Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-04-08, 08:18
  #37
Medlem
graFFes avatar
Har hänt att man tagit från minibaren på kvällen sen gått till kiosken andra sidan gatan och fyllt på med samma flaska bara morgonen efter, fast för en bråkdel av priset.
Citera
2024-04-08, 09:15
  #38
Medlem
Pippikoftans avatar
Känner en hotellchef (för ett mindre fristående hotell) som trots att han druckit ur minibaren på de större kedjorna alltid svarar nej på frågan vid utcheckning. Han påstår att han aldrig debiteras för det i efterhand ändå.
Citera
2024-04-08, 09:27
  #39
Medlem
LojtnantWerners avatar
Har vid olika vistelser i Tyskland på hotell där sett att priset för en öl legat på 2EUR och en miniflaska vin 2.50EUR blev lite överraskad, detta var ändå 4stjärniga hotell och givetvis tömdes minibaren när man kände för det.

kanske en kulturell grej? i USA och skandinavien har man en ängslig attityd gentemot alkohol, det är spännande, dyrt och speciellt, förbjudet.

Att man har det så i medelhavsländer är givetvis för dom älskar få turister att betala poker för öl och vin, men har dock sett undantag även där.


Intressant tråd
Citera
2024-04-08, 10:07
  #40
Medlem
Jag jobbar som nattreceptionist lite runt om i världen. Jag har upptäckt att om man bestämt sig för att ha bemannat på nätterna så bygger man också samtidigt ett gym (och ibland minibar) för gästerna. Det som det handlar om är klassificeringssystemet med stjärnor.

Många gäster väljer hotell efter hur många stjärnor hotellet kan visa upp. Jag gillar att det alltid finns en bemannad reception dygnet runt eftersom jag ibland är vaken på nätterna. Det är förbaskat retfullt om till exempel toapappret är slut, eller om läslampan går sönder utan att någon finns på plats och kan lösa problemet omgående. Alltså väljer jag minst fyrstjärnigt.

Jag bryr mig inte ett smack om det finns gym eller minibar men det kommer på köpet. Men det finns ju de som sitter still i flygplan och på möten hela dagarna och inte vill ränna runt i en främmande stad mitt i natten för att hitta ett gym när de bara vill köra ett pass, för att efteråt ta en drink och sedan gå och lägga sig.

Så minibaren finns för det mesta där bara för att hotellen vill kunna säga att vi kan fixa det du behöver dygnet runt (inklusive paraplyer, tandborstar och tvätt av kläder, eluttag bredvid sängen med mera). Sedan att priserna är hutlösa spelar ingen roll. Det viktiga är att det finns tillgängligt när behovet uppstår.
Citera
2024-04-08, 10:43
  #41
Medlem
Minibaren är dyra för att det inte är lönsamt. Minibaren är mer som en service för gäster. Tänk att du måste ha minst en anställd som går runt och fyller på beroende på hur stort hotellet är.
Hotellen kommer inte jaga dig om du inte uppger att du har tagit. Städet kollar minibaren och meddelar receptionen som sedan kontaktar dig om du nekar så kommer inget göras.
Dom flesta är ärliga och betalar det dom har tagit men dom som tar gör att det inte blir lönsamt. Marginalerna är inte stora.
Förr var det okej av hotellen att dra pengar från ditt kort utan ditt medgivande, inte okej längre. En del kanske gör det ändå beroende på vad du har gjort på rummet och hur mycket det gäller.

När ni fyller på med saker utifrån så måste ni hinna innan städet kommer.

Om ni ska lura personalen så fyll på med vatten. Städet går på det, för det finns inte tid att kolla då dom städat även rummen. Däremot blir det nog svårare att lura dom hotellen som en specifikt har som uppgift att gå runt med minibar och fylla upp.
Citera
2024-04-08, 11:56
  #42
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Det är en fälla såklart.
Är de inte så att om man ens rör något i minikylen så blir man debiterad?

När jag var i LasVegas första gången i mina ungdomsdagar för 15 år sedan hade de någon censor som skickade signal när drycken blev flyttad från minibaren. När vi skulle checka ut sa de till att det var taget. Vi sa till de att vi bara använt kylen för annat. Vilket de var e fine med.
Citera
2024-04-08, 12:02
  #43
Medlem
CalzoneItalias avatar
En gång var jag på en 60 års fest och han som fyllde 60 bjöd mig och då betalade han hotellnatt och så när jag på kvällen efter festen skulle till hotellrummet frågade jag han som fyllde år om det är ok att jag tar nåt ur mini baren. Ja ta vad du vill ha svarade han. Jag tömde hela minibaren. Det var typ några burköl en liten whisky och jordnötter och gott och blandat och nåt mer vatten.

Han som fyllde 60 blev nog inte glad men han sa inget om det.
Citera
2024-04-08, 14:16
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
För när man kommer "hem" till hotellet på kvällen och redan är rätt dragen så skiter man fullständigt i att sängfösaren är svindyr.

Tråkigt blir det när man vaknar morgonen efter och halva skåpet är länsat... Men det är ytterst få som börjar fyllan ur minibaren.

En jättebra affärsidé som funkar världen över.

Är detta verkligen vanligt? Vet man om att det blir krök ser man naturligtvis till att ha tillräckligt med egenköpt alkohol kvar på hotellrummet för att det ska räcka under en eventuell efterfest.
Citera
  • 3
  • 4
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3599244

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback