Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-14, 14:02
  #1
Medlem
Jag är ute på andrahandsmarknaden efter några elektronikprylar och jag blev förundrad när jag kom in på två användare på Tradera som kränger av flertalet iPads, andra surfplattor, flera olika telefoner, olika Mac-datorer, etc. Jag luskade litegrann och den ena är en dam på 75 år och det andra kontot tillhör en 51 åring som är hennes son. Ofta i annonserna har en 15 Pro Max vunnits i en tävling på Inet, en annan surfplatta vunnits på Komplett. Vinsterna saknar kvitto, men vissa prylar har kvitto.

På ett av kontona ligger en iPad Pro 2022 utan kvitto uppe, en iPhone 15 helt ny men med öppnad förpackning och utan kvitto uppe på grund av vinst på tävling, två olika Samsung surfplattor uppe av de nyare modellerna, två inköpta med kvitto, en Mac Mini M2 med kvitto men häromdagen såldes en M2 Pro utan kvitto pga vinst på Komplett. En AirPods Max utan kvitto såldes också. Det andra kontot å sin sida har det senaste sålt en iPad Pro 2022 utan kvitto då det är en vinst, en Samsung klocka utan kvitto, en 13 Pro max utan kvitto, en iPad Pro 2022 med kvitto, 15 Pro max med kvitto. Ibland är det vinst, ibland inte. Ofta slängs det in ett presentkort från olika elektronikbutiker med en liten summa.

Det har alltid varit grejer med endast öppnad förpackning och inte använda. Priserna säljs ofta för marknadsvärdet. Men hur går det till? Hur får två människor tag på alla dessa produkter?
Citera
2024-04-14, 14:57
  #2
Medlem
ValkPaddas avatar
Säljer saker köpta på avbetalning för att få fram pengar?

Läste en tråd för länge sen där TS undrade om någon ville köpa något rabatterat via TS som då skulle ta det på avbetalning men kasta räkningarna.

Typ:
Någon som vill köpa något från Inet, kan nämligen ta saker på avbetalning där. Om du köper via mig får du 10% rabatt.
Citera
2024-04-14, 14:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Momika
Jag är ute på andrahandsmarknaden efter några elektronikprylar och jag blev förundrad när jag kom in på två användare på Tradera som kränger av flertalet iPads, andra surfplattor, flera olika telefoner, olika Mac-datorer, etc. Jag luskade litegrann och den ena är en dam på 75 år och det andra kontot tillhör en 51 åring som är hennes son. Ofta i annonserna har en 15 Pro Max vunnits i en tävling på Inet, en annan surfplatta vunnits på Komplett. Vinsterna saknar kvitto, men vissa prylar har kvitto.

På ett av kontona ligger en iPad Pro 2022 utan kvitto uppe, en iPhone 15 helt ny men med öppnad förpackning och utan kvitto uppe på grund av vinst på tävling, två olika Samsung surfplattor uppe av de nyare modellerna, två inköpta med kvitto, en Mac Mini M2 med kvitto men häromdagen såldes en M2 Pro utan kvitto pga vinst på Komplett. En AirPods Max utan kvitto såldes också. Det andra kontot å sin sida har det senaste sålt en iPad Pro 2022 utan kvitto då det är en vinst, en Samsung klocka utan kvitto, en 13 Pro max utan kvitto, en iPad Pro 2022 med kvitto, 15 Pro max med kvitto. Ibland är det vinst, ibland inte. Ofta slängs det in ett presentkort från olika elektronikbutiker med en liten summa.

Det har alltid varit grejer med endast öppnad förpackning och inte använda. Priserna säljs ofta för marknadsvärdet. Men hur går det till? Hur får två människor tag på alla dessa produkter?


Bra fråga svårt att egentligen svara på.
Vi är duktiga på att direkt tänka att det ligger fula hundar begravna.
Behöver verkligen inte vara så, (som ovan mig här skriver exempelvis).

Jag arbetade när jag var yngre åt en av Sveriges största flyttfirma som hade avtal med staten och dess verksamheter = bland annat, STORA kontor.
Det var gränslöst med elektronik, nytt som gammalt som skulle slängas från "lagret".

Nu var det oftast inte senaste grejerna på marknaden, men sakerna kunde absolut komma till användning eller försäljning för den som kände för det.
Kopiösa mängder, bärbara datorer, mobiltelefoner, burkar, data stolar, skärmar, skrivare m.m.
Citera
2024-04-14, 15:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Säljer saker köpta på avbetalning för att få fram pengar?

Läste en tråd för länge sen där TS undrade om någon ville köpa något rabatterat via TS som då skulle ta det på avbetalning men kasta räkningarna.

Typ:
Någon som vill köpa något från Inet, kan nämligen ta saker på avbetalning där. Om du köper via mig får du 10% rabatt.

Men utan kvitto? Om det är köpt på avbetalning så bör det vara med kvitto. Jag har även kollat upp de två säljarna och ingen av de har något AB och går den vägen för att slippa skatt.
Citera
2024-04-14, 15:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Momika
Men utan kvitto? Om det är köpt på avbetalning så bör det vara med kvitto. Jag har även kollat upp de två säljarna och ingen av de har något AB och går den vägen för att slippa skatt.

Det är redan skattade varor på ett eller annat sätt.

Hur mycket skatt vill du betala egentligen???

med skatt blir varorna/tjänsterna alltid dyrare.
Citera
2024-04-14, 18:11
  #6
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det är redan skattade varor på ett eller annat sätt.

Hur mycket skatt vill du betala egentligen???

med skatt blir varorna/tjänsterna alltid dyrare.

Du är medveten om att det finns något som heter Moms (mervärdesskatt)?
https://www.skatteverket.se/foretag/...c80002497.html
TS menar antagligen att de inte har ett AB och därmed inte kan dra av momsen på prylarna de säljer.
Ibland behöver man tänka längre än vad näsan räcker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback