Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-09, 01:36
  #13
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Är ganska säker på när det inte finns spänning naturligt så skapas de fram istället, de finns människor som är konstruerade för ett behov av spänning.
Lever man i en trygg stilla men också ganska tråkig miljö så är det inte så konstigt att vissa utmanar de hela och testar gränserna och tränas upp till att bli mer avancerade i vad dom gör.

Dom är inte födda till att vara fiender men de är födda för att just söka spänningen och utmaningen.

"Det tillstånd människan försätts i av att leva i ett samhällssystem kallas alienation. Det nyfödda barnet, då det ännu inte hunnit betingas av civilisationen, är i det naturliga tillståndet. Uppfostran och de flesta former av pedagogik, samt den alienation som präglar kontakten med vuxna i barnets närmiljö bryter ner de instinkter som barnet har för att leva i en naturlig miljö. "


Det är alltså när en naturlig roll tvingas vinklas att bli något annan än vad det är tänkt att bli så slår det snett.
Känns som det är många egentligen från början väldigt.känsliga barn som blir förbrytare. När de ser mycket som är fel.

Hör svordomar. Ser brott begås. Skadegörelse. Stölder. Ja rent ofog och rävspel. Sadism och skadeglädje. Andra ungar som får en att göra saker. Kamratuppfostran. Sen är det helt fel kille som får bära skiten.
De värsta svinen går och blir "framgångsrika" för de är "smarta" och oskyldiga.

Kanske det är viktigt att barn får tidigt bli förbrytare. Så man får veta vad man går för. Så man inte tror man är nåt.

Då fångas vi lättare in i den världen om vi är känsliga och sårbara. Vissa utvecklar ingen personlighet eller identitet.

Man lever mycket för andra och glömmer av sig själv.

Det leder nog ofta till att man börjar självmedicinera. Bedöva och "roa" sig med olika substanser.
Citera
2024-04-09, 01:43
  #14
Medlem
zombie-nations avatar
Finns de som är antisociala sedan födseln. Trots bra uppfostran, gränser och kärlek ljuger de så fort de kan prata, de skadar andra barn och de tar saker som de vet inte är deras.

Sedan finns det ett annat tillstånd som kallas PDA, som har ett namn som verkligen inte gör det rättvisa. Detta drabbar främst diagnosbarn men kan finnas annars också. Det är barn som har en så stark drivkraft att vara självständiga att de vägrar göra vad man säger till dem, trots att de kan göra samma sak om man är tyst. De kan stjäla bara för att man inte får. De kan göra tvärtom för att visa sin egen identitet.
Citera
2024-04-09, 01:55
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Undrar vart i kedjan det liksom skiter sig såpass.

En schysst familj kanske får ett barn som av en händelse blir rena Damien omen. Fy vad hemskt.och ingen förstår nåt.

Känns som det kan vara rena olyckor varför människor blir bra, lyckade eller olyckliga, misslyckas med världens mått mätt.

Det är förstås tror jag, en och samma synd som står för allt. O.G sin. Original sin. Arvssynd.

Därför måtte vi "bära varandras bördor" och vara förstående. Inte dumma. Inte spela den onde i händerna.

Jag har svårt att bli klok på detta. Kanske inte det tro handlar om. Att vara "klok". Utan det är bara nåt man gör. Tror och hoppas. Vet vem boven är.

Du vet att alla är olika va? Vi har inte samma moral även om det finns en grundmoral i samhället hur man ska vara/agera. Kort sagt så finns det människor som fungerar tvärtemot dig och lika normalt det är för dig att vara sund och ordentlig, så är deras "sund och ordentlig" på det viset blabla.

Så annorlunda moral, dåliga gener, dålig fostran får människor att begå brott och annat skit.

Exempel är ju, att jag t.ex hatar oliktänkande ifrån mig men inte går jag runt och slaktar de för det, men så finns det andra som har betydligt lägre impulskontroll och kanske faller för frestelsen att agera för sina impulser.

Sen har vi det med mord, många blir helt förfärade över tanken på hur någon annan kan förmå sig att mörda men vad många glömmer bort är att sekunden "någon" blir avhumaniserad så är det lika enkelt att mörda den personen, lika enkelt som det är för dig att döda en fluga t.ex och återigen saknar man konsekvenstänk så tänker man inte på att man själv kan bli skadad eller tro sig att åka fast.
Citera
2024-04-09, 08:56
  #16
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Du vet att alla är olika va? Vi har inte samma moral även om det finns en grundmoral i samhället hur man ska vara/agera. Kort sagt så finns det människor som fungerar tvärtemot dig och lika normalt det är för dig att vara sund och ordentlig, så är deras "sund och ordentlig" på det viset blabla.

Så annorlunda moral, dåliga gener, dålig fostran får människor att begå brott och annat skit.

Exempel är ju, att jag t.ex hatar oliktänkande ifrån mig men inte går jag runt och slaktar de för det, men så finns det andra som har betydligt lägre impulskontroll och kanske faller för frestelsen att agera för sina impulser.

Sen har vi det med mord, många blir helt förfärade över tanken på hur någon annan kan förmå sig att mörda men vad många glömmer bort är att sekunden "någon" blir avhumaniserad så är det lika enkelt att mörda den personen, lika enkelt som det är för dig att döda en fluga t.ex och återigen saknar man konsekvenstänk så tänker man inte på att man själv kan bli skadad eller tro sig att åka fast.
Jag tror ingen är bättre i sig själv. Beror på vad man har med sig och förmår se antar jag.

Vi syndar. Visst vi är olika besudlade och skadade av ondskans o vredens druvor.
Citera
2024-04-10, 09:07
  #17
Medlem
Traveller7s avatar
Vi börjar synda för att vi vet av synd. Därför begår vi överträdelser. Varför vet vi av synd? Och det farliga spännande.

Jag var mycket rädd och ängslig av mig när jag började gå ut och blev förskräckt när de andra ev äldre barnen skrek och svor. Jag frågade mamma vad de orden betydde. Jag började svära för det gav en annan reaktion från henne. Fick uppmärksamhet.

En del verkar från födelsen vara mer benägna att börja dras till synd. Det är roligare och mer lustfyllt..Vi kan vara formade att se på det viset. Luta ditåt. Andra är inte lika mottagliga. Det verkar vara i arvsmassan på mig av nån anledning.

Vi kanske inte skulle ha sex alls om det inte var för vår ondska och attraktion till det "farliga" som är lite vuxet och "förbjudet" Vi styrs mycket av våra drifter.

Var är det som händer egentligen.

Lite sanning.

Han som inte visste av synd, honom gjorde Gud till synd i vårt ställe, för att vi i honom skulle bli rättfärdiga inför Gud. Ann.Övers; Guds rättfärdighet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback