Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2024-04-03, 19:24
  #85
Avstängd
TredjeDikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Vad menar du med att någonting är svart?
Kan du bevisa att någonting är svart eller inte svart?
Ja det är förhållandevis lätt att bevisa. Frågan är om du har hjärnkapacitet att förstå svaret!
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Wikipedias definition:
Black is a color that results from the absence or complete absorption of visible light.

Alltså, ungefär spot on men med mindre värdering, vad jag beskrev i mitt första inlägg.

Riktigt svart är avsaknad av ljus, tänkt ett becksvart rum. ”Svart” färg absorberar de flesta ljusstrålar, varför den ser ”svart” ut för ögat.

Que?
Citat:
Black is a color
Svarar inte det på trådstarten menar du? Åsna.
Citera
2024-04-03, 20:21
  #86
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Ja det är förhållandevis lätt att bevisa. Frågan är om du har hjärnkapacitet att förstå svaret!


Svarar inte det på trådstarten menar du? Åsna.
Ok, om du enbart orkar läsa en mening så kan jag inte hjälpa dig. Tänk på blodtrycket.
Citera
2024-04-03, 20:47
  #87
Medlem
Om någon vill utesluta svart och vitt ur "färg"skalan med hänvisning till att de "inte finns i spektrum" (svart skulle väl dock kunna tolkas som exempelvis ultraviolett eller infrarött?) borde de väl med lika stort eller större skäl vilja utesluta exempelvis rosa, brunt och lila!
Citera
2024-04-03, 20:57
  #88
Medlem
Är svart en färg? Ja.

Vad är färger? Egentligen frekvenser.

Svart har ingen specifik frekvens, men svart existerar, så vi kan kalla svart en färg.

Om du bränner en korv för mycket i grillen, så kan det bli svårt för många att förstå vad du menar om du frågar om det går bra att äta korven, trots att den är frekvenslös till stor del, eller så blir det lättare för andra att förstå om du kan använda en gemensam benämning för den frekvenslösa korven, som då blir svart
Citera
2024-04-04, 16:10
  #89
Avstängd
TredjeDikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ok, om du enbart orkar läsa en mening så kan jag inte hjälpa dig. Tänk på blodtrycket.
Hur vet du att en färg är svart? Det absorberar ju inte allt ljus som ett svart hål. Dessutom finns blanksvart.

Vad kallar du gråskala, blandning mellan vitt och...?
Citera
2024-04-04, 16:35
  #90
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Hur vet du att en färg är svart? Det absorberar ju inte allt ljus som ett svart hål. Dessutom finns blanksvart.

Vad kallar du gråskala, blandning mellan vitt och...?
Lugna dig. Jag har inte hävdat att svart inte är en färg. I vardagligt språk är det ju så och jag har själv på mig en svart tröja just nu. Det enda jag påpekat är att det finns två olika perspektiv och att TS kompis i första inlägget inte fel ute, från det ena perspektivet.
Citera
2024-04-04, 23:19
  #91
Avstängd
TredjeDikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Lugna dig. Jag har inte hävdat att svart inte är en färg. I vardagligt språk är det ju så och jag har själv på mig en svart tröja just nu. Det enda jag påpekat är att det finns två olika perspektiv och att TS kompis i första inlägget inte fel ute, från det ena perspektivet.
Okej bra! Då är du med på tåget iaf.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback