Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-05, 13:44
  #13
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bifrost81
1) Nej, du måste inte ha den. Använd Telias router då du har fått med den vid beställningen.

2) Du kan koppla in den direkt i routern från Telia. Gör det efter du gör punkt 3 så du vet att det fungerar, ta en kabel i taget.

3) Ja precis så, koppla in den blåa kabeln från väggen uttag 1 till den röda kontakten på Telia routern och se ifall om det blir grönt på routern.

Jag kopplade in Telia routern till fiberuttaget (IN), den lyser grönt på alla tre dioderna. Men jag får ingen internet åtkomst.

Alltså måste det vara något fel på uppkopplingen?
Citera
2024-04-05, 13:44
  #14
Avstängd
Bifrost81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Jag kopplade in Telia routern till fiberuttaget (IN), den lyser grönt på alla tre dioderna. Men jag får ingen internet åtkomst.

Alltså måste det vara något fel på uppkopplingen?

1) Bra, då fungerar internet.
2) Hur ansluter du till routern, över wifit med en telefon eller?
__________________
Senast redigerad av Bifrost81 2024-04-05 kl. 13:49.
Citera
2024-04-05, 13:46
  #15
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto
1 fiberomvandlare eller en cpe som det också kallas. Den skall vara ansluten till fiber uttaget. Ifrån den går det sedan en kort nätverkskabel som du patchar emot uttag nr 1 som går till vardagsrummet. I ditt vardagsrum monterar du routern på inkommande nätverkskabel i uttag nr1

Ifrån uttag nr 2 patchar du en nätverkskabel i vardagsrummet mot lan 1 i routhern.

I tekniska skåpet monterar du sedan switchen på uttag nr2 med en nätverkskabel

Har du flera uttag i huset patchar du då dessa i tekniska skåpet mot uttagen i switchen

Ska testa det.
Citera
2024-04-05, 13:58
  #16
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto
1 fiberomvandlare eller en cpe som det också kallas. Den skall vara ansluten till fiber uttaget. Ifrån den går det sedan en kort nätverkskabel som du patchar emot uttag nr 1 som går till vardagsrummet. I ditt vardagsrum monterar du routern på inkommande nätverkskabel i uttag nr1

Ifrån uttag nr 2 patchar du en nätverkskabel i vardagsrummet mot lan 1 i routhern.

I tekniska skåpet monterar du sedan switchen på uttag nr2 med en nätverkskabel

Har du flera uttag i huset patchar du då dessa i tekniska skåpet mot uttagen i switchen

Nu går fiberomvandlaren direkt till fiberuttaget (IN). Som den alltid hade gjort tidigare.

Hur monterar jag routern? Vilken port på routern, ska jag använda från uttag nr 1 i vardagsrummet?
WAN porten? eller port 1?
Citera
2024-04-05, 14:10
  #17
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bifrost81
1) Bra, då fungerar internet.
2) Hur ansluter du till routern, över wifit med en telefon eller?

Jag försöker ansluta via min PC, laptop och mobil.

Det står att min PC har internetåtkomst nu. Men det går inte att komma ut på Internet.

Verkar som om det är något problem med bredbandet då?
Citera
2024-04-05, 14:23
  #18
Avstängd
Bifrost81s avatar
Ja det är svårt att veta utan att veta lite detaljer men fungerar tvn?

Kabeln skall gå in i den röda porten på routern, dom gula skall du koppla in dina enheter i hemmet som tvn, datorn och skrivaren eller vad du använder dig av.

Förresten jag kom på att du kan ju testa koppla in kabeln direkt i PC'n istället för routern bara för att se ifall om internet fungerar. Det skulle jag skrivit först egentligen men jag visste inte att du använde en PC. Men står det att du har internetåtkomst så kanske det är något med datorn? Har du ingen telefon du kan prova med över wifit eller prova med tvn så vet du ju om det fungerar eller inte.
__________________
Senast redigerad av Bifrost81 2024-04-05 kl. 14:28.
Citera
2024-04-05, 14:29
  #19
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bifrost81
Ja det är svårt att veta utan att veta lite detaljer men fungerar tvn?

Kabeln skall gå in i den röda porten på routern, dom gula skall du koppla in dina enheter i hemmet som tvn, datorn och skrivaren eller vad du använder dig av.

Förresten jag kom på att du kan ju testa koppla in kabeln direkt i PC'n istället för routern bara för att se ifall om internet fungerar. Det skulle jag skrivit först egentligen jag visste inte att du använde en PC.

Bra, då går kabeln rätt till routern.

Ja TVn fungerar.

Konstigt att det står att min PC har internet åtkomst men det går inte att gå ut på Internet.

Kan det vara något med ip adresserna? Att det tar lång tid att få en?
Citera
2024-04-05, 14:30
  #20
Avstängd
Bifrost81s avatar
Ifall om tvn fungerar så fungerar internet i alla fall.
Citera
2024-04-05, 14:56
  #21
Medlem
Sjoestedts avatar
Ringde Telias support nu.

Var tydligen något med att flera enheter slog ut varandra. Och så var bredbandet registrerat på fel lägenhetsnummer.
Men dom skulle korrigera det, tidigast nästa vecka.

Tack för svaren.
Citera
2024-04-05, 15:01
  #22
Medlem
rotebro-hasses avatar
Fiber switch till konverter. Därefter router med hjälp av ej45 kabel.

Funkar det inte så ring Telia och be om ett signal test.
Går att göra själv med mobilen på deras hemsida
Citera
2024-04-05, 17:26
  #23
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Nej sant. Vad gör den porten?

Det är en administrativ port som bör anslutas till operatören. Förutom administration av switchen, så hämtas konfigurationen från den porten.

Du bör alltså ansluta den porten till nätverksuttaget där bredbandet kommer in i bostaden. I vissa fall behövs inte den switchen.

Jag har en likadan uppsättning och switchen behövs inte på grund av att jag inte har några andra tjänster än internet.
Citera
2024-04-06, 14:42
  #24
Medlem
Nu har du förvisso pratat med telia men tror endå du behöver se över inkopplingen.
Korrekt inkoppling är(om du verkligen har ett fiberuttag i skåpet och inte bara en RJ45)
1. Fiberkabel från fiberuttag till fiberomvandlare/CPE
2. Nätverkskabel från CPE till WAN på telia router.
3. nätverkskabel/wifi till dina enheter från telia router

Raycore switchen kan du troligtvis skita i.
Den kan dock behövas om du inte har flera portar i CPEn och om du använder TVboxar och/eller telefoniboxar då dem brukar sitta direkt i CPEn och inte via routern. Och då ska den altså sitta mellan CPEn och WAN porten(utsidan) på routern.
Alternativt om du har fler vanliga enheter som behöver sitta på LAN sidan(insidan)(datorer, skrivare, accesspunkter och liknande)än routern har portar till.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback