Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-20, 20:31
  #1
Medlem
Jag så nys på Efterlyst att et kamera i en bil filmade en kvinna som repade 20tals bilar. Har själv googlat lite pga parkerar på gaten men jag fick fram att man inte får filma om man inte själv är i bilen.
Det ändrar väl inget att bilen har tekniska möjligheter att filma eller har jag fel?
Citera
2024-03-20, 20:44
  #2
Medlem
Glostrups avatar
Teslas sentry mode fick ju ändras i Nederländerna, så det finns väl en icke försumbar risk att en sån lösning skulle kunna få problem även i Sverige.
Citera
2024-03-20, 20:47
  #3
Avstängd
30DagarsKorts avatar
Det är väl bara och hävda att man glömt kameran i bilen, hur ska man kunna bevisa uppsåt utan ett erkännande, i det här fallet?
Citera
2024-03-20, 21:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Teslas sentry mode fick ju ändras i Nederländerna, så det finns väl en icke försumbar risk att en sån lösning skulle kunna få problem även i Sverige.
Samma gäller i Sverige som där, IMY skickade sitt fall till DPA.

Kort uttryckt: Föraren måste aktivera de integritetshotande filmningarna, vilket gör föraren ansvarig, inte Tesla.

Får det användas då? Ja, om det finns saklig anledning att tro att bilen är utsatt för risk.

https://alltomelbil.se/beslutet-fora...omgivningarna/

Rimligtvis gäller samma för andra bilmärken med samma förutsättningar.
Citera
2024-03-20, 21:08
  #5
Medlem
GeleZachas avatar
Så som jag förstått det ska rättsläget vara lite oklart i just denna fråga. Är nog bara en tidsfråga innan vi får ett prejudikat på det
Citera
2024-03-21, 00:21
  #6
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandgatan221
Jag så nys på Efterlyst att et kamera i en bil filmade en kvinna som repade 20tals bilar. Har själv googlat lite pga parkerar på gaten men jag fick fram att man inte får filma om man inte själv är i bilen.
Det ändrar väl inget att bilen har tekniska möjligheter att filma eller har jag fel?

När jag tittade på detta för några år sedan var min slutsats att man bara får ha en dash-cam om den är manuellt aktiverad. Jag gjorde vidare tolkningen att bilens vanliga tändning borde vara ok att använda som manuell aktivering. Att bilen själv spontanfilmar när jag inte är i bilen bedömde jag då inte lagligt. Att lämna den konstant på bedömde jag heller inte var lagligt.

Jag tror det dock är lagligt att ha övervakningskameror på egen tomt, om de inte filmar utanför tomten. Så hemma på egen (och stor?) tomt borde bilens automatiska inspelningsfunktion vara laglig.

På andra typer av fastigheter tror jag samma gäller, fast med tillägget att du måste sätta upp en skylt först.

Osäker på om du med "gaten" menar gatan eller uppfarten?
Citera
2024-03-21, 18:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Teslas sentry mode fick ju ändras i Nederländerna, så det finns väl en icke försumbar risk att en sån lösning skulle kunna få problem även i Sverige.
Sverige har samma regler som Nederländerna och det är ok att använda tesla sentry mode som bevismaterial.
Citera
2024-03-21, 21:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko

Osäker på om du med "gaten" menar gatan eller uppfarten?

Jag bor i lägenhet och parkerar på gatan. På egen tomt finns självklart andra regler
Citera
2024-03-22, 10:47
  #9
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Sverige har samma regler som Nederländerna och det är ok att använda tesla sentry mode som bevismaterial.
Rätten att filma/övervaka och möjligheten att använda som bevismaterial är väl två olika saker?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback