Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-10, 20:18
  #1
Medlem
Daggys avatar
Tjena! Föll för frestelsen att ladda ner crackad programvara och inser att det förmodligen är det bästa sättet att få spionprogram, bli del av en bot-armé eller dyl. Har aldrig brytt mig om att rensa efter malware på mac tidigare men inser att det kanske är bra att ta en check.

Snälla, kan någon upplysa mig om hur man gör det? Senast jag gjorde det var nog på en windowsburk ca år 2013 och google gör mig mer förvirrad än klok.

EDIT: Fick hem Bitdefender free och kör en deep-scan. Borde räcka va?
__________________
Senast redigerad av Daggy 2024-04-10 kl. 20:25.
Citera
2024-04-10, 20:40
  #2
Medlem
Du kan aldrig vara 100% säker på att det är borta om du inte installerar om hela datorn.

Med det sagt, dra ner några till och prova. Typ Malwarebytes är bra.
Citera
2024-04-11, 06:50
  #3
Medlem
Niggerss avatar
Kör Malwarebyte .. Mac OS är baserad på UNIX, så den har inte samma säkerhetsproblem som Windows har.
Citera
2024-04-11, 10:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Kör Malwarebyte .. Mac OS är baserad på UNIX, så den har inte samma säkerhetsproblem som Windows har.
Absolut att Unix är säkrare miljö för webbläsare eller dylikt, men Unix kommer inte hjälpa dig om du installerar skit helt själv såsom TS gjort. MacOS sandbox gäller bara appar som aktivt väljer att använda den, alternativt appar från App Store. Malware kommer inte tacka ja till att vara i en sandbox direkt.
Citera
2024-04-12, 14:40
  #5
Medlem
Daggys avatar
Tack för era svar! Blir att göra en clean install om några månader då.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback