Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-04, 16:09
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Jag har inga namn på rak arm, så du får helt sonika göra denna research själv. Men du kan ju kolla vad diverse småbolagsfonder har för NAV-kurs och jämföra med några år sedan. Det handlar inte om några enskilda bolag utan snarare många bäckar små.
Som jag antog. Det finns helt enkelt inga sådana fonder. Men tack, då vet jag.
Citera
2024-04-04, 21:11
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Som jag antog. Det finns helt enkelt inga sådana fonder. Men tack, då vet jag.
Är du lat eller? Ett av de mest uppenbara exemplen är Robur Ny Teknik. Gått ner 36% senaste 3 åren. Varför? Jo för att de placerar till stor del i små techbolag. Energisektorn är tekniktung. Både teknik och energi kräver investeringar för att utvecklas och investeringar kostar pengar. Pengar har varit dyrt senaste åren.

Det som är svårt är att plocka fram fonder och hitta dessa undervärderade bolag, den efterforskningen kommer du få göra själv för inte fan kommer någon mata dig med info som kostade fonderna massa pengar att ta fram. Hur tror du fonder fungerar egentligen? De köper bolag som har potential att växa. Vilka bolag har sannolikt mest potential att växa? Jo det är bolag som gått tungt på grund av marknadsklimatet och inte på grund av deras företagskultur/VD/styrelse/whatever. Så när dessa marknadsfaktorer skruvas ned och det blir lättare/billigare för dessa bolag att lyckas så kommer de att lyckas.

Du kan välja hur mycket historik som helst men det visar tydligt samma sak. Under god ekonomisk tillväxt så går små tillväxtbolag bättre än stora värdebolag. I skakiga eller till och med dåliga tider går stora värdebolag bättre, för de är inte beroende av finansiering på samma sätt och har sannolikt en krigskassa.

Alla småbolagsfonder är "sådana fonder". Så återigen, är du lat eller?
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2024-04-04 kl. 21:16.
Citera
2024-04-05, 07:54
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Är du lat eller? Ett av de mest uppenbara exemplen är Robur Ny Teknik. Gått ner 36% senaste 3 åren. Varför? Jo för att de placerar till stor del i små techbolag. Energisektorn är tekniktung. Både teknik och energi kräver investeringar för att utvecklas och investeringar kostar pengar. Pengar har varit dyrt senaste åren.
Tack, så bra. Tänk så enkelt det hade varit om du skrivit det direkt istället för att mumla.
Citera
2024-04-14, 17:22
  #28
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Helt fel tid att köpa avanza zero enligt mig, men kör på.

Den är väl bra som en trygg grund tillsammans med tex global när man är nybörjare. Det händer inget roligt alls där men ska man tänka långsiktigt är det ju bra att dom får ligga där i bakgrunden och mysa medan man lite mer aktivt leker runt med annat.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback