Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-12, 14:25
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Mäklaren i en bostadsrättsaffär betyder absolut ingenting. Om alla papper är rätt mellan köpare, säljare och inblandade banker så spelar det ingen roll om mäklaren är en papegoja, dvärg eller medicinman. Vanligtvis så styr mäklaren upp dessa handlingar, det är i stort sett därför denna brukar vara involverad mer än att säljaren slipper sköta kontakten med spekulanter.

Kort: se till att allt är rätt hanterat i samband med köpet och strunta i hur er känsla av mäklaren är. Kolla av med er bank innan vad som är viktigt.
Kan ju dock känns lite surt att "ge" denna filur pengar dvs ge en saftig provision till ett knarkfyllo.
Citera
2024-04-12, 14:31
  #14
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Kan ju dock känns lite surt att "ge" denna filur pengar dvs ge en saftig provision till ett knarkfyllo.

Fast det betalar ju säljaren.
Citera
2024-04-12, 14:31
  #15
Medlem
Varför inte ringa ägaren till mäklarbyrån och påtala det hela samt fråga om det är han som ska sköta ett köp.
Citera
2024-04-12, 14:33
  #16
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför inte ringa ägaren till mäklarbyrån och påtala det hela samt fråga om det är han som ska sköta ett köp.
Om detta nu är en seriös tråd, så ger jag mig fan på att de flesta på den mäklarbyrån är mer eller mindre likadana. Det är ju så häftigt med kokain!
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Hursomhelst så verkar det hända en del märkliga saker när det gäller TS boende:
(FB) Idioter har totalsabbat paradvåning från sekelskiftet - Vad gör vi i borättsföringen?
Han äger tydligen mark i Kanada också...
(FB) Mitt liv försämras med mörkrets inbrott och natten (DU KOMMER ATT BLI CHOCKAD!)
__________________
Senast redigerad av XX-Ambar 2024-04-12 kl. 14:36.
Citera
2024-04-12, 17:51
  #17
Medlem
over9ks avatar
Du kan inte vara seriös? Du upplever att mäklaren är konstig och därför ska du inte köpa din drömlägenhet? Det är ändå upp till dig att ta reda på allt om lägenheten, mäklare hjälper aldrig till med sånt. Dom kan ingenting och även "seriösa" mäklare (lol) sitter på väldigt lite kunskap. Dom är bara säljare.
Citera
2024-04-13, 06:40
  #18
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uzw
Jag och min sambo har hittat vårat drömboende, en riktigt fin lägenhet centralt i Stockholm. Vi har velat ha just denna ett bra tag. Bra och välskött förening, samt utomordentligt bra läge. Det enda problemet är mäklaren.

Till en början verkade mäklaren relativt normal iallafall, om man bortser från hans klädsel. Han klädde sig mer som att han var på visningen privat, än att han var där som ansvarig mäklare. Hoodie och oversized jeans och adidassneakers, du vet... Inget fel i det i sig, men ger lite oseriöst intryck när det är en mäklare. Iallfall i min mening, men det är kanske så det är i Stockholm... Noterade även att han låg i lägenhetens sängar under visningarna, för att försöka sälja in lägenheten till oss. Vidare kom han även med en massa skumma kommentarer och skämt, eller påståenden som jag tror och hoppas var skämt. Vet ärligt talat inte hur jag ska tolka det. Extremt tvetydig person.

Vi har haft kontinuerlig kommunikation efter de första två visningarna, men han har skrivit väldigt märkliga sms. Har uttrycker sig otroligt lustigt, och han smsar både mig och min sambo iallafall en gång om dagen. Exempel på ett sms som kom nu i veckan:

"Tjenixxen, hoppas ni mår galant!
Gällande lägenheten har jag pratat med paret som äger den, och jag har fixat så jag kan hålla ytterligare en privat visning den 11:e April mellan klockan 09.00-18.00. Vi utgår ifrån att ni slår till på visningen, så jag har satt ut cirka en och en halv timme för att skriva på alla papper och träffa paret som säljer lägenheten på kontoret. Meddela mig snarast om inte denna tid passar, så får vi försöka hitta en annan tid. Annars blir jag arg! (smileyface) Vill även informera er om att vi har en kampanj denna veckan, så om ni slår till denna veckan får ni ett 6-pack Georg Jensen glas, samt 2 biobiljetter. Ett riktigt pangerbjudande som är lika hett som ett par jeans i Sovjet på 80-talet.

Får önska er en nice vecka!
Mvh ******* *******, legitimerad mäklare"


Har även ringt honom för att ställa frågor, varav han svarat i princip: "Tjena du, om du inte ringer för att köpa lägenheten nu direkt ringer jag tillbaka om en stund, jag skiter/pissar. Haha, tjadå!"

Detta är inte professionellt och seriöst någonstans, men vi vill verkligen ha denna lägenheten, och eftersom det är en så pass stor affär, med mycket pengar involverat som ska sys ihop anser jag att vi måste kunna lita på mäklaren och känna förtroende för den. Det gör vi inte. Vi känner dessutom att vi inte får svar på våra frågor när vi frågar saker, utan han duckar viktiga frågor likt en politiker.

Vad kan vi göra i denna situationen? Någon som har liknande erfarenheter? Kan man höra av sig till säljarna privat, och förklara att man vill köpa, men inte under rådande premisser med mäklaren? Den sista metoden avviker visserligen från praxis, men det är i princip den enda lösningen jag ser. Vi har 0 förstroende och litar 0 på mäklaren.

Mvh,
Uzw

För en månad sedan skrev du följande:

"jag är en 18-åring med ADHD som går ut gymnasiet"

Skaffa dig ett liv, så slipper vi dina trolltrådar.
Citera
2024-04-15, 08:49
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Fast det betalar ju säljaren.
Jo fast det är ju av dina pengar dvs köper man inte av dåren så får han ju inga pengar...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback