Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-04-11, 05:23
  #49
Medlem
Konfrontera, vad annars? Be han sluta med det beteendet, jag gjorde det nyligen åt en som vägrade erkänna fel trots fakta och gjorde så hela tiden.. Då sa jag skärp dig och sluta ljug förhelvete, det står ju här, insikt är viktigt och efter det slutade det svammelljugas.

Sluta fega helt enkelt och stå på dig och kör lika hårt tillbaka.

Alternativt ta han åt sidan redan innan och berätta hur du känner kring situationen, ja, det funkar 90% av tiden att ta en daddy moment och förklara vad som känns fel från den personens sida.
Citera
2024-04-11, 08:23
  #50
Medlem
prizs avatar
Hur orkar du skriva ett sånt långt trollinlägg?


OnT:

Johan verkar vettig. Jag tycker du ska ge Johan en chans.
Citera
2024-04-11, 08:50
  #51
Medlem
feemaxxxs avatar
Johan är enkelt vanlig skitsnackare/buffel. Det finns många av dessa. Vissa personer gillar dem, andra inte.
Då det det är Johans personlighet är det ingen idé att försöka prata med honom. Han kan inte ändra den.
Ser följande möjligheter.
1. Ignorera Johan. När han pratar inom gruppen, ge ingen respons till hans kommentarer. När Johan kommenterar på något du sagt, så avfärda honom men ”min kommentar var inte avsedd för dig…Stefan, vad tycker du?”
När Johan adresserar dig direkt kan du avfärda med ”orkar inte ta den diskussionen med dig”.
2. Omgruppera. Ta dina två bästa vänner och bjud in dessa att göra något. När ni träffas förklara att du ”inte orkar inte alltid med Johan”, sedan får du se hur de reagerar.
3. Lämna gruppen…
Citera
2024-04-11, 10:51
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
I vissa grupper måste man helt enkelt acceptera att man står långt ner i rang och inte har så mycket att säga till om eller kan kontrollera utvecklingen för gruppen medans man i andra måste vara lite på sin vakt och kliva fram när det behövs och knäppa andra på fingrarna och tala om att man definitivt ingår i ledarskiktet.

Det är väl där striden står som jag ser det, underkastelse vs att kliva fram och att det är det du ska fundera runt och inte som du gör, det tredje alternativet att fly. Det är i regel ingen långsiktig bra livsstrategi heller att ta till flykt när det kniper i relationer.

Förjävla tröttsam syn folk har på vänskapsrelationer.
Kan köpa att beteendet är vanligt i tonåren, men att som vuxen man ständigt ranka sig efter nån sorts social hierarki blir lite patetiskt.
Citera
2024-04-11, 14:49
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Förjävla tröttsam syn folk har på vänskapsrelationer.
Kan köpa att beteendet är vanligt i tonåren, men att som vuxen man ständigt ranka sig efter nån sorts social hierarki blir lite patetiskt.

Varför klipper du bara ut en liten del av en text som ger en helt annan bild av vad jag skrev som helhet?

När har jag påstått att man "ständigt ska gå runt och ranka sig efter någon slags social hierarki"?

Ts ställer sig frågan hur han ska kunna manövrera ut en person som han inte tycker ska ingå i gruppen eller om han i stället ska lämna gruppen själv.

Vad exakt är det som du tycker är patetiskt med att ställa sig frågan om man har mandat och en så stark ställning i gruppen att kunna manövrera ut en person eller om man bara ska låta det bero?

Vad är det som är patetiskt med att reflektera över om man inte borde kliva fram lite i sociala sammanhang i stället för att låta sig bli överkörd och lämna en grupp?

Berätta, hur gör du själv i ett scenario som ts beskriver utan att reflektera runt det jag skrev, som du anser är mindre tröttsamt /patetiskt. Jag är på riktigt intresserad.
Citera
2024-04-11, 17:16
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Johan är enkelt vanlig skitsnackare/buffel. Det finns många av dessa. Vissa personer gillar dem, andra inte.
Då det det är Johans personlighet är det ingen idé att försöka prata med honom. Han kan inte ändra den.
Ser följande möjligheter.
1. Ignorera Johan. När han pratar inom gruppen, ge ingen respons till hans kommentarer. När Johan kommenterar på något du sagt, så avfärda honom men ”min kommentar var inte avsedd för dig…Stefan, vad tycker du?”
När Johan adresserar dig direkt kan du avfärda med ”orkar inte ta den diskussionen med dig”.
2. Omgruppera. Ta dina två bästa vänner och bjud in dessa att göra något. När ni träffas förklara att du ”inte orkar inte alltid med Johan”, sedan får du se hur de reagerar.
3. Lämna gruppen…
Får det uppfattningen om att du förstår vad jag har skrivit och det du har skrivit angående Johan stämmer överens. Jag testar dina tre punkter så får vi se vart det leder, tack!
Citera
2024-04-11, 21:15
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Berätta, hur gör du själv i ett scenario som ts beskriver utan att reflektera runt det jag skrev, som du anser är mindre tröttsamt /patetiskt. Jag är på riktigt intresserad.

För att ge dig lite cred; jag hade förmodligen inte startat en tråd om det på flashback eller försökt planera någon kupp inom gruppen. Har ganska hög tolerans för störiga element sålänge ingen tar skada av det.

Blir bara less på människor som hela tiden vill hävda sig. På en arbetsplats är det ju mer självklart att acceptera sin ställning i gruppen, men vem vill spela sociala maktspel på fritiden med folk man anser vara sina vänner?
__________________
Senast redigerad av Deballerur 2024-04-11 kl. 21:25.
Citera
2024-04-11, 21:26
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
För att ge dig lite cred; jag hade förmodligen inte startat en tråd om det på flashback eller försökt planera någon kupp inom gruppen. Har ganska hög tolerans för störiga element sålänge ingen skadas av det.

Blir bara less på människor som hela tiden vill hävda sig. På en arbetsplats är det ju mer självklart att acceptera sin ställning i gruppen, men vem vill spela sociala/politiska spel på fritiden med folk man anser vara sina vänner?

Jag delar din uppfattning till 100%. Problemet här är ju bara att ts står inför en grupp som består av vänner + en fiende.

Och då kan man ju inte göra mycket annat än att:

A. Utnyttja sin ställning i gruppen och sätta ner foten för fienden
B. Förlika sig med sin svaga ställning inför gruppen, fienden och situationen och ta det som det är.

Eller

C. Att dra sig undan och lämna gruppen och det tror jag som sagt är en strategi ts förlorar på att tillämpa i långa loppet.
Citera
2024-04-11, 21:50
  #57
Medlem
Chablisnoirs avatar
Har Johan samma beteende mot fler i gruppen, eller är det endast mot dig?
Citera
2024-04-16, 22:38
  #58
Medlem
Vilken dryg snubbe. Lider med dig. Hoppas dina vänner upptäcker detta snart.
Citera
2024-04-28, 04:16
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mayapiraja
Hej.

Jag är med i en vängrupp med både killar och tjejer men mestadels killar, vi är alla runt 24-25 år (jag är kille för övrigt). Under förra året kom det ett tillskott till gruppen, en man på 30 snart 31 år (vi kallar han Johan för enkelhet) och det är här problemet börjar. Det var en helg vi skulle ner till Stockholm för att dra ut och supa, Johan fick frågan av en i gruppen att hänga med oss ut, han tackade ja och följde med ut. Sedan dess har han fått bilden av att han alltid är välkommen till allting vi gör och att han helt plötsligt är en i gruppen fastän vi andra har känt varandra och varit i gänget sen vi gick i 7-8:an på grundskolan. Tolka mig inte fel, jag har inget emot att nytt folk kommer in även om jag föredrar att det inte gör det. Jag har problem med att man tror att man direkt passar in.

Jag ser många fel hos Johan men jag har gett honom en chans att bättra sig, för det är lätt att man ska bete sig lite macho när man kommer in i ett gäng, störst bäst och vackrast på något sätt. Men nu orkar jag inte med Johan längre, resten av gruppen verkar fungera med han men vissa har ibland blivit less på han och uttryckt sig stark om sina åsikter om Johan. Problemen jag ser hos Johan är många men dem tydligaste är att han inte klarar av att vänta på sin tur att prata utan han avbryter varenda gång och när jag fortsätter prata även fast Johan försöker avbryta höjer han rösten så att bara han hörs, för att han vill få sitt sagt. En annan sak är att han kan inte ha fel, försöker du att argumentera med Johan klankar han ner på dig, en konversation skulle ungefär kunna se ut såhär:

Jag: På Flashback måste man ha ett konto för att posta inlägg.
Johan: Nej det måste du inte, det kan vem som helst göra utan konto, och jag vet det för att jag har gjort det.
Jag: Jo, du behöver ett konto annars går det inte.
Johan: Du tror inte jag vet vad jag pratar om din apa.
Jag: Om du går in och kollar själv så får du se.
Johan: Är du helt efterbliven? Du förstår ju inte vad jag säger, man behöver inget konto!
Jag: Men kom igen, kolla nu.
Johan: Är det för att dina föräldrar är syskon? Sug min balle, hahaha.

Det är svårt för mig att likna en exakt konversation, men det som händer är att han ska övertyga dig om att han har rätt och kommer du med fakta är faktan fel och sen kommer personangreppen fram. Johan kan inte ta emot kritik och han kan aldrig ansvar för något han har gjort då det alltid är någon annans fel att det blev så. En annan sak är att han alltid ska vara värden snällaste när han vill få ut något av dig, han pratar med dig som om han vore världen bästa person. Det här ser jag som manipulativt beteende vilket också har märkts av på resten av gruppen då vissa har fått liknande beteenden. Märks att Johan har lågt självförtroende då han alltid måste vara med på allting så kallat FOMO. Det här är bara några av problemen jag ser.

Jag har inte pratat med Johan om detta för jag ser ingen fördel med det då han inte kommer tolka det som ett förbättringsförslag utan raka motsatsen. Ni kan nog förstå att det här är ingen person man vill vara i närheten av, tänk också på att han är 30 år gammal. Nu när jag läser igenom det jag har skrivit kan man tro att det är påhittat och att såna här människor inte finns.

Mina frågor är då: Vad ska jag göra? Ska jag bara lämna gruppen helt för att en person förstör.
Vara med i gruppen trots att jag inte vill vara där?
Det jag helst skulle vilja är att få ut han från gruppen men jag vet inte hur.

Förstår att det är en del att läsa men ni som läst hela och kan ge ett vettigt och rimligt svar, ni har min respekt.

TL;DR Oskön snubbe kommer i vängrupp, vad gör jag?

Men vad fan! Buhu, lämna gruppen och bygg en trädkoja i skogen, bli eremit för det passar nog dig. Skriv om dina vän-relationer och exitensialismen och hur det är att vara den som bara vet att det är en "oskön snubbe i gruppen"... Då låter som om du är 13 år.
Flytta hem till mamma och tillbaka till pojkrummet med Ferrarisängen...
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback