Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-10, 17:09
  #1
Medlem
bortmedhelaskitens avatar
Till min inte alla stora förvåning klockan 04 imorse när jag skulle till jobbet var framhjulet på min cykel borta (suck) har nyligen lagt över 2000 på att byta delar på den … och behöver den till jobb osv …

Men men … pundarna ska ju ha sitt knark dom med.

Söker mig galen … vad ska jag köpa för hjul+däck+skivbroms så att det ska passa cykeln? Framförallt vilket hjul som passar min min Nishiki Rush Hybrid Herr? Bredden på fälg?

Hur kommer jag billigast undan?
Citera
2024-04-10, 20:49
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedhelaskiten
Framförallt vilket hjul som passar min min Nishiki Rush Hybrid Herr? Bredden på fälg?

Hur kommer jag billigast undan?

Ofta kör man väl samma fälgbredd på fram- och bakhjul. Navets bredd bestäms av gaffeln. Visst går det att leta upp information om cykeln på nätet, men säkrast är ju att kolla vad det står för information på bakhjulets fälg alternativt mäta den (invändigt). Och sedan titta efter vad man har för gaffel, är den för 9x100 mm QR-skewer, eller är den för någon typ av thru-axel?

Nätet är väl ofta billigast. Men vill du ha mycket service så är det ju en cykelaffär i din stad du ska besöka. Glöm inte fälgband som väl oftast inte ingår, thru-axel ingår inte heller då den hör till gaffeln/ramen, medan QT-skewer ingår när man köper hjul.
Citera
2024-04-10, 23:25
  #3
Medlem
bortmedhelaskitens avatar
Tack tack, gick till min lokala cykelgubbe. Efter lite bråk och klagande och diverse annat skitsnack fick jag ett hjul+däck+slang som passade för 800 spänn.

Han är
Helt jävla galen. Men det var värt det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback