Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-08, 11:53
  #1
Medlem
Trump har ju (som jag förstår det) överklagat åtminstone dessa mål:
-"Rape"-domen E Jean Carrol
-"Defamation"-domen E Jean Carrol
-"Fraud"-domen

I de två första verkar han ställt "bond" som är OK.
I det sista fallet verkar det just nu oklart om den ställda "bonden" duger.
Men, vad jag förgäves letar efter är uppgifter om själva överklagande-processerna.
-Är de dokument med överklaganden som Trump lämnat in offentliga?
-Hur ser "tidslinjen" ut för dessa överklaganden?
Jag tycker mig ha läst att sådana här överklaganden generellt är långsamma processer.

/T
Citera
2024-04-08, 14:35
  #2
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Trump har ju (som jag förstår det) överklagat åtminstone dessa mål:
-"Rape"-domen E Jean Carrol
-"Defamation"-domen E Jean Carrol
-"Fraud"-domen

I de två första verkar han ställt "bond" som är OK.
I det sista fallet verkar det just nu oklart om den ställda "bonden" duger.
Men, vad jag förgäves letar efter är uppgifter om själva överklagande-processerna.
-Är de dokument med överklaganden som Trump lämnat in offentliga?
-Hur ser "tidslinjen" ut för dessa överklaganden?
Jag tycker mig ha läst att sådana här överklaganden generellt är långsamma processer.

/T

En litet elak och cynisk person kan ju misstänka att det trots allt är viktigt för Trump att vara formellt ostraffad (det är man när överklagandeprocessen pågår) inför presidentvalet.

Är man sedan riktigt cynisk kan man misstänka att Trump, om han blir vald, försöker rida på presidentens immunitet, och (rätt fantasifullt) tänker benåda sig själv då hans andra (och sista) period avslutas.

Eftersom myndigheterna är utsatta för stark politisk granskning från Rep kommer man antagligen att vara dels noggranna med detaljer, dels tillmötesgående med kompletteringar. Detta gör ju överklagandeprocessen extra långsam i varje enskilt fall.
Citera
2024-04-08, 14:36
  #3
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En litet elak och cynisk person kan ju misstänka att det trots allt är viktigt för Trump att vara formellt ostraffad (det är man när överklagandeprocessen pågår) inför presidentvalet.
Dessa mål rör sig inte om brottmål, utan civilmål.
Citera
2024-04-08, 14:37
  #4
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
-Är de dokument med överklaganden som Trump lämnat in offentliga?
Ja, typiskt sett så går de att hitta. Googla "Court Listener" och "appeal" och referens på målet, så brukar det gå att hitta.
Citera
2024-04-08, 15:37
  #5
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Dessa mål rör sig inte om brottmål, utan civilmål.

Det hade jag hållit med om i Sverige. Här är skadeståndsersättningar reparativa, dvs bestraffningar handlar det inte om, utan en kompensation för de skador man drabbats av.

I USA är skadestånd punitiva, dvs skadereparationen kombineras med en bestraffande del. Därför anser varken jurister eller lekmän att de förekommande bisarra skadestånden är civilmål i den vanliga betydelsen (dvs en tvist om vem som har bättre rätt).

Därför tror jag det inte bara är av ekonomiska skäl som Trump överklagar, utan att det ÄR viktigt för honom att inte ha en dom avseende stora skadestånd i (val)bagaget.

Trump är ju dessutom tydlig med att det är "en politisk häxjakt" när han blir ålagd de här skadestånden.
Citera
2024-04-08, 15:53
  #6
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Därför tror jag det inte bara är av ekonomiska skäl som Trump överklagar, utan att det ÄR viktigt för honom att inte ha en dom avseende stora skadestånd i (val)bagaget.
På något sätt är det väl så att ingen vill ha "fällande" domar, men Trump har ändå värre saker i bagaget, som inte varit något nämnvärt problem hittills i valrörelserna, t.ex. flera konkurser.
Citera
2024-04-08, 15:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
På något sätt är det väl så att ingen vill ha "fällande" domar, men Trump har ändå värre saker i bagaget, som inte varit något nämnvärt problem hittills i valrörelserna, t.ex. flera konkurser.


Det har i det här forumet framhållits att företagare går i konkurs, även 6 gånger. Så blir han fälld så kommer väljarna nog att kunna bortse från det med. Men kanske tillräckligt många ändå inte gör det och låter bli att rösta.

Vad skulle ni säga är den värsta att överklaga? Alltså var finns det mest bevis mot Trump?
Citera
2024-04-08, 16:03
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
På något sätt är det väl så att ingen vill ha "fällande" domar, men Trump har ändå värre saker i bagaget, som inte varit något nämnvärt problem hittills i valrörelserna, t.ex. flera konkurser.
Den inbitna kärnan av hans egna MAGA-fans sväljer vad han än säger, de accepterar eposet om att Trump är deras Messiais, att Makten och eliteran förföljer honom och att alla rättegångar bara är lika många kvitton på detta. Det var därför han vann i stort sett samtliga primärval. MAGA är en sekt, byggd på blind tilltro till Ledaren. Men MAGA-basen är inte tillräckligt många för att ensamma bära honom till en valseger och tillbaka till Vita huset - och utanför denna hårda bas ute till höger vcker Trumps agerande mängder med frågor.

Mr 45 tappade till stor del mitenväljarna redan 2021-22, han håller nu på att tappa också en del moderata republikaner (t ex de som röstade på Nikki Haley i primärvalen). Utan dessa grupper bakom sig och med en växande rad skandaler och rättegångar framöver blir det mycket svårt för honom att vinna i november.
Citera
2024-04-08, 19:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ja, typiskt sett så går de att hitta. Googla "Court Listener" och "appeal" och referens på målet, så brukar det gå att hitta.
Flera YT-kanaler som jag bevakar är ju flitiga med att rapportera om (och läsa högt ur) alla de inlagor som kommer rörande DT och "juridiken"..
Men rörande dessa "appeals" så har jag inte sett något där....

/T
Citera
2024-04-08, 19:22
  #10
Medlem
rotebro-hasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Trump har ju (som jag förstår det) överklagat åtminstone dessa mål:
-"Rape"-domen E Jean Carrol
-"Defamation"-domen E Jean Carrol
-"Fraud"-domen

I de två första verkar han ställt "bond" som är OK.
I det sista fallet verkar det just nu oklart om den ställda "bonden" duger.
Men, vad jag förgäves letar efter är uppgifter om själva överklagande-processerna.
-Är de dokument med överklaganden som Trump lämnat in offentliga?
-Hur ser "tidslinjen" ut för dessa överklaganden?
Jag tycker mig ha läst att sådana här överklaganden generellt är långsamma processer.

/T
Bloggen just security brukar ha kopior på alla Trumps inlagor till rätten
Citera
2024-04-21, 02:18
  #11
Medlem
rotebro-hasses avatar
Donald överklagar domare chutkins beslut om gag order i DC målet. Och stämmer henne i civilrätt för att han menar att han har fått för lite tid på sig att förbereda sitt försvar.

På måndag väntas appelate court kasta ut hans stämningsansökan ur rätten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback