Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-11, 07:23
  #1
Medlem
McCarthy01s avatar
Det hör man ofta folk säga, men hur många lever som de lär där? Det verkar som om de flesta jämför sig med andra, detta ser man ju inte minst på sociala medier. Är inte det att jämföra sig med andra, som är bättre på saker och har det bättre (även om det kanske bara är skenbart), något som blir en motivation att kämpa för att få det som den avunden riktas mot har?

Är det egentligen inte ganska få människor som INTE jämför sig med andra?
Citera
2024-04-11, 07:38
  #2
Medlem
SnutteFia03s avatar
Att jämföra sig med andra är ju något som sker automatiskt, om inte annat så av rent biologiska skäl för att kunna bedömma var man passar in i hierarkin i en grupp exempelvis.

Vad man menar med själva uttrycket är väl mer att man vill medvetandegöra något som riskerar att bli osunt om det går till överdrift, vilket är lätt hänt idag tack vare sociala medier.
Citera
2024-04-11, 08:27
  #3
Medlem
EnGodVitMans avatar
Alla jämför sig med andra, och detta är bra om det är konstruktivt, men generellt är det bättre att försöka besegra gårdagens jag.

Det som hjälpte mig att nästan utrota all avundsjuka var att se alla människor som samlade egenskaper. Att bara vara avundsjuk på en persons inkomst exempelvis visar inte hela bilden. När man gräver djupare inser många att kanske inte vill ha hela den personens liv.

Någon kan som exempel vara född med silversked i mun ekonomiskt, men ha utseendet emot sig ihop med noll karisma och aldrig få någon partner. Då blir många avundsjuka på den personens ekonomiska förutsättningar, men fråga om de vill byta liv helt så blir det oftast nej. Man måste se helheten.
Citera
2024-04-11, 08:31
  #4
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Det hör man ofta folk säga, men hur många lever som de lär där? Det verkar som om de flesta jämför sig med andra, detta ser man ju inte minst på sociala medier. Är inte det att jämföra sig med andra, som är bättre på saker och har det bättre (även om det kanske bara är skenbart), något som blir en motivation att kämpa för att få det som den avunden riktas mot har?

Är det egentligen inte ganska få människor som INTE jämför sig med andra?
Man säger så mycket man inte kan leva upp till.
Vi tror alla att det är fel att stjäla och bedra, men dom flesta gör det på det ena eller andra sättet.
Citera
2024-04-11, 09:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Det hör man ofta folk säga, men hur många lever som de lär där? Det verkar som om de flesta jämför sig med andra, detta ser man ju inte minst på sociala medier. Är inte det att jämföra sig med andra, som är bättre på saker och har det bättre (även om det kanske bara är skenbart), något som blir en motivation att kämpa för att få det som den avunden riktas mot har?

Är det egentligen inte ganska få människor som INTE jämför sig med andra?

Det är nog lätt hänt att man spontant jämför sig med andra, men problemet är att det nog är rätt vanligt att det inte kommer ut något bra av det, det kan rent av komma ut ganska dåligt av det. Jag ser två primära problem:

För det första när du nämner sociala medier så är det bara den braiga sidan man ser. Man ser dessutom ett stort antal personer som visar upp detta och då målas det upp en bild som blir omöjlig att mäta sig med.

För det andra är det lätt hänt att i sin ambition att mäta sig med andra så emulerar man deras livsstil, skaffar sig en fräsig bil, pimpat hem osv. Kanske drar på sig gigantiska lån på köpet och sen inte har några pengar till att lägga på sånt som man själv uppskattar.

Det är väl för övrigt ingen som säger att det är lätt att låta bli att jämföra sig med andra? Ingen jag hört iaf. Att man själv kämpar med något med varierande framgång betyder ju inte att man är diskvalificerad att rekommendera andra det också? Fyllisen som råder dig att hålla dig undan från alkoholen kanske inte gör det för att han vet hur bra liv man har utan alkohol utan för han vet vad det har förstört för honom.
Citera
2024-04-29, 05:40
  #6
Medlem
Pungsvings avatar
Sossar vill att man jämför sig med statens ideal om hur folk ska vara. Då är det korkad och barnslig som gäller.
Citera
2024-05-01, 19:34
  #7
Avstängd
EgyptiskKatts avatar
Jo till en liten grad gör även psykiskt starka personer det. Jag definierar mig själv som psykiskt stark. Men folk gör det för mycket, och det är väl det som är grejen
Citera
2024-05-02, 11:20
  #8
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Det hör man ofta folk säga, men hur många lever som de lär där? Det verkar som om de flesta jämför sig med andra, detta ser man ju inte minst på sociala medier. Är inte det att jämföra sig med andra, som är bättre på saker och har det bättre (även om det kanske bara är skenbart), något som blir en motivation att kämpa för att få det som den avunden riktas mot har?

Är det egentligen inte ganska få människor som INTE jämför sig med andra?
Att leva som man lär i det här fallet skulle jag säga sparar mycket tid. De flesta tänker jag tänker på sig och sitt liv 99% av tiden och börja vara avundsjuk och jämföra sig själv för mycket tror jag gör att man hamnar i olika negativa spiraler där även en negativ del blir att strävan efter detsamma kommer längre bort.

Såg en artikel om alla som städar innan annat folk ska hem till dem. Lite som att säga: jag ska ha det lika stökigt som dig så mår vi båda bättre. Det normala vore väl att alla borde hinna med eller drar man på resa istället för att ta hand om sitt egna hem först?
Jag skulle gärna vilja ha hemmet städat men min städhastighet understiger alla boendes hastighet att skita ner och min andra hälft är inte anställd i familjen ABs städpatrull.

Det samma gäller ju foton som man lägger upp ibland på sociala medier. Mitt egna syfte är att dela någon fin bild till familjemedlemmar och släkt om det vore så men då syns det ju inte allmänt. En lite finare bild handlar ju också om bakgrunden. Toarullar, kläder och disk får gärna gömma sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback