Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-02, 14:28
  #13
Avstängd
One2Manys avatar
1: Berätta om den s k psykiska misshandeln. Säger de åt dig att skaffa ett jobb och betala hyra?

2: Vuxen man i beroendeställning
Citera
2024-04-02, 14:37
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sensiseeds
Hade du läst vad jag skrev så ser du. Jag frågar efter tips på hur man behandlar folk som har en tendens att psykisk misshandla andra människor så att man i längden inte tar ut det på oskyldiga utan på dom som är drivande.

På krogen man reser sig upp och vänder ryggen åt och går åt annat håll. På jobbet man är bara trevlig men undviker diskret den man stört sig på utan att för den sakens skull vara otrevlig.

Men om man som du bor under samma tak så gäller det att flytta så fort man kan. Det finns lediga lägenheter i Ånge så du har inte ett skit att skylla på.

MVH/
Citera
2024-04-02, 14:57
  #15
Medlem
SnutteFia03s avatar
Att ge igen kommer sannolikt inte att göra din situation bättre utan riskerar att ge motsatt effekt. Försök hitta mer konstruktiva lösningar.

Du skriver inget om hur problematiken ser ut i detalj eller varför du tvingas bo tillsammans med dem, men generellt så vore det bättre om du kunde finna ett arbete eller påbörja studier och flytta till en egen bostad.
Citera
2024-04-02, 15:21
  #16
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensiseeds
Men hur gör man för att vända den energin och tankarna som går åt till att tänka på hämnd då? All min energi går åt till att tänka på hur jag kan ge tillbaka istället för att tänka som du skriver att ta säg bort därifrån men jag känner att jag hamnat i läge där jag inte klarar det själv.

Du ska absolut fokusera på hämnd men inse att den bästa av alla hämnder är den där man lyckas bättre och över förväntan än de man vill hämnas på. Låta dem leva i sin skit medan du klättrar förbi dem och får ett bra liv medan de fortsätter leva olyckligt i gödselhögen. Dvs istället för att hämnas genom att göra något dumt mot dem, ska du hämnas genom att lyckas i livet. Du kanske inte förstår det men du är lyckligt lottad. Du har ilska inom dig och ilska kan vara en mycket stark drivkraft till förändring om den kanaliseras till rätt saker. Det är inte den bästa av drivkrafter men i brist på andra drivkrafter kan den nyttjas tills man får en bättre drivkraft.

Hur du ska göra är svårt att svara på då jag inte vet så mycket om din situation och de möjligheter som du har men inget är omöjligt. Steg ett är dock att börja tänka på vilka förändringar du vill ha i ditt liv, dvs vad vill du ha. T ex eget boende, jobb / studier. Kropp (mat/träning), vänner, oberoende från andra etc. När du vet vad du vill ha blir nästa steg att ta fram aktiviteter som hjälper dig att uppnå det du vill.

// CC
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback