Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2024-04-08, 23:54
  #97
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kombitator
Det går att jämföra med att du arbetare skulle bli tagen för utvecklingsstörd.
Ytterst genant.
Citat:
Ursprungligen postat av Kombitator
Det stämmer iofs att en viss andel av arbetarna är utvecklingsstörda men det spelar nog egentligen mindre roll, jag förstår det som att det finns många jobb där det t om kan vara en tillgång. De allra mest repetitiva jobben som inte ens en normalbegåvad arbetare kan uthärda, t ex.
Haha! Jag har faktiskt på riktigt varit med om att folk har trott att jag var utvecklingsstörd.

En utvecklingsstörd kille jag jobbade ihop med orkade inte gå till toaletten utan han bara pissade där han stod. Skön kille.
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Då framstår du som utvecklingsstörd.
Jag undrar hur utvecklingsstörda klär sig? De jag har jobbat ihop med har ofta haft munkjacka av någon anledning. Det kanske är enklare än blixtlås eller knappar?
Citera
2024-04-09, 07:03
  #98
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Haha! Jag har faktiskt på riktigt varit med om att folk har trott att jag var utvecklingsstörd.

Jag undrar hur utvecklingsstörda klär sig? De jag har jobbat ihop med har ofta haft munkjacka av någon anledning. Det kanske är enklare än blixtlås eller knappar?

Får jag frågar du klär dig?
Citera
2024-04-09, 08:46
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Allt det här snacket om att den riktiga överklassen skulle vara så ridderlig och måttlig är bara bullshit.

Åk till Djursholm och häng lite. Du kommer se massa folk i dyra kläder som kör dyra bilar. Du kommer se en del märkesplagg där.

Visst de går ej runt som ortenmänniskor med guccikeps men ändå samma monclair osv.

Bara att åka dit och kika
Nog för att Djursholm huserar en del folk av kvalitet men det är ju inte så att en majoritet där är "riktig" överklass, de är nyrika och faller således under den kategorin och då är det du nämner helt i sin ordning för det är så de lever.

Snarare så att på vissa gator på Östermalm men framförallt på godsen ute i landet som man ser mer av den riktiga överklassen.
Citera
2024-04-09, 14:32
  #100
Medlem
LisochLoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det där är ju inte sant. Ens fru och dotter ska klä sig rekorderligt. Älskarinnan kan komma undan med ”raffset” etc, men även hon kan behöva vara representabel om man ses ute på ett galleri eller visning i de fall någon bekant eller veckotidning dyker upp.

Menar du att kvinnor springer runt offentligt i "raffset"? Var bor du egentligen? Låter som ett trevligt ställe.
Citera
2024-04-10, 14:18
  #101
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Nog för att Djursholm huserar en del folk av kvalitet men det är ju inte så att en majoritet där är "riktig" överklass, de är nyrika och faller således under den kategorin och då är det du nämner helt i sin ordning för det är så de lever.

Snarare så att på vissa gator på Östermalm men framförallt på godsen ute i landet som man ser mer av den riktiga överklassen.

Folk av kvalitet = överklass?

Är det rådande människosyn?
Citera
2024-04-12, 15:42
  #102
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
... en väl sliten barbour-jacka när du åker runt godset.
[...]
Det hindrar ju inte att det står en Ferrari och en G-klass i ladan.
Kommer ihåg en artikel i Sunday Times om att begagnade, slitna Barbour-jackor betingade ett högre pris än nya.

Rolls Royce och Jaguar är förmodligen bannlysta - Bentley och Daimler är OK.
Citera
2024-04-17, 20:11
  #103
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kombitator
Får jag frågar du klär dig?
Idag klär jag mig oftast i chinos och skjorta. Då när det hände så tror jag att jag bar jeans och t-shirt.

Sen handlade det också om andra saker, men det kan jag inte gå in på av integritetsskäl.
Citera
2024-04-17, 23:03
  #104
Medlem
Venators avatar
Om vi skiljer mellan rika människor i allmänhet och personer som är uppväxta och uppfostrade i en mer traditionell överklass (med eller utan pengar) så ser man inte så mycket skillnaden i vad man har på sig som i hur man bär kläderna och helheten av uppträdande. Det är klart att det finns undantag men inte sällan ser man en självklar trygghet som kan vara provokativ för mer ängsliga personer. En aspekt av det gäller kläder: de kan välja att följa vissa klädkoder eller inte men poängen är att det är medvetna val. De kan reglerna och är trygga nog att även kunna strunta i reglerna när och om det passar dem. Släpper de fram den tryggheten känner man igen dem även om de bara har ett par badbyxor från Dressman på sig.
Citera
2024-04-18, 15:57
  #105
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Nog för att Djursholm huserar en del folk av kvalitet men det är ju inte så att en majoritet där är "riktig" överklass, de är nyrika och faller således under den kategorin och då är det du nämner helt i sin ordning för det är så de lever.

Snarare så att på vissa gator på Östermalm men framförallt på godsen ute i landet som man ser mer av den riktiga överklassen.

Enig.

På Djursholm finns det riktig överklass, en större procent än 5% av de där boende, kanske någonstans mellan 5 och 10-15%. Resten är nyrika dock, människor som jobbat eller investerat sig till pengar, men som saknar den bakgrund som krävs för att vara överklass i Sverige.

Jag har varit där en del, och bott där kortare tidsperioder i samband med familjehändelser, och jag kan inte direkt säga att jag blivit särskilt slagen av hur sobert eller distingerat de där boende beter sig. Det är väldigt mycket vräkighet och "bräcka grannen"-syndrom som huserar ute på Djursholm. Mamma och jag roade oss en gång med att räkna cabrioleter som blev polerade i solskenet under en särdeles solig påskhelg som spenderades just på Djursholm för ett antal år sedan. Det är DEFINITIVT inte överklassbeteende, som jag känner överklassen.
Citera
2024-04-18, 16:01
  #106
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Om vi skiljer mellan rika människor i allmänhet och personer som är uppväxta och uppfostrade i en mer traditionell överklass (med eller utan pengar) så ser man inte så mycket skillnaden i vad man har på sig som i hur man bär kläderna och helheten av uppträdande. Det är klart att det finns undantag men inte sällan ser man en självklar trygghet som kan vara provokativ för mer ängsliga personer. En aspekt av det gäller kläder: de kan välja att följa vissa klädkoder eller inte men poängen är att det är medvetna val. De kan reglerna och är trygga nog att även kunna strunta i reglerna när och om det passar dem. Släpper de fram den tryggheten känner man igen dem även om de bara har ett par badbyxor från Dressman på sig.

Det här var en mycket bättre beskrivning än någonting jag hade kunnat prestera. Väl skrivet! Jag är helt enig med dig efter att ha funderat lite. Det handlar mycket om självklarheten i sin egen uppenbarelse och plats i den sociala omgivning man befinner sig i. Ingen ängslig strävan efter att tillhöra en gruppering, eller oro för att inte passa in.

Jag blir ibland avundsjuk på just det där, men har tidigare inte kunnat sätta ord på det. Jag är inte särskilt ängslig, men jag är samtidigt en person som gärna vill passa in till den grad det går, då jag inte är särskilt exhibitionistisk och social. Jag trivs inte med att bli lagd märke till i större utsträckning än andra.
Citera
2024-04-18, 22:01
  #107
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det här var en mycket bättre beskrivning än någonting jag hade kunnat prestera. Väl skrivet! Jag är helt enig med dig efter att ha funderat lite. Det handlar mycket om självklarheten i sin egen uppenbarelse och plats i den sociala omgivning man befinner sig i. Ingen ängslig strävan efter att tillhöra en gruppering, eller oro för att inte passa in.

Jag blir ibland avundsjuk på just det där, men har tidigare inte kunnat sätta ord på det. Jag är inte särskilt ängslig, men jag är samtidigt en person som gärna vill passa in till den grad det går, då jag inte är särskilt exhibitionistisk och social. Jag trivs inte med att bli lagd märke till i större utsträckning än andra.

Kul att du känner igen det! Precis, ingen strävan och ingen jämförelse och är skjortan köpt på Lantmännen så är det ett medvetet val att bära den. Men det märks i alla fall i sociala sammanhang. Har man sett det några gånger kan man med hyfsad trygghet pricka in att någon gått Lundsberg eller Sigtuna också.
Citera
2024-05-09, 14:16
  #108
Medlem
Ringhals3s avatar
Seriös överklass klär sig aningen anonymt men dyrt, lite som Bill Gates.

Vräkiga lyxloggor på kläderna får de nyrika hålla på med.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback