Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-16, 16:20
  #13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Låter som en hel del extra och tämligen onödigt bök.
Enklast är att bara följa de råd som t ex Apple ger om hur moderna lithiumjonbatterier funkar och kan laddas. Jag har t ex aldrig haft problem med nåt batteri i mina Macbook, trots att jag har laddsladden i nästan konstant utan att bry mig, och heller inte bry mig om hur jag laddar. Bara sätter in laddsladden när jag har lust eller behöver. Batterierna har klarat Apples uppgivna 800 laddcykler med minst 80% kapacitet kvar på batteriet.

https://www.apple.com/se/batteries/



Det är alldeles för många som nojar alldeles för mycket över sina batterier, och behandlar dem som om det vore bebisar som inte tål nånting… Och dessutom fastnat i forntiden och vilka egenheter Nickelkadmiumbatterier hade.

Själva li-Ion cellen har de egenskaperna men det kan ju t.ex Apple tagit hänsyn till genom att ha en buffer i toppen. Du tror du laddar fullt men det är bara 80% utnyttjat.

En Li -Ion cell ger bara 3,7 - 4,2 Volt så batteriet består antagligen av flera celler och det är i princip omöjligt att alla är exakt likadana. Därför behöver de balanseras då och då eftersom laddningen avslutas då den snabbaste cellen har laddat fullt. De slöare cellerna blir aldrig fulladdade.

Från din länk som du troligen inte läst eller förstått:

Citat:
Din enhet har utformats för att fungera bra i ett brett temperaturintervall, där 16 °C till 22 °C är den optimala temperaturzonen. Det är särskilt viktigt att inte utsätta enheten för temperaturer över 35 °C eftersom det kan skada batteriets kapacitet permanent. Det betyder att batteriet inte kommer att ha lika lång batteritid som normalt efter en laddning. Enheten kan skadas ytterligare om du laddar den vid höga temperaturer. Det kan hända att mjukvaran begränsar laddning över 80 % om den rekommenderade batteritemperaturen överskrids. Även förvaring på en varm plats kan skada batteriet permanent.

Citat:
Ladda inte batteriet fullt och ladda inte heller ur det helt – ladda det till ungefär 50 %. Förvarar du enheten med batteriet helt urladdat finns det risk att batteriet övergår i ett tillstånd av djup urladdning, vilket gör att det inte kan laddas upp alls. Förvarar du enheten med ett fulladdat batteri under en längre tid kan batteriet förlora i kapacitet, vilket betyder att batteritiden blir kortare.
Stäng av enheten så att batteriet inte används.
Förvara enheten i en sval och torr miljö där temperaturen inte överstiger 32 °C.
Om enheten ska förvaras längre än sex månader bör du ladda den till 50 % var sjätte månad.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2024-04-16 kl. 16:32.
Citera
2024-04-16, 21:12
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrRfid
Värt att nämna att enstaka fall inte betyder mycket, detta är industri-rekommenderad metod. Anekdot-erfarenhet betyder inte mycket om man inte jobbar med batterier dagligen (jag råkar göra det)
Sen är Apple inte bäst på allt, finns oändliga exempel på saker Apple gör fel.

Jag har inte påstått vare sig att enstaka fall betyder mycket (men det gäller ju åt båda hållen…) och ej heller har jag någonsin påstått att Apple är bäst på allt, eller aldrig kan göra fel. Dock kan vi nog med fog anta att de inte är korkade eller ger fel info om sina batterier. Det torde ha råd med sakkunnig kompetenta erfarna ”batterinissar” de med, eller vad tror du…?

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Själva li-Ion cellen har de egenskaperna men det kan ju t.ex Apple tagit hänsyn till genom att ha en buffer i toppen. Du tror du laddar fullt men det är bara 80% utnyttjat.

En Li -Ion cell ger bara 3,7 - 4,2 Volt så batteriet består antagligen av flera celler och det är i princip omöjligt att alla är exakt likadana. Därför behöver de balanseras då och då eftersom laddningen avslutas då den snabbaste cellen har laddat fullt. De slöare cellerna blir aldrig fulladdade.

Från din länk som du troligen inte läst eller förstått:

Jodå, jag har läst allt i länken många gånger om och förstår allt väl. Men tror ni båda övertolkar, eller feltolkar mitt inlägg lite. På vilket sätt menar du att det i länken skulle motsäga det jag skrev, eller att det jag skrev skulle vara helt fel…?

Min åsikt är att det blir lite knasigt att köpa en laptop och sen som många verkar göra, noja å det grövsta över skötseln av batteriet, och ställa frågan på ett forum. Där får de då vanligen svar från div förståsigpåare som ofta går ut på att man ta mig fan knappt vågar använda laptopen utan att det ska krusidullas så in i helvete med att sköta om batteriet som om det vore den ömtåligaste babyn i världen. Ladda inte mer än si, eller så, och för fan aldrig under ditten eller datten, kalibrera i månsken etc etc…

Fan, är inte grejorna gjorda för att användas….? Köpa en laptop som anges ha säg 10 timmar batteritid men i praktiken blir bara 5 timmar om man ska pjoska med allt detta joller i fanatisk batteriskötsel….
Ja självklart ska man det, om målet med laptopen är att tävla i ”Vems batteri lever längst”…. Men allvarligt, de flesta har väl laptopen för att den ska användas, vara portabel och prestera även på batteri.
Och ett nytt batteri kostar säg 1000-2000kr monterat och klart, efter kanske 5 år eller mer.

Därför menar jag att om man inte har som högsta prioritering med sitt laptopköp, att batteriet ska leva ”100 år” utan att man ska ha en laptop för att den ska kunna användas i fält, så får man räkna med att batteriet är en förbrukningsvara.

Jag kan aldrig tänka mig att alla de jag ser på flygplatser, på flygen, på konferenser etc etc, med sina laptops, har ork tid tålamod eller ens möjlighet att följa dessa ”fanatiska” skötselråd, hur sanna de än skulle vara. För då skulle de ta mig fan inte klara sina arbetsdagar om de konstant skulle hålla manisk koll på att aldrig ladda 100%, aldrig laddar ur under 50%, aldrig si eller så etc etc…

Därför menar jag att man kan följa t ex det som Apple uppger i länken jag gav, att man kan ladda lite hur som, och att det funkar helt ok att ha laddsladden i mest hela tiden om man vill det (även om det inte är det mest tokopitmala) och sen tar den intelligenta adaptiva laddstyrningen över som håller den på ca 80% och laddar till 100% bara när det lärt sig när man behöver 100%.

Det blir ju annars som att köpa en bil och knappt våga använda den, för däcken slits ju, och motorn, och man ska varmköra si eller så, och inte svänga för då slits däcken fortare….
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2024-04-16 kl. 21:25.
Citera
2024-04-17, 01:08
  #15
Medlem
PeterNosters avatar
För min del skulle jag halvladda batteriet och lägga det på hyllan.
Vem fan går omkring med en dator.
Går man omkring med en dator får man väl sätta i batteriet.

"Det du skriver är trams".
Citera
2024-04-17, 05:52
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
För min del skulle jag halvladda batteriet och lägga det på hyllan.
Vem fan går omkring med en dator.
Går man omkring med en dator får man väl sätta i batteriet.

"Det du skriver är trams".

Öh….
Så du menar att folk generellt sett ska hålla på att ta ur och sätta i batteriet i sina laptops beroende på om de ska laptopen med i fält för dagen eller om den ska vara kvar hemma….?

Låt mig ställa frågan…
Kan man lätt så, en plätt plocka i och ur batteriet i alla moderna laptops, utan att fippla med verktyg…?
Är detta nåt som tillverkarna rekommenderar för normalt vardagligt bruk…?

Om vi ser i länken jag gav så ger t ex Apple vissa råd om batteriet vid långvarig förvaring utan användning. De menar alltså inte om man inte tänker använda laptopen på några dagar en vecka eller två, utan om den ska ligga oanvänd i typ månader.
Hur vanligt är det att folk har sina primära arbets- eller vardags-laptops liggande oanvända i månader….?

”Vem fan går runt med en dator” skriver du…
Ja vi pratar om laptops, de är väl för tusan primärt konstruerade för att vara just portabla, och miljontals människor går runt med sin laptop varje dag världen runt, man ser dem bära på sina laptops på gator och torg, på bussar, flygplatser, restauranger, caféer, kontor, jag överallt typ. Mellan de stunder och platser där de sen ska använda sina laptops. Blir det inte lite tokigt om de då ska ha batteriet ligga hemma på hyllan…? Och det inte finns ström där de ska använda sin laptop….?

Laptops är konstruerade för att vara lättvindigt portabla och kunna användas mobilt, där inte ström är tillgängligt. Och då helst ha så lång batteritid som möjligt. Vissa datorer idag har batteritider på upp runt 20 timmar, vilket om man ska följa alla dessa nördiga råd och rön om hur man gullar med batteriet, istället handlar om ca 10 timmar, om ens det, för man ska ju inte ladda ur under 50%, och inte ladda högre än 80%……

Så igen, även om dessa nördiga råd är sant (om det viktigaste med en laptop är att batteriet för guds skull inte får åldras…) så blir det en jäkla stympning av det som laptopen primärt är konstruerad för och vanligen köpt för, nämligen att vara portabel och kunna användas på batteri ute i fält så länge som möjligt utan tillgång till ström.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback