Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-04-10, 22:30
  #49
Medlem
Du verkar ha närmast total sjukdomsinsikt. Är det alltid så? Fattar man själv när man är manisk respektive depressiv? Kan man påverka situationen i någon grad med den insikten? Hur?
Citera
2024-04-11, 00:22
  #50
Medlem
Blir förundrad ändå när jag läser denna tråd. Jag är diagnostiserad med bipolär typ 2 och har aldrig självmordstankar eller vill dö. Bara stor skillnad i min energi.. Känner mig orkeslös emellanåt men håller mig ovanför ytan. Äter inga mediciner, dock sertralin(antidepp.)

Vad tror ni andra bipolära, kan jag vara feldiagnotiserad? Alternativt är det så sjukdomen ser ut, varierande och kan vara mångfacetterad.. Läst mycket och kan relatera till en del men inte detta avgrundsdjupa hål många befinner sig i.. mycket trauma i bagaget också så känner mig villrådig. Ambivalensen blir inte heller bättre av att läsa att just bipolära har väldigt dålig insikt.. kan det vara så svävande och otydligt. Känner någon igen sig?

Och du min vän, kämpa. Det kan bli bättre! Vi lär oss under livets gång vad som fungerar och inte.
Kram

(Varit en "smygare" på flashback i mer än 10 år men aldrig blivit medlem. Nu var det dags..)
Citera
2024-04-11, 09:04
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Du verkar ha närmast total sjukdomsinsikt. Är det alltid så? Fattar man själv när man är manisk respektive depressiv? Kan man påverka situationen i någon grad med den insikten? Hur?

Tror de flesta bipolära typ 1 har sjukdomsinsikt, men inte trivs med medicinerna och längtar efter den där ubermensch känslan man får när man är glad och manisk. Bättre än någon drog som finns. Sen så tappar man verkligheten helt efter man varit vaken i 5 dygn i sträck och blir megapsykotisk. Det är också där man tappar sjukdomsinsikten och är tappad i huvet på ett psyksjukhus med mediciner som till och med hade knockat en elefant. Sen har man bränt sönder hjärnans dopamin/serotonin system och ligger i sängen i typ 1-3 månader efter och helt utmattad i både huvudet och kroppen.

Tyvärr i mitt fall så har jag fått så kallade mixed state manier så mår dåligt och bra på samma gång, svårt att förklara men tankarna går i 1000000 km/h och pendlar mellan ALLT E SÅ JÄVLA BRA LIVET E UNDERBART SUG MIN KUK till FAN JAG UNDRAR VAD SOM HÄNDER NÄR JAG DÖR KANSKE BORDE TA OCH SKJUTA MIG SJÄLV ÄNDÅ. Jävla cpsjukdom.

https://www.youtube.com/watch?v=-N4jf6rtyuw
Citera
2024-04-11, 09:16
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deodoranten
Tror de flesta bipolära typ 1 har sjukdomsinsikt, men inte trivs med medicinerna och längtar efter den där ubermensch känslan man får när man är glad och manisk. Bättre än någon drog som finns. Sen så tappar man verkligheten helt efter man varit vaken i 5 dygn i sträck och blir megapsykotisk. Det är också där man tappar sjukdomsinsikten och är tappad i huvet på ett psyksjukhus med mediciner som till och med hade knockat en elefant. Sen har man bränt sönder hjärnans dopamin/serotonin system och ligger i sängen i typ 1-3 månader efter och helt utmattad i både huvudet och kroppen.

Tyvärr i mitt fall så har jag fått så kallade mixed state manier så mår dåligt och bra på samma gång, svårt att förklara men tankarna går i 1000000 km/h och pendlar mellan ALLT E SÅ JÄVLA BRA LIVET E UNDERBART SUG MIN KUK till FAN JAG UNDRAR VAD SOM HÄNDER NÄR JAG DÖR KANSKE BORDE TA OCH SKJUTA MIG SJÄLV ÄNDÅ. Jävla cpsjukdom.

https://www.youtube.com/watch?v=-N4jf6rtyuw

Intressant. Svårt att helt förstå men du ger ändå en bra bild för oss som inget vet om detta slags liv. Verkar fruktansvärt att leva med. Hoppas du hittar en bättre balans med nya mediciner.
Citera
2024-04-12, 10:13
  #53
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dude The Rude
Låter som att du helt saknar erfarenhet från den miljön.
Jag har själv haft ett par psykoser och varit på psykakuten samt min mamma arbetade hela sitt yrkesliv på ett mentalsjukhus så lite koll har jag nog, det verkar snarare att dulever i förnekelse ang ditt beteende.

Här i min region har dett varit ett fall där en person varit bältad och personen anmälde det och det blev ett jävla liv trots att hen varit jävligt våldsam.
Citera
2024-04-12, 10:17
  #54
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virwelvind
Blir förundrad ändå när jag läser denna tråd. Jag är diagnostiserad med bipolär typ 2 och har aldrig självmordstankar eller vill dö. Bara stor skillnad i min energi.. Känner mig orkeslös emellanåt men håller mig ovanför ytan. Äter inga mediciner, dock sertralin(antidepp.)

Vad tror ni andra bipolära, kan jag vara feldiagnotiserad? Alternativt är det så sjukdomen ser ut, varierande och kan vara mångfacetterad..
Jag pratade med en person i min närhet som är bipolär och det enda som märks är att hon kan vara lite väl positiv ibland för att sedan vara ganska sur och antisocial.
Absolut ingen anledning till att bli inlagd för det.
Citera
2024-04-14, 20:20
  #55
Medlem
Dude The Rudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Kan du märka att du går in i en manisk period eller är det helt utanför din kontroll?

Eftersom man ofta kommer från en period av uselt mående så är det lätt att slå bort tankarna på att man skulle vara på väg uppåt. Sjukdomen tycks alltid kunna spela på ens höjda självbild. Jag blir tämligen tyckmycken och kritisk, tycker mig veta allt så bra. Om man tittar på facit så borde man vara väldigt låg i självkänslan på goda grunder Jag kostar samhället en massa resurser där jag egentligen borde sysselsätta mig med fortplantning, samhällsbygge och andra rimliga aktiviteter. Åke Green kunde lika gärna talat om mig med sina bevingade ord. Märk väl att detta är sjukdomens depressivitet som talar. För oss som inte lyckats bemästra sjukdomen existerar knappt några normala perioder det är bara skov på skov på skov.
Citera
2024-04-14, 20:28
  #56
Medlem
Dude The Rudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virwelvind
Blir förundrad ändå när jag läser denna tråd. Jag är diagnostiserad med bipolär typ 2 och har aldrig självmordstankar eller vill dö. Bara stor skillnad i min energi.. Känner mig orkeslös emellanåt men håller mig ovanför ytan. Äter inga mediciner, dock sertralin(antidepp.)

Vad tror ni andra bipolära, kan jag vara feldiagnotiserad? Alternativt är det så sjukdomen ser ut, varierande och kan vara mångfacetterad.. Läst mycket och kan relatera till en del men inte detta avgrundsdjupa hål många befinner sig i.. mycket trauma i bagaget också så känner mig villrådig. Ambivalensen blir inte heller bättre av att läsa att just bipolära har väldigt dålig insikt.. kan det vara så svävande och otydligt. Känner någon igen sig?

Och du min vän, kämpa. Det kan bli bättre! Vi lär oss under livets gång vad som fungerar och inte.
Kram

(Varit en "smygare" på flashback i mer än 10 år men aldrig blivit medlem. Nu var det dags..)

Välkommen in i värmen. Allt ligger ju på ett spektra som man alltid säger i dessa sammanhang. Typ tvåor klarar ju sig i regel ofta utan hospitalisering. Det låter som att du kanske har en ganska mild variant i kombination med bra coping skills. Mörkret som vi lever i är gräsligt, det sträcker sig bortom det skrivna ordet. Jag har försökt sammanfatta det i skrift och det har blivit en romanlång dagbok men utan några egentliga framsteg eller klargöranden. Det finns inget språk för det helt enkelt. Det går knappt att representera i konst eller litteratur. Freud beskrev melankoli som en sorg över jaget, att man sörjer sin egen existens och det stämmer bra det. Han var inte så dum den gubben men jag vete tusan om psykologi var en vidare bra uppfinning.
Citera
2024-04-14, 20:30
  #57
Medlem
Dude The Rudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deodoranten
Lider med dig min vän, har exakt samma skit och det är ett under att jag fortfarande lever. Helvetet på jorden, men sen vet man att det är bara att vänta tills man mår så där jävla dunder bra igen för att allt ska vara som utsuddat och livet är helt underbart, så stå på dig och undvik de där jävla självmordsplanerna som jag antar att du också får... men all skit man ställt till med under psykoserna... Herre gud... Jag har testat de flesta medicinerna men landat på Abilify, den förkortar depressionerna kraftigt och man kan även öka dosen lite för att komma ur depressionen. Och så Ergenyl med som ska hålla en lite mindre Rapid Cycle vad jag förstått det som. Litiumet är ett gift tyvärr, alla får ju till slut sköldkörtel problem av den, i mitt fall tog det bara 1 år innan sköldkörteln pajade.

Gick ner 20kg på 1 månad och såg ut som ett skelett bland annat. HyperTyreos. :/ Sen är cannabis ett annat botemedel för mig iaf, helst en sativa och ut i solen lite. Vänder en deppig dag på 2 bloss ibland, men inte 100% säkert och man får se till att toleransen inte blir för hög så 1 månads uppehåll. Röker väl dygnet runt i 3 månader sen 1 månad 100%strikt av för att rensa ut det ur kroppen. Rökat har ingen effekt längre efter cirka 3 månader dygnet runt. Styrketräning e skit bra med mot depressioner både förebygga och tona ner depressioner. Du kan ju trösta dig med att vi bipolära ofta är överintelligenta så det så.

Krya på dig!

En eldgaffel upp i baken varje dag ptja man vänjer sig nog vid det också. Det är den melankoliska geggan som är så omöjlig att vänja sig vid. Den absoluta tomheten som Nattramn skaldade. Tack för uppmuntran!
Citera
2024-04-15, 09:46
  #58
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dude The Rude
Eftersom man ofta kommer från en period av uselt mående så är det lätt att slå bort tankarna på att man skulle vara på väg uppåt. Sjukdomen tycks alltid kunna spela på ens höjda självbild. Jag blir tämligen tyckmycken och kritisk, tycker mig veta allt så bra. Om man tittar på facit så borde man vara väldigt låg i självkänslan på goda grunder Jag kostar samhället en massa resurser där jag egentligen borde sysselsätta mig med fortplantning, samhällsbygge och andra rimliga aktiviteter. Åke Green kunde lika gärna talat om mig med sina bevingade ord. Märk väl att detta är sjukdomens depressivitet som talar. För oss som inte lyckats bemästra sjukdomen existerar knappt några normala perioder det är bara skov på skov på skov.

Det skulle rädda ditt liv att kartlägga hur dina maniska och depressiva perioder har börjat genom ditt liv, och sätta upp lappar eller andra påminnelser tydligt runt om i hemmet, som skulle förhoppningsvis agera "väckarklocka" när det är dags igen. Typ, "börjar livet leka igen? Manin är på gång!! Gör si och så. Kom ihåg, du har en allvarlig psykisk sjukdom".

Sen beskrev ju en annan person här att manin känns som en drog och då förstår jag att det är svårt att med vilja "ta sig ner" därifrån, om det känns fantastiskt. Men frågan är om det är värt det? Min beroendesjukdom lurar också skiten ur mig ibland, om jag tillåter den.

Jag är inte bipolär (sjuk i huvudet på andra sätt), men har av någon anledning attraherat mängder med bipolära partners och vänner. Alla plågas av dessa cykler av mani och efterblivna val, och sedan allvarliga sjukdomstankar. Alla försöker gå av sin medicin då och då (och hamnar till slut på psykakuten igen), förutom en vän som har satt upp lappar hemma att om hon går av medicinen så dör hon och hon vill inte göra sin familj och pojkvän ledsen.

Hon ska gifta sig i höst
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback