Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-27, 11:25
  #1
Medlem
CoZeCos avatar
De kör ju pizzor med bacon, fläskkött etc i ugnarna och fettet måste ju sätta sig och kontaminera resten av maten.

Jag fick gå en halalkurs när jag jobbade med mat och där sa utbildaren att fish-o-filet på donken är haram pga att det kan ha kommit fett från baconet på den, vad tror ni?
Citera
2024-03-27, 11:32
  #2
Medlem
litenbokstavs avatar
jo det finns nog minsann, men dom brukar väl skriva det nånstans, det är ju sverige vi snackar om
Citera
2024-03-27, 11:50
  #3
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoZeCo
De kör ju pizzor med bacon, fläskkött etc i ugnarna och fettet måste ju sätta sig och kontaminera resten av maten.

Jag fick gå en halalkurs när jag jobbade med mat och där sa utbildaren att fish-o-filet på donken är haram pga att det kan ha kommit fett från baconet på den, vad tror ni?

Min närmaste pizzeria är halal. De använder kalkon istället för skinka. Och jag är rätt säker på att det behöver vara på det viset om man vill garantera att all mat är halal.

Men sen är det ju inte fel av en muslim att äta gris om han gör det omedvetet. Frågan om ignorans kan iofs. komma att granskas om muslimen ätit på en pizzeria som serverar gris, men det är mellan muslimen i fråga och Allah och inte min huvudvärk.
Citera
2024-03-27, 12:46
  #4
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoZeCo
De kör ju pizzor med bacon, fläskkött etc i ugnarna och fettet måste ju sätta sig och kontaminera resten av maten.

Jag fick gå en halalkurs när jag jobbade med mat och där sa utbildaren att fish-o-filet på donken är haram pga att det kan ha kommit fett från baconet på den, vad tror ni?

Dom flesta är inte så besatta med det så så länge dom inte blandar fläsk mm med hålla är det nog lugnt
Citera
2024-03-27, 13:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoZeCo
De kör ju pizzor med bacon, fläskkött etc i ugnarna och fettet måste ju sätta sig och kontaminera resten av maten.

Jag fick gå en halalkurs när jag jobbade med mat och där sa utbildaren att fish-o-filet på donken är haram pga att det kan ha kommit fett från baconet på den, vad tror ni?

Är du orolig och inte litar på svaren du får är det väl bara till att laga din egen mat. Huruvida din "utbildare" har rätt eller fel angående McDonalds låter jag vara osagt me det verkar väl dumt att du ska ta några risker. Pizzor behöver du inte bekymra dig kring, de flesta pizzerior håller en extremt hög hygien och har ofta till och med olika rum för olika pizzor.
Citera
2024-03-31, 19:52
  #6
Medlem
Vem0ths avatar
Jobbade extra som styckare på en matbutik vars primära kundgrupp är muslimer. Eftersom jag inte är muslim som hanterat köttet så får det inte kallas halal enligt extrem muslimsk tro. Då jag fick lära mig ett par fraser ifall någon skulle kontrollera mig, bland annat om någon fråga(eftersom jag är vit) så är jag en muslimsk jugge och om någon skulle vara osäker så skulle jag säga "atawakalu allah" som typ betyder "jag står vid gud".
Citera
2024-03-31, 19:57
  #7
Medlem
zombie-nations avatar
De flesta muslimer har en rätt urvattnad syn på halal. De äter djur som ingen bett över. De äter från restauranger där det finns kontamination.

Skönt är väl det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback