Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-27, 20:46
  #1
Medlem
RetaThunbergs avatar
Jag kommer besöka Paris första veckan i Augusti, under OS.
Dagarna kommer tillbringas på diverese arenor, jag har redan biljetter.
Vilka restauranger rekommenderar ni att jag bokar bord på? Vi är två personer.
Vilka tips har ni som jag inte kommer hitta på topp 10 listor när jag Googlar?
Gärna litet, lokalt och en gata eller två bort från alla turister.
Citera
2024-03-28, 00:45
  #2
Medlem
triptykens avatar
Det är svårt. Alltså Paris har ju en massa riktigt övervärderad mat. Finns tusen och en ställen som SER UT som vettiga platser men som mer eller mindre är turistfällor - sen finns det enormt många caféer och stråkrestauranger som har bra personal och bra käk.

Rue de Renne käkade vidrigt goda pilgrimsmusslor på, men å andra sidan är mitt bästa vinminne när maken köpte ett sexpack (ja ett sexpack) små rödvinsflaskor och vi satt vid Sacre Coeur mitt i natten bland random hippies och knarklangare och tittade ut. Eller en liten smågata där vi träffade ägarens feta labrador och bara hängde.

Paris är knepigt matmässigt helt enkelt. Sjukt mycket bra mat, men som säljs på platser man inte tror det (finns en mackbutik på Gare de Lyon som var svinbra, riktigt arg kärring som langade fram mackor för småpengar som smakade som nån sparkade en i pungen till himlen) men riktigt random kissig mat som säljs till överpris på platser med fina dukar.

Köp ett sexpack rötjut, den där ovala osten (nånting gudarnas glädje/gåva eller nåt på franska, finns i vanliga matbutiker) litet bröd och ät med en vän. Gå från kafé till kafé runt Montmartre och bara ta att dom är litet turistfälliga. Det är ok.
Du kommer ha jättetrevligt.

EDIT: kanske inte din grej men på Rue Amelot vid Anarkistfederationens lokaler (som sträcker sig djuuuupt ner i katakomberna btw, helt sjukt) så finns det flera bra mackställen... små hål i väggen som langar fram dom som Big Macs och dom är alla värda att döda för

EDIT2: vill verkligen åka till Paris igen... solig disig morgon när man stapplar ut och greppar en frukost och en kaffe och en tidning och bara såsar. Fy fan vad gött! Oh oh! Ta med litet mindre kläder än ni behöver och boka en dag på en tvättomat! Greppa en vin eller tolv på ett ställe brevid när ni väntar på tvätten!
... är litet avundsjuk på dig just nu (sans fotbollen, det skiter jag i)
__________________
Senast redigerad av triptyken 2024-03-28 kl. 00:55.
Citera
2024-03-28, 05:18
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RetaThunberg
Jag kommer besöka Paris första veckan i Augusti, under OS.
Dagarna kommer tillbringas på diverese arenor, jag har redan biljetter.
Vilka restauranger rekommenderar ni att jag bokar bord på? Vi är två personer.
Vilka tips har ni som jag inte kommer hitta på topp 10 listor när jag Googlar?
Gärna litet, lokalt och en gata eller två bort från alla turister.

Table by Bruno Verjus.
Lätt.
Citera
2024-03-28, 08:21
  #4
Medlem
RetaThunbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det är svårt. Alltså Paris har ju en massa riktigt övervärderad mat. Finns tusen och en ställen som SER UT som vettiga platser men som mer eller mindre är turistfällor - sen finns det enormt många caféer och stråkrestauranger som har bra personal och bra käk.

Rue de Renne käkade vidrigt goda pilgrimsmusslor på, men å andra sidan är mitt bästa vinminne när maken köpte ett sexpack (ja ett sexpack) små rödvinsflaskor och vi satt vid Sacre Coeur mitt i natten bland random hippies och knarklangare och tittade ut. Eller en liten smågata där vi träffade ägarens feta labrador och bara hängde.

Paris är knepigt matmässigt helt enkelt. Sjukt mycket bra mat, men som säljs på platser man inte tror det (finns en mackbutik på Gare de Lyon som var svinbra, riktigt arg kärring som langade fram mackor för småpengar som smakade som nån sparkade en i pungen till himlen) men riktigt random kissig mat som säljs till överpris på platser med fina dukar.

Köp ett sexpack rötjut, den där ovala osten (nånting gudarnas glädje/gåva eller nåt på franska, finns i vanliga matbutiker) litet bröd och ät med en vän. Gå från kafé till kafé runt Montmartre och bara ta att dom är litet turistfälliga. Det är ok.
Du kommer ha jättetrevligt.

EDIT: kanske inte din grej men på Rue Amelot vid Anarkistfederationens lokaler (som sträcker sig djuuuupt ner i katakomberna btw, helt sjukt) så finns det flera bra mackställen... små hål i väggen som langar fram dom som Big Macs och dom är alla värda att döda för

EDIT2: vill verkligen åka till Paris igen... solig disig morgon när man stapplar ut och greppar en frukost och en kaffe och en tidning och bara såsar. Fy fan vad gött! Oh oh! Ta med litet mindre kläder än ni behöver och boka en dag på en tvättomat! Greppa en vin eller tolv på ett ställe brevid när ni väntar på tvätten!
... är litet avundsjuk på dig just nu (sans fotbollen, det skiter jag i)

Uppskattar tipen, tack!
Kommer definitvt kolla in mackorna vid Rue Amelot.
Jag kan absolut uppskatta finare restauranger men hål i väggen är inte sällan bättre.
Bor i Barcelona och det finns såklart bra och fina restauranger här, men det är dom oväntat bra hålen i väggen jag ständigt är i jakt på.

Det blir bara en fotbollsmatch, mestadels andra sporter. Så du kan gott fortsätta vara avundsjuk! Jag är typ avis på mig själv
Citera
2024-03-28, 10:52
  #5
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemodd
Table by Bruno Verjus.
Lätt.

Löjligt bra!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback