Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-23, 21:12
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag har haft en summa pengar i fonden https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/936/swedbank-robur-small-cap-europe-a nu i några år. Småbolagsfonder har generellt gått dåligt ett tag, men nu börjat återhämta sig. Den här fonden däremot återhämtar sig sämre än andra småbolagsfonder med Europafokus.

Jag vet att en fond som ligger i topp i sin kategori en period plötsligt kan ligga i botten. Typexemplet är Didner och Gerges Aktiefond som gick från att överprestera under många år till att nu inte ens slå Avanza Zero. Samma gäller Swedbank Robur Ny Teknik som haft en ganska platt utveckling de senaste två åren från att ha fallit kraftigt året innan.

Ska jag se det som slumpmässigt vilka fonder som kommer att gå bra eller dåligt i framtiden oavsett historisk avkastning, eller kommer en dåligt presterande fond fortsätta att underprestera så att jag då bör sälja min underpresterande småbolagsfond och köpa någon annan?
Det är inte slumpmässigt, men om förvaltaren gång på gång gör fel aktiva val så är det mer sannolikt än inte att den trenden fortsätter. Det går inte att sia framtiden, men det finns analys bakom valen som gör att vissa val rent statistiskt torde vara bättre. Om förvaltaren gång på gång misslyckas med denna analys är det bara att byta ut.

Observera dock att denna analys sällan är kortsiktig, vi pratar inte om 12 månader här utan vissa aktier köps för att den kanske går upp på 5 års tid.
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2024-03-23 kl. 21:15.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback