Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-01, 20:05
  #1
Medlem
Hej Flashbackare. Nu ska jag resa för första gången utanför västvärlden och jag har bestämt att det ska bli fyra veckor i Thailand från mitten av november till mitten av december. Jag har redan bokat flyget ner till Krabi och hem ifrån Bangkok.

Har ni något förslag på lämplig rutt för mig och vad jag måste se? Jag är ute efter naturupplevelserna men även härlig hostel-gemenskap. Kom gärna med alla tips ni har
Citera
2024-04-01, 20:10
  #2
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamflygare
Hej Flashbackare. Nu ska jag resa för första gången utanför västvärlden och jag har bestämt att det ska bli fyra veckor i Thailand från mitten av november till mitten av december. Jag har redan bokat flyget ner till Krabi och hem ifrån Bangkok.

Har ni något förslag på lämplig rutt för mig och vad jag måste se? Jag är ute efter naturupplevelserna men även härlig hostel-gemenskap. Kom gärna med alla tips ni har
Bron i norra Thailand över till Laos, Nong Khai, kan vara av intresse. Då får ni även uppleva Laos.
Citera
2024-04-02, 00:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamflygare
Hej Flashbackare. Nu ska jag resa för första gången utanför västvärlden och jag har bestämt att det ska bli fyra veckor i Thailand från mitten av november till mitten av december. Jag har redan bokat flyget ner till Krabi och hem ifrån Bangkok.

Har ni något förslag på lämplig rutt för mig och vad jag måste se? Jag är ute efter naturupplevelserna men även härlig hostel-gemenskap. Kom gärna med alla tips ni har

synd du bokat Krabi..är inget man behöver se
Citera
2024-04-02, 08:15
  #4
Medlem
Södra Thailand var riktigt fint, Koh Lipe. Turkosblått vatten, vackra fiskar, korallrev. Mycket weed överallt, det är nära Malaysia så stor andel av invånarna är muslimer även i södra Thailand. Jag kunde inte hitta öl i butikerna på fastlandet nära hamnen t ex. Allt blev liksom mer halal ju längre söderut man åkte. Men väl framme på ön flödade alkoholen som aldrig förr. Blandat med västerlänningar och malaysiska turister.

Betong airport, ta dig in i Yala city, sedan taxi/van ut till nästa hamnstad, väl där tar du en speed boat till ön. Lite halvt osäker region dock, känner mig mer säker i Bangkok Ingen aning om det har skett mer terrordåd på senaste, men någon musse sköt på Betong airport för en massa år sedan. När jag var där senast fanns stor polisnärvaro med automatvapen redo.
Citera
2024-04-02, 09:06
  #5
Medlem
Om du landar i Krabi kan du ta dig till Railay Beach som är en de finaste stränderna
Citera
2024-04-02, 12:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Om du landar i Krabi kan du ta dig till Railay Beach som är en de finaste stränderna

japp finns mycket fin natur runt krabi bla tigergrotts templet t o m Ao Nang är värt ett besök sen ska du väl besöka phi-phi öarna ock ett besök till phuket town samt patong sen finns det många andra stränder på phuket som är värda ett besök

brukar själv själv åka till de trakterna ock planerar en mån dit i slutet på nov
__________________
Senast redigerad av diseledvin 2024-04-02 kl. 12:59.
Citera
2024-04-05, 22:47
  #7
Medlem
Du kommer ju landa kring slutet av monsunsäsongen nere i Krabi. Det kan ju vara bra väder, men statistiskt sett hade det varit bättre att ta södra delen mot slutet av din månad. Hur som helst kommer du ju inte frysa, men risken för lite regn finns ju.

Du skulle ju kunna börja på någon av de sydligt belägna öarna på västkusten för att sedan resa norrut. Typ börja nere på Koh Lanta eller närliggande ö och sedan ta dig norrut mot Phi Phi-öarna och sen vidare till Phuket. Eller att du börjar kring Ao Nang och från där åker vidare norrut mot Phuket via Phi Phi. Så får du känna på platser med väldigt olika karaktär.

Från Phuket kan du ju sen flyga vidare norrut mot Chiang Mai och nordvästra delen av landet. Ta någon vecka i dessa trakter, vilka förstås har helt annan natur än nere i söder. Här ligger landets högsta berg på nästan 2600 meter. Skönt klimat där du kommer behöva långärmat om morgonen. Prova på rundan Mae Hong Son-loop eller åtminstone en del av den. Stanna till i Pai, kanske passar dig beroende på ålder och politisk tillhörighet.

Sen skulle du ju kunna avsluta i Bangkok. Och har du haft dåligt väder i söder skulle du kunna prova några dagar på Koh Chang (minibuss från bkk) med dess omnejd om du har tid. Min erfarenhet är att det är fler soltimmar här i början av högsäsongen. Men samtidigt är det en balans mellan att resa runt för att se nya platser och att stanna kvar och upptäcka. Ha därför inte en spikad plan med köpta biljetter utan ta det lite spontant.

Har tyvärr ingen erfarenhet av hostel, men det borde finnas på de flesta platser. Antagligen mindre vanligt på öarna längst nere i söder är min magkänsla.

Jag hade skippat öarna i gulfen (tänker på koh tao, koh samui och koh phangan) relaterat till årstiden och det då ofta blöta vädret. Spara till senare resa om du får smak för landet.
__________________
Senast redigerad av Dmkqt 2024-04-05 kl. 22:54.
Citera
2024-04-06, 12:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dmkqt
Du kommer ju landa kring slutet av monsunsäsongen nere i Krabi. Det kan ju vara bra väder, men statistiskt sett hade det varit bättre att ta södra delen mot slutet av din månad. Hur som helst kommer du ju inte frysa, men risken för lite regn finns ju.

Du skulle ju kunna börja på någon av de sydligt belägna öarna på västkusten för att sedan resa norrut. Typ börja nere på Koh Lanta eller närliggande ö och sedan ta dig norrut mot Phi Phi-öarna och sen vidare till Phuket. Eller att du börjar kring Ao Nang och från där åker vidare norrut mot Phuket via Phi Phi. Så får du känna på platser med väldigt olika karaktär.

Från Phuket kan du ju sen flyga vidare norrut mot Chiang Mai och nordvästra delen av landet. Ta någon vecka i dessa trakter, vilka förstås har helt annan natur än nere i söder. Här ligger landets högsta berg på nästan 2600 meter. Skönt klimat där du kommer behöva långärmat om morgonen. Prova på rundan Mae Hong Son-loop eller åtminstone en del av den. Stanna till i Pai, kanske passar dig beroende på ålder och politisk tillhörighet.

Sen skulle du ju kunna avsluta i Bangkok. Och har du haft dåligt väder i söder skulle du kunna prova några dagar på Koh Chang (minibuss från bkk) med dess omnejd om du har tid. Min erfarenhet är att det är fler soltimmar här i början av högsäsongen. Men samtidigt är det en balans mellan att resa runt för att se nya platser och att stanna kvar och upptäcka. Ha därför inte en spikad plan med köpta biljetter utan ta det lite spontant.

Har tyvärr ingen erfarenhet av hostel, men det borde finnas på de flesta platser. Antagligen mindre vanligt på öarna längst nere i söder är min magkänsla.

Jag hade skippat öarna i gulfen (tänker på koh tao, koh samui och koh phangan) relaterat till årstiden och det då ofta blöta vädret. Spara till senare resa om du får smak för landet.

verkar vara ett jävla kringflackande gör inte misstaget som många backpackers gör de vill se hela thailand på en månad eller 2 så de sitter på en skitbuss 6-8 timmar varje dag men tillslut åker de hem ock kan vila upp sig koh Lanta kan du nog hoppa över . så dela max upp din månad på 4-6 olika ställen
avsluta gärna resan på soi rambuttri parallel gatan till khaosan road men ut mot floden
__________________
Senast redigerad av diseledvin 2024-04-06 kl. 12:15.
Citera
2024-04-06, 14:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
verkar vara ett jävla kringflackande gör inte misstaget som många backpackers gör de vill se hela thailand på en månad eller 2 så de sitter på en skitbuss 6-8 timmar varje dag men tillslut åker de hem ock kan vila upp sig koh Lanta kan du nog hoppa över . så dela max upp din månad på 4-6 olika ställen
avsluta gärna resan på soi rambuttri parallel gatan till khaosan road men ut mot floden

Ser inga konstigheter alls för en aktiv (yngre, med tanke på hostel-frågor?) förstagångsbesökare att på en månad besöka tre platser i söder (varav Phuket mest för flygplats) och sedan flyga vidare norrut till Chiang Mai med omnejd och för att sedan avsluta resan i Bangkok. Med slutkläm att Trat kan vara ett solsäkrare alternativ om vistelsen i söder regnat bort, då jag själv gjorde så för två år sen efter att ha lämnat Krabi en vecka tidigare än tänkt p.g.a. monsun.
__________________
Senast redigerad av Dmkqt 2024-04-06 kl. 14:53.
Citera
2024-04-22, 04:48
  #10
Medlem
bithaxs avatar
Det finns så många bra prisvärda hotel att jag tycker faktiskt inte att man behöver hålla på med hostel i thailand.

Vad jag kan rekommendera i Krabi området:
Åk ut och snorkla. Det är finns jättefina korallrev och öar som det går snorkelturer till.
Jag tyckte i alla fall att det var en av de mest värda sakerna att göra i Thailand.

Fina platser i området:
- Koh Hong (finaste ön av alla öar jag besökt).
- Koh Phi-phi
- Railay Beach (brukar vara väldigt mycket turister)
- Long Beach, koh-lanta
- Emerald pool (brukar vara väldigt mycket tursiter)

Strunta i hotsprings, de är för varma för att bada i.

Om du åker förbi Hua-hin måste du besöka Phraya Nakhon grottan.
https://www.tripadvisor.com/Attracti..._Province.html

Om du besöker östra sidan av södra thailand så rekommenderas Koh-Samui.
Notera att det är typ en dags bussfärd och båt att komma till den ön, medan det är relativt enkelt
att åka till Phi-Phi, koh hong mm. när du landar i Phuket. Det är nära. Så Samui skulle jag bara besöka om du ändå åker över på den sidan. Några restauranger på Samui har också Thailands godaste Tom Yum enligt mig.
__________________
Senast redigerad av bithax 2024-04-22 kl. 04:57.
Citera
2024-04-22, 11:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamflygare
Hej Flashbackare. Nu ska jag resa för första gången utanför västvärlden och jag har bestämt att det ska bli fyra veckor i Thailand från mitten av november till mitten av december. Jag har redan bokat flyget ner till Krabi och hem ifrån Bangkok.

Har ni något förslag på lämplig rutt för mig och vad jag måste se? Jag är ute efter naturupplevelserna men även härlig hostel-gemenskap. Kom gärna med alla tips ni har


Har du lite cash i plånboken kan du alltid gå till en lokal resebyrå i t.ex Bangkok nära Kao San Road vid templen och höra dig för. Finns paketresor till bra priser.
Var där 2014 och fick en resa med biljetter till flyg+tåg osv för ca 30k Baht.
Åkte till Chiang Mai med nattåg, senare till Pai liten ort för väldigt liberala människor, Chiang Rai, 2 dagars vandring med andra turister från världens alla hörn.
Flyg ner sen till Pattong och sedan längre ner söderut.
Citera
2024-05-04, 09:18
  #12
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamflygare
Hej Flashbackare. Nu ska jag resa för första gången utanför västvärlden och jag har bestämt att det ska bli fyra veckor i Thailand från mitten av november till mitten av december. Jag har redan bokat flyget ner till Krabi och hem ifrån Bangkok.

Har ni något förslag på lämplig rutt för mig och vad jag måste se? Jag är ute efter naturupplevelserna men även härlig hostel-gemenskap. Kom gärna med alla tips ni har


Att du bokat resa till Krabi tyder på att du är inriktad på ö-hopping.

Det är något som avhandlats åtskilliga gånger i forat.

Funkar bra men är bara en liten del av Thailand.

Men många svennebananare verkar gilla det, så kör på..
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3598147

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback