Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2024-03-24, 22:40
  #73
Medlem
Drozds avatar
Undrar om späckhuggarna attackerar hajarna främst för att äta deras lever, eller för att äta bli av med en konkurrent om sjölejonen och levern blir en "bonus-snack" s.a.s.? Iofs har hajar riktigt stora levrar på typ 25% av kroppsvikten, så en vithajs lever borde lätt kunna väga 100+ kg.

Även om späckhuggare är mycket större och tyngre än vithajen är ju dess tänder inte helt ofarliga, så borde finnas enklare byten tycker man. Vithajarna rör sig normalt sävligt, men är de blixtsnabba när de attackerar.
Citera
2024-03-24, 22:52
  #74
Medlem
Tror inte en vithaj har stor chans att skaffa sig ett redigt bett på en späckhuggare, givet att dess gap är så mycket mindre än späckhuggarens omkrets.

Skulle naturligtvis kunna klippa en del av en fena eller så, om den hade tur. Och inte blev "omtumlad" och själv uppäten i processen..!
Citera
2024-03-24, 23:27
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Tror inte en vithaj har stor chans att skaffa sig ett redigt bett på en späckhuggare, givet att dess gap är så mycket mindre än späckhuggarens omkrets.

Skulle naturligtvis kunna klippa en del av en fena eller så, om den hade tur. Och inte blev "omtumlad" och själv uppäten i processen..!

Det händer inte, för hajar är korkade. De ser antagligen inte späckhuggare som byten och därför kommer de inte att attackera dem först. Hajarna fattar inte, helt enkelt. Späckhuggaren är slug däremot, och kan räkna ut en säker anfallsvinkel mot en intet ont anande haj.
Citera
2024-03-24, 23:42
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Tack för din självgoda kommentar. Menar du på fullt allvar att jag skall tro att bara för att de är flockdjur att de aldrig gör saker på egen hand? Det finns ju gott om flockdjur som trots det inte är fullkomliga kollin som individer.
Jag kan faktiskt inte svara på det
Då jag aldrig levt med dom
Du får forska på det
Och självgod vet jag inte om jag är
Bara delar med mig av mina erfarenheter och kunskaper
Citera
2024-03-25, 00:14
  #77
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Tror inte en vithaj har stor chans att skaffa sig ett redigt bett på en späckhuggare, givet att dess gap är så mycket mindre än späckhuggarens omkrets.

Skulle naturligtvis kunna klippa en del av en fena eller så, om den hade tur. Och inte blev "omtumlad" och själv uppäten i processen..!

Hajar kan i allmänhet skjuta fram hela käkpartiet, rent tekniskt är det knappast några problem för en vithaj att tillfoga en späckhuggare rejäl skada.

Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Det händer inte, för hajar är korkade. De ser antagligen inte späckhuggare som byten och därför kommer de inte att attackera dem först. Hajarna fattar inte, helt enkelt. Späckhuggaren är slug däremot, och kan räkna ut en säker anfallsvinkel mot en intet ont anande haj.


Instämmer helt.

Utöver det är kroppsskador i allmänhet oerhört riskfyllda för rovdjur, som ju per automatik hamnar i en ond cirkel, där nedsatt förmåga att jaga leder till svält och svaghet, som leder till ytterligare nedsatt förmåga, osv.

Späckhuggare må hjälpa skadade i gruppen osv, men det är ingen hundraprocentig garanti, och oavsett vad är det inte ofarligt att dra på sig ett rejält hajbett. De är som konstaterat inga dumproppar, och förmågan att använda hjärnan för att trygga den direkta överlevnaden bör vara elemental. Får för mig att hajjakten inte behöver gå fatalt åt skogen särskilt många gånger - förmodligen bara en - för att flocken ska lära sig och ställa om siktet på andra byten. Den enda rimliga förklaringen till att det fortgår är att det aldrig går åt skogen.
__________________
Senast redigerad av Falukropp 2024-03-25 kl. 00:17.
Citera
2024-03-25, 07:02
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Det engelska namnet på späckhuggare är orca. Smeknamnet killer whale myntades av media efter skandalerna på Sea World.
Orca måste väl ändå vara det latinska namnet
Citera
2024-03-25, 08:23
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Intressant är varför unga Späckhuggare tar sönder segelbåtar mm så de måste åka tillbaka till hamnen. Segelbåten är obrukbar.
Det är ett problem vid Gibraltar..
Googla, man bli fan livrädd.
Varför har de börjat med det tro?

De simmar på skrovet, tar sönder rodret. Kan hålla på i timmar.
Nån forskare eller "expert" hade en teori om att det kunde bero på att en individ blivit skadad av en båt och sen förmedlat till de andra att båtar är farliga och ska väck. Låter inte helt orimligt med tanke på deras intelligens.
Citera
2024-03-25, 09:48
  #80
Medlem
Karmans avatar
Späckhuggarna är väl ganska "nya" i havet, jämfört med vithajen? De härstammar väl från landlevande djur som "återvänt" till havet? Att de successivt hittar nya objekt och metoder för sitt födoanskaffande är kanske inte så konstigt? Hajarna däremot har levt i haven sedan urminnes tider och har sina beteende rotade sedan länge.
Citera
2024-03-25, 15:56
  #81
Medlem
TotalWars avatar
Så här kan en attack se ut:

https://youtu.be/3DkEePjRP04?si=UIr9OmsCUVK_bI0e
Citera
2024-03-29, 12:46
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smullis
Nån forskare eller "expert" hade en teori om att det kunde bero på att en individ blivit skadad av en båt och sen förmedlat till de andra att båtar är farliga och ska väck. Låter inte helt orimligt med tanke på deras intelligens.
Säkert så. De jävlarna är smarta!
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback