Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-13, 23:58
  #13
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DizzyMama
Kör 5G från Tre. Bor i en liten håla i mellersta Sverige. Brukar ligga på 100mbit/s ned och 40/50 upp. Duger gott och väl för mej.

5G har du nog inte fastän ditt abonnemang kanske heter så. Vad jag fattat det så skulle Tre inte bygga 5G utanför de största städerna. Inte inom en snar framtid i alla fall.
Citera
2024-04-14, 09:30
  #14
Medlem
Lundamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanBapan
Klarar man sig hyfsat med en dual band 4G-router för vanligt hemmabruk? Vad kan man förvänta sig för nedladdningshastigheter? Eller ”måste” jag gå på 5G?

Hade Telenor 4G med fri download året innan fibern blev installerad här. Hastigheten kunde variera något men det brukade ligga på mellan 35-70Mbit/s.
Citera
2024-04-14, 15:59
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
5G har du nog inte fastän ditt abonnemang kanske heter så. Vad jag fattat det så skulle Tre inte bygga 5G utanför de största städerna. Inte inom en snar framtid i alla fall.
Kanske fortfarande är 4G. Det har jag inte kollat upp så noga ännu.. Däremot har i alla fall Telia fixat 5G här sedan nått år tillbaka.
Citera
2024-04-14, 16:50
  #16
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DizzyMama
Kanske fortfarande är 4G. Det har jag inte kollat upp så noga ännu.. Däremot har i alla fall Telia fixat 5G här sedan nått år tillbaka.

Ja, småorter och landsbygden brukar ju vara Telialand (en skrev tidigare att denna bodde i Telenorland). Telia var först i mina trakter med att leverera ADSL när bredband först kom och de var likväl först med att bygga ut 5G här. Än så länge är det bara de som har 5G här. Jag tror att Telenor/Tele2 är på väg inom kort, då de har satt upp som mål att de flesta ska ha tillgång till det under årets slut.
Citera
2024-04-14, 18:09
  #17
Medlem
ApanBapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DizzyMama
Kör 5G från Tre. Bor i en liten håla i mellersta Sverige. Brukar ligga på 100mbit/s ned och 40/50 upp. Duger gott och väl för mej.

Vad kör du för modem/router då?
Citera
2024-04-14, 18:11
  #18
Medlem
ApanBapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Hade Telenor 4G med fri download året innan fibern blev installerad här. Hastigheten kunde variera något men det brukade ligga på mellan 35-70Mbit/s.

Vad använde du för router/modem då? Låter långsamt. Eller?!
Citera
2024-04-15, 09:06
  #19
Medlem
Niggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanBapan
Vad använde du för router/modem då? Låter långsamt. Eller?!

Snarare vad befinner du dej i terrängen är avgörande för bra hastigheter på 4G.. Telia är rövhål av värsta sort vars säljare saknar en etik kompass,
Citera
2024-04-15, 17:26
  #20
Medlem
ApanBapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Snarare vad befinner du dej i terrängen är avgörande för bra hastigheter på 4G.. Telia är rövhål av värsta sort vars säljare saknar en etik kompass,

Låter som att det får bli Telesnor då m a o. Aldrig gillat Televerket ändå.
Citera
2024-04-15, 17:40
  #21
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DizzyMama
Kör 5G från Tre. Bor i en liten håla i mellersta Sverige. Brukar ligga på 100mbit/s ned och 40/50 upp. Duger gott och väl för mej.

Bevis på att man inte behöver 5G utan klarar sig lika bra med en TP-Link ArcherRS600

En gammal laptop (AMD Ryzen 5 2500U med Radeon Vega Mobile Gfx, 2000 Mhz, 4 kärnor, 8 logiska processorer, 8 GB ram).

102 mbit upp och 34 ner.
Telenor är stabilt och bra

Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Hade Telenor 4G med fri download året innan fibern blev installerad här. Hastigheten kunde variera något men det brukade ligga på mellan 35-70Mbit/s.

Det var ganska dåliga siffror. Se ovan.
Citera
2024-04-15, 19:05
  #22
Medlem
Niggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanBapan
Låter som att det får bli Telesnor då m a o. Aldrig gillat Televerket ändå.

Ett tips vägen beställ på webben eller via telefon, så du kan använda distansförsäljningslagen. Går du in butik, kan på lurad ett avtal du inte kommer ur.
Citera
2024-04-15, 19:11
  #23
Medlem
ApanBapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Ett tips vägen beställ på webben eller via telefon, så du kan använda distansförsäljningslagen. Går du in butik, kan på lurad ett avtal du inte kommer ur.

Smart! Tack för tips. Bor i obygden ändå, så har ingen Telenorbutik i närheten.
Citera
2024-04-15, 19:48
  #24
Medlem
Niggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanBapan
Smart! Tack för tips. Bor i obygden ändå, så har ingen Telenorbutik i närheten.

Hörde just en historia om en äldre herre, pga ålder blev på lurad en 5G Router, telefon butiken beteede sej som riktiga
svin, dom vägrade annullera avtalet. Istället började dom förolämpa mannen.

Så ett tips undvik att ingå avtal i butik, du har inget skydd alls, du kan bli lurad vilken skit som helst och sedan stå där med en månadskostnad som är på stora belopp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback