Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-04-03, 22:19
  #49
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Har för mig sett det på någon youtube föreläsning / intervju med Max Tegmark.
Det måste du ha missförstått. Läs boken.
Citera
2024-04-04, 16:22
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Oändligt existerar inte.
Utanför det oändliga måste något annat existera osv.
Ett universum kan inte bara ta slut, men samtidigt kan det inte bara fortsätta i all evighet.

Ett "loopsystem" köper jag dock, Relativitetsteorin också.
Men för människan är detta egentligen helt okänt hur ett sådant system är konstruerat.
Vi är inte utvecklade tillräckligt långt för att förstå oss på detta och vi måste kunna hantera ljusets hastighet först för att kunna evolutionera till en "Type 1 civilization"
Det finns 5 nivåer på den teoretiska skalan och det är ganska så häpnadsväckande nivåer mellan 1-5.

Michio Kaku förklarar detta ganska så bra i denna videon tycker jag.
Är man intresserad i ämnet så kan jag rekommendera både Michio Kaku och Neil Degrasse Tyson.
https://www.youtube.com/watch?v=PxwPfPWrOCA
Jodå, oändlighet existerar inom matematik och fysik, tänk matematisk analys, hyperbolisk geometri mm.

Inom fysiken som detta handlar om finns modeller om ett oändligt universum villkorat att rummet ej nödvändigtvis innehåller materia/energi. Detta stöder även multiversumideerna. Rummet kan absolut vara oändligt, särskilt om krökningen är < 1, vilket de lärde tvistar om. Krökning av rumtiden nära oändliga gravitationsfält, typ svarta hål är < 1 så hyperbolisk geometri är en realitet i fysiken.

Sedan att människan inte kan visualisera begrepp som oändlighet, gränsvärdet till ingenting (plancklängd, planktid,mm) och högre dimensioner är en annan sak.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback