Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-25, 20:12
  #1
Medlem
Hej! Jag har följt Warren Buffets råd och investerat större delen av mitt sparande i S&P500 som motsvaras bäst av fonden Länsförsäkringar USA Index hos Avanza. Det är ett viktat index med aktier de 500 största börsnoterade bolagen i USA och motsvarar även till stor del de största i världen (eftersom de flesta är amerikanska). Innehåller därmed Apple, Amazon, Google m.m.

Det har gått jättebra. Upp 72 % på tre år. Ett tips från mig om ni liksom jag tror att det är ett hyfsat säkert stort att de redan stora blir större.

Nu till en liten fråga. Jag funderar på om jag ska nöja mig med top 10 och byta ut fonden mot aktier för att slippa fondavgifter. Men trots att jag har allt på ett ISK verkar någon slags amerikansk källskatt lösas ut när jag säljer amerikanska aktier?! I sådant fall kanske det är bättre att fortsätta spara i fonden.
Citera
2024-03-25, 20:16
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platinamix
Hej! Jag har följt Warren Buffets råd och investerat större delen av mitt sparande i S&P500 som motsvaras bäst av fonden Länsförsäkringar USA Index hos Avanza. Det är ett viktat index med aktier de 500 största börsnoterade bolagen i USA och motsvarar även till stor del de största i världen (eftersom de flesta är amerikanska). Innehåller därmed Apple, Amazon, Google m.m.

Det har gått jättebra. Upp 72 % på tre år. Ett tips från mig om ni liksom jag tror att det är ett hyfsat säkert stort att de redan stora blir större.

Nu till en liten fråga. Jag funderar på om jag ska nöja mig med top 10 och byta ut fonden mot aktier för att slippa fondavgifter. Men trots att jag har allt på ett ISK verkar någon slags amerikansk källskatt lösas ut när jag säljer amerikanska aktier?! I sådant fall kanske det är bättre att fortsätta spara i fonden.

Ja, källskatten löser ut på ISK och du får själv jaga fatt i den.

Däremot är det så, att på kapitalskatten så står banken (typ Avanza) formellt som ägare och det är banken som jagar fatt i källskatten. Förr tog det felar år, men nu gör man det på ca ett år.

Svaret är KF.
Citera
2024-03-25, 20:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, källskatten löser ut på ISK och du får själv jaga fatt i den.

Däremot är det så, att på kapitalskatten så står banken (typ Avanza) formellt som ägare och det är banken som jagar fatt i källskatten. Förr tog det felar år, men nu gör man det på ca ett år.

Svaret är KF.

Istället för fondavgift får jag då betala en avgift till försäkringsbolaget? Då är det kanske lika bra att ligga kvar med min USA fond på ett ISK?
Citera
2024-03-25, 22:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platinamix
Istället för fondavgift får jag då betala en avgift till försäkringsbolaget? Då är det kanske lika bra att ligga kvar med min USA fond på ett ISK?
Personen uttryckte sig klumpigt. Kapitalförsäkring har vanligtvis en försäkringsavgift/kapitalavgift, men Avanza tar inte ut en sådan. Skillnaden är vem som ansvarar för att deklarera, vilket kan bli jobbigt vid utländska aktier som ger utdelning. Hos Avanza bör du ha kapitalförsäkring om du skall handla dessa aktier.
Citera
2024-03-25, 22:25
  #5
Medlem
Eller så köper du bara en annna typ av produkt, såsom ETF, och får S&P 500 hos Avanza.
Citera
2024-03-26, 09:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platinamix
Istället för fondavgift får jag då betala en avgift till försäkringsbolaget? Då är det kanske lika bra att ligga kvar med min USA fond på ett ISK?

Nej, inte på AVA i alla fall. Tror det är ovanligt nuförtiden att de tar betalt.

Det kommer att kosta courtaget att köpa in aktierna.
Citera
2024-03-26, 14:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platinamix
...S&P500 som motsvaras bäst av fonden Länsförsäkringar USA Index hos Avanza.
S&P 500 motsvaras bäst av en ETF som följer just S&P 500 som t.ex. https://www.avanza.se/borshandlade-p....html/1675092/
LF USA Index är en ESG-fond som följer "Morningstar US Target Market Exposure Paris Aligned Benchmark Select" som bl.a. utesluter oljebolag som Exxon Mobil.

Citat:
Ursprungligen postat av Platinamix
Nu till en liten fråga. Jag funderar på om jag ska nöja mig med top 10 och byta ut fonden mot aktier för att slippa fondavgifter.
Att köpa de 10 största bolagen blir i princip att köpa MAG7-bolagen plus något mer. Det blir en extrem exponering mot några få amerikanska big tech-bolag, som förvisso gått fantastiskt den senaste tiden men det betyder inte att det kommer fortsätta för evigt. Det kan inte på något sätt likställas med att äga en fond/ETF som trackar S&P500. Köper du enskilda aktier ska du utöver courtage sen även räkna in valutaväxlingsavgift.
Citera
2024-03-26, 17:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Köper du enskilda aktier ska du utöver courtage sen även räkna in valutaväxlingsavgift.
Det gäller fonder med, om de handlas i utländsk valuta det vill säga. Avanza tar 0,25% för varje köp/sälj. Mig veterligen finns bara en enda aktör som inte tar ut denna avgift och det är Länsförsäkringar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback