Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-01, 21:45
  #1
Medlem
tazzos avatar
Hej!

Ni som har olycksfallsförsäkring till vovven, vilket bolag har ni? Önskar nämligen tips på någon till överkomligt pris. Behöver alltså ingen hundförsäkring där allt möjligt ingår, utan det behöver bara täcka olycksfall.
Citera
2024-04-01, 21:48
  #2
Medlem
Tidigare moderna men nu uppköpta av Trygg-Hansa! Funkar kanon och bra priser med mkt man kan välja på. Hur fast självrisk och procent du vill betala om de händer något!
Citera
2024-04-02, 01:08
  #3
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Hej!

Ni som har olycksfallsförsäkring till vovven, vilket bolag har ni? Önskar nämligen tips på någon till överkomligt pris. Behöver alltså ingen hundförsäkring där allt möjligt ingår, utan det behöver bara täcka olycksfall.

Som täcker vad?
Ahh en grundsjälvrisk...

Tyvärr betalvägg men några citat får du.
https://www.expressen.se/om/den-dyra-djurvarden/

"Katten Strössel bröt benet.

Veterinärräkningen: 85 000 kronor. Återbesök: 10 000 till 15 000 kronor.

– Jag fick en chock, det är totala överpriser för ett relativt enkelt ingrepp, säger ägaren Emma Söderberg."

"Familjens försäkring på 40 000 kronor går i taket redan under den första timmen, när Evidensia röntgar katten och konstaterar att Strössel behöver opereras. "

En annan sak.

"Det var i höstas som hunden drabbades av en inflammation i underlivet och Lotta fick rådet att åka akut till Evidensias mottagning utanför Luleå.

– Allting skedde så fort. Dagen innan var hon pigg och glad, men på morgonen nästa dag drog hon sig undan och andades konstigt. Det såg ut som hon ville yla, men hon fick knappt fram något ljud.

Chihuahuan skrevs in på Evidensias klinik och opererades, men överlevde inte ingreppet.

– Hon återhämtade sig inte och fick en spruta och somnade in.

Lotta blev kvar med en skuld på 37 000 kronor. Ett dyrt blancolån var enda lösningen för att betala för den misslyckade djurvården.

– Jag hade inget annat val, säger hon. "

"Försäkringen täckte större delen av vårdkostnaderna, men självrisken var på 19 000 kronor. En summa som Lotta inte hade en chans att betala."

Så du ska inte bara tänka på vilken försäkring och självrisk du har råd med.

Du ska tänka på vilka eventuella belopp som riskkapitalbolagen inom djursjukvården vill skörta upp dig på om du måste besöka någon som Evidensia eller Anicura.
Citera
2024-04-02, 14:31
  #4
Medlem
Jag har Folksam men aldrig behövt använda den så vet inte hur de fungerar vid ev skada. Men som sagt noga att välja hur mkt kostnad man är beredd att betala när något händer. Lägre självrisk ger dyrare försäkringskostnad men kan vara värt den dagen man vill rädda sin hund.
Citera
2024-04-02, 16:14
  #5
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Som täcker vad?
Ahh en grundsjälvrisk...

Tyvärr betalvägg men några citat får du.
https://www.expressen.se/om/den-dyra-djurvarden/

"Katten Strössel bröt benet.

Veterinärräkningen: 85 000 kronor. Återbesök: 10 000 till 15 000 kronor.

– Jag fick en chock, det är totala överpriser för ett relativt enkelt ingrepp, säger ägaren Emma Söderberg."

"Familjens försäkring på 40 000 kronor går i taket redan under den första timmen, när Evidensia röntgar katten och konstaterar att Strössel behöver opereras. "

En annan sak.

"Det var i höstas som hunden drabbades av en inflammation i underlivet och Lotta fick rådet att åka akut till Evidensias mottagning utanför Luleå.

– Allting skedde så fort. Dagen innan var hon pigg och glad, men på morgonen nästa dag drog hon sig undan och andades konstigt. Det såg ut som hon ville yla, men hon fick knappt fram något ljud.

Chihuahuan skrevs in på Evidensias klinik och opererades, men överlevde inte ingreppet.

– Hon återhämtade sig inte och fick en spruta och somnade in.

Lotta blev kvar med en skuld på 37 000 kronor. Ett dyrt blancolån var enda lösningen för att betala för den misslyckade djurvården.

– Jag hade inget annat val, säger hon. "

"Försäkringen täckte större delen av vårdkostnaderna, men självrisken var på 19 000 kronor. En summa som Lotta inte hade en chans att betala."

Så du ska inte bara tänka på vilken försäkring och självrisk du har råd med.

Du ska tänka på vilka eventuella belopp som riskkapitalbolagen inom djursjukvården vill skörta upp dig på om du måste besöka någon som Evidensia eller Anicura.

Lassie anses vara en av de bästa i dag (2024).
https://www.lassie.co/hundforsakring

Gjorde en ansökan på en fiktiv hund av typen; Labrador Retriever, född 2023-10-01. Hunden har då livförsäkring, vilket är som högst hundens inköps värde, vilket jag satte till 25 000 kr. Självrisken är satt till 0 kr. Självklart är alternativ "Stor" bäst om man inte hatar sig själv.

För de olika alternativen gäller (per år):

Mini (5 052 kr):
Veterinärvård
Upp till 30 000 kr


Mellan (6 192 kr):
Veterinärvård
Upp till 60 000 kr

Medicin
Upp till 6 000 kr

Rehabilitering
Upp till 6 000 kr


Stor (9 912 kr):
Upp till 160 000 kr

Medicin
Upp till 160 000 kr

Rehabilitering
Upp till 12 000 kr
Citera
2024-04-02, 18:04
  #6
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Incitamenten för att skapa friska djur och låga vårdkostnader saknas:
- Försäkringsbranschen tjänar bra med pengar på att folk måste ta djurförsäkringar för att ha råd med vården.
- Vetrinär-branchen kan ta ut högre priser eftersom folks försäkringar tar stora delar av veterinärkostnaderna.
- Djuruppfödarna behöver inte avla friska djur eftersom försäkringarna täcker många kostnader.
- Normerna i samhället är att hunden ska betraktas som om det är ditt barn, en familjemedlem som man inte får avliva annat än vid stort lidande. Dessa normer hindrar människor att avliva sin sjuka hund och köpa en ny.

Undantag är prestations-avlade hundraser (ex jakthundar) till skilnad från utställningsavlade djur.

Jag vet en person som har köpt ganska billiga prestationsavlade pitbulls och aldrig försäkrat dem. När de efter 10 års ålder har fått cancer har han avlivat hunden och köpt en ny valp.

Min läkare berättade att han ibland gjorde behandlingar på släktingarnas hundar eftersom veterinärerna tog så sanslöst mycket betalt, många tusentals kronor till och med för att plocka stygnen på en hund som läkt efter operationen.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-04-02 kl. 18:15.
Citera
2024-04-02, 20:02
  #7
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Incitamenten för att skapa friska djur och låga vårdkostnader saknas:
- Försäkringsbranschen tjänar bra med pengar på att folk måste ta djurförsäkringar för att ha råd med vården.
- Vetrinär-branchen kan ta ut högre priser eftersom folks försäkringar tar stora delar av veterinärkostnaderna.
- Djuruppfödarna behöver inte avla friska djur eftersom försäkringarna täcker många kostnader.
- Normerna i samhället är att hunden ska betraktas som om det är ditt barn, en familjemedlem som man inte får avliva annat än vid stort lidande. Dessa normer hindrar människor att avliva sin sjuka hund och köpa en ny.

Undantag är prestations-avlade hundraser (ex jakthundar) till skilnad från utställningsavlade djur.

Jag vet en person som har köpt ganska billiga prestationsavlade pitbulls och aldrig försäkrat dem. När de efter 10 års ålder har fått cancer har han avlivat hunden och köpt en ny valp.

Min läkare berättade att han ibland gjorde behandlingar på släktingarnas hundar eftersom veterinärerna tog så sanslöst mycket betalt, många tusentals kronor till och med för att plocka stygnen på en hund som läkt efter operationen.

Bra argument med din läkare hade jag aldrig mer litat på för han ljuger ju dig rakt upp i ansiktet och dessutom begår han brott.
Citera
2024-04-10, 22:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Bra argument med din läkare hade jag aldrig mer litat på för han ljuger ju dig rakt upp i ansiktet och dessutom begår han brott.
Plocka stygn är det många som gör själva. Jag undrar vad för behandlingar det handlar om, att ge div sprutor, såsom librela, allergivaccin mm kan man ju också göra hemma själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback