Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-03-28, 12:21
  #61
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Intressant fråga. Den idé jag är inne på här uppfyller inte de vetenskapliga kraven på en teori. Men kan kanske ses som fröet till en teori? Eller som ren spekulation, om man vill se det negativt.

Att det går att filma dåtid är väl vedertaget? I själva verket filmar vi alltid dåtid, mycket kort dåtid för det mesta, lång dåtid när vi talar om sådant som Hubbleteleskopet.

Något vi idag inte kan göra är att på något sätt vända signalerna/radiovågorna/teleskopet/kameran tillbaka mot jorden så att vi kan filma dåtid lång tid tillbaka. Någon skrev att det längsta vi har lyckats med är ett foto på jorden såsom den såg ut för 5 och halv timme sen taget av Voyagersonden, ett mycket suddigt foto dessutom.

Men teknik går framåt. Och jag har inte blivit övertygad om att det inte är teoretiskt möjligt att vi i framtiden kan göra det möjligt att till exempel lösa Palmemordet med denna teknik.
Ja, allt vi ser hände lite innan vi ser det.

Men att tekniken går framåt räcker inte i detta fall. Som sagt, även om man skulle kunna använda sig av t ex svarta hål, dvs ljusstrålar som startade från jorden och kom nära ett svart hål och svängde runt så att de kom tillbaks hit t ex just nu, så kvarstår optikens fundamentala begränsningar, oberoende av hur avancerad tekniken kan bli. Du skulle behöva ett teleskop som är jämförbart med ett solsystem i storlek för att kunna se detaljer på någon meter.

Men en annan mer praktisk fråga: var det molnfritt när Palme mördades? Annars är det ju bara molnen du skulle kunna se. Och om molnfritt och om man skulle se det rakt uppifrån skulle man kanske bara se mördarens mössa uppifrån, om han hade någon. Ytterligare en begränsning kommer från luftens rörelser, som kan göra en bild rejält svajig. Det lär iaf ha varit kallt och blåsigt. Om den bild man får inte är nästan precis uppifrån utan lite snett uppifrån eller från sidan är det också risk för att sikten skyms av något hus.

Nä, bygg en tidsmaskin istället och använd den...
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2024-03-28 kl. 12:26.
Citera
2024-03-29, 03:52
  #62
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men att tekniken går framåt räcker inte i detta fall. Som sagt, även om man skulle kunna använda sig av t ex svarta hål, dvs ljusstrålar som startade från jorden och kom nära ett svart hål och svängde runt så att de kom tillbaks hit t ex just nu, så kvarstår optikens fundamentala begränsningar, oberoende av hur avancerad tekniken kan bli. Du skulle behöva ett teleskop som är jämförbart med ett solsystem i storlek för att kunna se detaljer på någon meter.
Din tanke att använda svarta hål för att få signalerna att svänga tillbaka är intressant. Detta skulle dock ta väldigt lång tid. Kanske går det att utveckla teknik för att göra det snabbare? En tanke jag fick är att man kunde låta signalerna studsa fram och tillbaka mot månen med ljusets hastighet. Då vinner man en sekund bakåt i tiden för varje studs.

Teleskopets storlek skulle behöva vara enormt stort med dagens teknik, skriver du. Jag köper det. Men tekniken kan säkert förfinas. Med spegelreflektorer som accelererar teleskopens kraft exponentiellt?

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men en annan mer praktisk fråga: var det molnfritt när Palme mördades? Annars är det ju bara molnen du skulle kunna se. Och om molnfritt och om man skulle se det rakt uppifrån skulle man kanske bara se mördarens mössa uppifrån, om han hade någon. Ytterligare en begränsning kommer från luftens rörelser, som kan göra en bild rejält svajig. Det lär iaf ha varit kallt och blåsigt. Om den bild man får inte är nästan precis uppifrån utan lite snett uppifrån eller från sidan är det också risk för att sikten skyms av något hus.
Dessa problem tror jag tillhör de mindre. Med röntgenteknik kan vi redan idag se genom det mesta. Moln och byggnader är genomskinliga.
Citera
2024-03-29, 05:04
  #63
Medlem
3487s avatar
Nej. För att detta ska vara möjligt behöver du först hitta ett sätt att skicka iväg kameran i hastigheter som långt överskrider ljusets hastighet, vilket är fysiskt omöjligt enligt dagens vetenskap. Utöver det så skulle det behövas en kamera som kan plocka upp detaljerad bilder av jorden över distanser på tusentals ljusår. Detta är inte heller möjligt.
Citera
2024-03-30, 19:46
  #64
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Din tanke att använda svarta hål för att få signalerna att svänga tillbaka är intressant. Detta skulle dock ta väldigt lång tid. Kanske går det att utveckla teknik för att göra det snabbare? En tanke jag fick är att man kunde låta signalerna studsa fram och tillbaka mot månen med ljusets hastighet. Då vinner man en sekund bakåt i tiden för varje studs.
Jag talar förstås om ljus som skickats ut för länge sedan, hunnit fram till något svart hål, svängt runt 180° i en bana runt det svarta hålet, och som skulle komma tillbaka till oss idag. Om det t ex finns ett svart hål 150 ljusår ifrån oss så skulle man möjligen kunna använda det för att se sådant som hände på jorden för 300 år sen.

Scientists believe black holes are lurking much closer to Earth than we previously thought
https://www.euronews.com/next/2023/0...iously-thought.

Men sen har vi alltså problemet med teleskopen.

Citat:
Teleskopets storlek skulle behöva vara enormt stort med dagens teknik, skriver du. Jag köper det. Men tekniken kan säkert förfinas. Med spegelreflektorer som accelererar teleskopens kraft exponentiellt.
Nej, ingen teknisk utveckling kan hjälpa här, för att detta handlar fundamentala begränsningar från ljusets vågnatur, som jag länkade till förut.

Citat:
Dessa problem tror jag tillhör de mindre. Med röntgenteknik kan vi redan idag se genom det mesta. Moln och byggnader är genomskinliga.
Nej, röntgen tar sig inte genom jordens atmosfär.

Absorption Bands and Atmospheric Windows
https://earthobservatory.nasa.gov/fe.../remote_04.php
Citera
2024-03-30, 20:32
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

Men sen har vi alltså problemet med teleskopen.

Nej, ingen teknisk utveckling kan hjälpa här, för att detta handlar fundamentala begränsningar från ljusets vågnatur, som jag länkade till förut.

Nej, röntgen tar sig inte genom jordens atmosfär.

Ljusets vågnatur och dess inbyggda begränsningar vågar jag mig inte på att ifrågasätta; men visst finns det våglängder som kan tränga igenom molnen, även vid mulet väder? Jag menar, det blir ju inte nattsvart bara för att en regnstorm?

Fast, oavsett hur smarta utomjordingarna är, och vilken utomjordisk teknologi de kan tänkas tillämpa har vi ju rimligen bokstavligen ljusårs försprång! Visst, gamla Hitlertal och sådant är omöjliga att redigera nu; men numera sänds väl väldigt litet med en effekt som kan tänkas nå fjärran solsystem! Så, så länge vi tar det lugnt med onödiga kärnvapendetonationer kanske de inte alls lägger märke till oss!
Citera
2024-03-30, 20:49
  #66
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ljusets vågnatur och dess inbyggda begränsningar vågar jag mig inte på att ifrågasätta; men visst finns det våglängder som kan tränga igenom molnen, även vid mulet väder? Jag menar, det blir ju inte nattsvart bara för att en regnstorm?

Fast, oavsett hur smarta utomjordingarna är, och vilken utomjordisk teknologi de kan tänkas tillämpa har vi ju rimligen bokstavligen ljusårs försprång! Visst, gamla Hitlertal och sådant är omöjliga att redigera nu; men numera sänds väl väldigt litet med en effekt som kan tänkas nå fjärran solsystem! Så, så länge vi tar det lugnt med onödiga kärnvapendetonationer kanske de inte alls lägger märke till oss!
En sak är vad som tar sig relativt obehindrat in och ut och som alltså kan användas för bilder. Men om ljuset sprids mot molekyler som t ex i en dimma så behöver det inte bli mörkt men man kan ändå inte se någonting. Nu var TS tanke att just röntgen skulle vara användbart eftersom det skulle kunna se igenom hus som råkar stå ivägen, men det kan som sagt inte ens ta sig igenom vår atmosfär. Och så handlar Topic om hur vi själva skulle kunna se vår egen historia, inte om utomjordingar.
Citera
2024-03-30, 22:03
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
En sak är vad som tar sig relativt obehindrat in och ut och som alltså kan användas för bilder. Men om ljuset sprids mot molekyler som t ex i en dimma så behöver det inte bli mörkt men man kan ändå inte se någonting. Nu var TS tanke att just röntgen skulle vara användbart eftersom det skulle kunna se igenom hus som råkar stå ivägen, men det kan som sagt inte ens ta sig igenom vår atmosfär. Och så handlar Topic om hur vi själva skulle kunna se vår egen historia, inte om utomjordingar.

Oavsett spridning och alltdetdär, vilket stöder min tes: hur skulle information från jorden kunna återvända till oss utan hjälp av någon exotisk rymdspegel? Och hur skulle sagda spegel kunna ens existera, änmindre vara riktad just mot oss, om inte endera genom utomjordisk intelligens, eller genom ett gudomligt mirakel?

Jag har en känsla av att vi är ense någonstans.
Citera
2024-03-30, 22:13
  #68
Medlem
Mohaves avatar
Jag får en känsla av att när människor om 500 år läser denna tråd så kommer de att le överseende åt oss som inte begrep hur man löser dessa tekniska problem, samtidigt som de på sina skärmar kan se valfria delar av människans och jordens historia. Och Palmemordet har de förstås löst.

Ett tidigt genombrott i forskningen sker redan under detta sekel, då en internationell forskargrupp har utvecklat ny banbrytande rymdspegelteknik baserad på de skisser jag har presenterat i denna tråd. På min ålders höst får jag äran att dela Nobelpriset i fysik med ett par nyckelpersoner inom denna forskargrupp.
__________________
Senast redigerad av Mohave 2024-03-30 kl. 22:28.
Citera
2024-03-30, 22:38
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag får en känsla av att när människor om 500 år läser denna tråd så kommer de att le överseende åt oss som inte begrep hur man löser dessa tekniska problem, samtidigt som de på sina skärmar kan se valfria delar av människans och jordens historia. Och Palmemordet har de förstås löst.

Ja, och historieforskare kan prata om det, liksom om Sturemorden, eller mordet på Erik XIV!

Men, typ, ingen kommer längre att orka bry sig..!

(Fan, vem bryr sig om detdära ens idag?)
Citera
2024-03-30, 23:17
  #70
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag får en känsla av att när människor om 500 år läser denna tråd så kommer de att le överseende åt oss som inte begrep hur man löser dessa tekniska problem, samtidigt som de på sina skärmar kan se valfria delar av människans och jordens historia. Och Palmemordet har de förstås löst.

Ett tidigt genombrott i forskningen sker redan under detta sekel, då en internationell forskargrupp har utvecklat ny banbrytande rymdspegelteknik baserad på de skisser jag har presenterat i denna tråd. På min ålders höst får jag äran att dela Nobelpriset i fysik med ett par nyckelpersoner inom denna forskargrupp.
Ska man öht ha en chans att lösa något problem måste man för det första förstå det.
Citera
2024-03-30, 23:39
  #71
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ska man öht ha en chans att lösa något problem måste man för det första förstå det.
Ja. Förstår jag dig rätt att du menar att huvudproblemet är "optikens fundamentala begränsningar"?

Skillnaden mellan dig och mig är att du anser det som ett oöverstigligt problem, medan jag hyser hopp om att det kommer att gå att lösa det.

I tråden har vi varit inne på olika lösningar:

1. att skicka ut en spegel i rymden.
2. att använda existerande objekt i rymden som speglar.
3. att utnyttja krökningen som finns kring svarta hål.
4. att utnyttja studseffekten mot närliggande objekt såsom månen.

Kanske finns lösningen på problemet i någon av dessa modellskisser, kanske i en kombination av några av dem eller i en annan modell. Menar du att det är uteslutet att problemet kan lösas?
Citera
2024-03-31, 17:39
  #72
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Ja. Förstår jag dig rätt att du menar att huvudproblemet är "optikens fundamentala begränsningar"?

Skillnaden mellan dig och mig är att du anser det som ett oöverstigligt problem, medan jag hyser hopp om att det kommer att gå att lösa det.

I tråden har vi varit inne på olika lösningar:

1. att skicka ut en spegel i rymden.
2. att använda existerande objekt i rymden som speglar.
3. att utnyttja krökningen som finns kring svarta hål.
4. att utnyttja studseffekten mot närliggande objekt såsom månen.

Kanske finns lösningen på problemet i någon av dessa modellskisser, kanske i en kombination av några av dem eller i en annan modell. Menar du att det är uteslutet att problemet kan lösas?
Skillnaden är nog mer att du ju inte har någon aning om vad du talar om. Och vad då för modellskisser? Är ju bara löst prat.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback