Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-11, 10:31
  #1
Medlem
Hej, som rubriken lyder, dock har jag aldrig hört att det hänt någon liknande.
Var utomlands och tog ut pengar på en automat, när vi väl kommer tillbaka till Sverige , förvinner transaktionen eller "reserverade belopp" som det också heter på vardera konton och vi får alla pengar tillbaka insatta på våra konton. Det är som om vi aldrig tog ut pengarna.
Har avvaktat ett par veckor men inget som dragits.
Vad ska man göra? Vill direkt inte att det ska bli några konsekvenser på det, att bank frågar varför si och varför så om de får reda på det.
Är jag skyldig att göra något?
Citera
2024-04-11, 10:54
  #2
Moderator
yz44s avatar
Kontakta banken och informera dem om vad som hänt så löser det sig på bästa sätt för alla inblandade..
Citera
2024-04-11, 11:24
  #3
Medlem
Gissar att det kan ha stämplats som ett bedrägeri, och banken kan ha trott att ditt kort var kapat. Jag skulle varit tyst om det..
Citera
2024-04-11, 12:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanskevemvet
Hej, som rubriken lyder, dock har jag aldrig hört att det hänt någon liknande.
Var utomlands och tog ut pengar på en automat, när vi väl kommer tillbaka till Sverige , förvinner transaktionen eller "reserverade belopp" som det också heter på vardera konton och vi får alla pengar tillbaka insatta på våra konton. Det är som om vi aldrig tog ut pengarna.
Har avvaktat ett par veckor men inget som dragits.
Vad ska man göra? Vill direkt inte att det ska bli några konsekvenser på det, att bank frågar varför si och varför så om de får reda på det.
Är jag skyldig att göra något?
Ja, du är skyldig att informera banken om detta men gissningsvis så är det få som gör det. De flesta skulle nog inte reagera om de har 5000 mer eller mindre på lönekontot så det är lätt att missa om alla köp och uttag har blivit dragna korrekt.

De kan upptäcka det om flera månader....
Citera
2024-04-11, 12:29
  #5
Medlem
3 år innan betalningsanspråket preskriberas. Dina pengar kommer dras förr eller senare, kan vara om ett par dagar eller månader men de kommer att dras, enklast är att ringa banken och åtgärda detta direkt. Du har inga skyldigheter men bli inte förvånad om pengarna dras om 2år och 364 dagar.
Citera
2024-04-11, 12:41
  #6
Medlem
Låt det vara bara, dras det så dras det. Gissar att summan inte är enorm. Dras det om några månader så ja, då är problemet löst. Dras det inte så har du helt enkelt fått en liten extra slant. Jag skulle se det som ett räntefritt lån med osäkra återbetalningsvillkor
Citera
2024-04-11, 12:48
  #7
Medlem
mikaelss avatar
När du gör ett uttag (eller ett köp) reserveras beloppet på ditt konto. Tanken är att när butiken eller automaten sedan gör dagsavslut så skickas den riktiga transaktionen till din bank och belastar ditt konto.
Köp utomlands kan ibland ta lite tid på sig innan de når din bank och då kan reservationen hinna trilla bort.
Normalt dyker dock transaktionen upp förr eller senare.
Citera
2024-04-24, 20:37
  #8
Medlem
Uppdatering: ja, pengarna drogs ungefär 1 månad senare👍
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback