. Här i Malmö fanns till exempel Sparbanken Bikupan på 1950-talet. De flesta sparbanker har numera gått upp i Swedbank, men fortfarande finns t.ex. Sparbanken Syd, med inriktning och kontor på Sydöstra Skåne, Ystad.

Affärsbankerna fanns framför allt i Stockholm. Enskilda Banken till exempel. Måste förstås ha funnits affärsbanker i andra större städer också.

Jag vet inte om sparbankerna var mest intresserade av långsiktigt sparande - de ville väl främst ta hand om de "små" lokala kunderna. Jag minns att när jag gick i skolan på 1960-talet fick vi konton från den lokala sparbanken. Och sparbössor i stål som vi skulle gå till banken och tömma en gång om året.

När jag började sommarjobba inom Kommunen fick jag ett lönekonto hos sparbanken, minns inte riktigt vad banken hette då.

När jag senare fick ett jobb på en statlig myndighet fick jag istället ett konto hos vad som då var Postbanken - idag sammanslaget till Nordea.

Lite olika inriktning alltså. Men idag verkar det vara storskalighet och girighet som gäller för alla banker.
Citera
2024-04-15, 17:25
  #7
Avstängd
bajssexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Sparbankerna var från början lokala småbanker. Här i Malmö fanns till exempel Sparbanken Bikupan på 1950-talet. De flesta sparbanker har numera gått upp i Swedbank, men fortfarande finns t.ex. Sparbanken Syd, med inriktning och kontor på Sydöstra Skåne, Ystad.

Affärsbankerna fanns framför allt i Stockholm. Enskilda Banken till exempel. Måste förstås ha funnits affärsbanker i andra större städer också.

Jag vet inte om sparbankerna var mest intresserade av långsiktigt sparande - de ville väl främst ta hand om de "små" lokala kunderna. Jag minns att när jag gick i skolan på 1960-talet fick vi konton från den lokala sparbanken. Och sparbössor i stål som vi skulle gå till banken och tömma en gång om året.

När jag började sommarjobba inom Kommunen fick jag ett lönekonto hos sparbanken, minns inte riktigt vad banken hette då.

När jag senare fick ett jobb på en statlig myndighet fick jag istället ett konto hos vad som då var Postbanken - idag sammanslaget till Nordea.

Lite olika inriktning alltså. Men idag verkar det vara storskalighet och girighet som gäller för alla banker.
Så handelsbank är för de rika, och sparbank för de fattiga? Vilken bank använder de rika/överklassen? SEB? Var räknas banker såsom Danske bank, Nordea, Santander, Amex in? Vilken klass var Nordbanken?
Citera
2024-04-15, 20:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssex
Så handelsbank är för de rika, och sparbank för de fattiga? Vilken bank använder de rika/överklassen? SEB? Var räknas banker såsom Danske bank, Nordea, Santander, Amex in? Vilken klass var Nordbanken?

Vet att flera chefer jag haft i sverige haft länsförsäkringar. Dock att kalla dom "rika" i det stora hela är nog att ta i. Men jämfört med en annan knegare är dom det.
Citera
2024-04-16, 12:55
  #9
Medlem
På Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Sparbank finns en lång artikel om sparbankernas historia. Med länk till en väldigt kort artikel om affärsbanker.
Citera
2024-04-16, 13:08
  #10
Avstängd
Lailatjejs avatar
På Handelsbanken får du inte öppna konto om du kommer in med avklippt jeansjacka och vargtischa. Det får du på Sparbanken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback