Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-03-19, 10:35
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troopsign
En trend på senare år har varit ESG - Environment, Social, Governance - d.v.s. ett subjektivt hållbarhetsindex baserat på politisk aktivism som fått fondbolag att sälja av lönsamma bolag. På tapeten just nu är Avanzas USA-fond där man sålde av Nvidia i somras med konsekvensen att konkurrenters indexfonder fått dubbelt så hög avkastning.

Dagens industri konstaterar:

"Att rata ett så indextungt bolag som Nvidia är, som Di:s kommentator Jonathan Axelsson påtalade, ”som att försöka följa ett Köpenhamnsindex men välja bort Novo Nordisk”. Det får konsekvenser för spararna. Av respekt för dem måste Avanza kunna förklara och ta ansvar för sitt tokiga beslut."

Avanza själva verkar helt sakna självkritik i sitt försvar:

"För många fondsparare handlar det nödvändigtvis inte om att maximera avkastning. Tvärtom så vill de med sina pengar påverka den hållbara utvecklingen och är då beredda att avstå viss avkastning."

Själv känner jag mig något förbannad. Baserad på den data jag sett så har jag tagit det aktiva beslutet att passivt månadsspara i indexfonder. Att då Avanza på eget bevåg väljer att avstå avkastning för att bolagen ska vara i linje med veckans trend går helt emot detta upplägg och mitt beslut.

Jag var medveten om att ESG existerade i hållbarhetsfonder men att de även sänker deras indexfonder var jag inte medveten om. Av naturliga skäl så planerar jag därför att sälja mina Avanza-fonder.

Så nu är frågan: vilka indexfonder är riktiga indexfonder?

Kollade Avanzas indexfonder. Det står klart där vilka fonder som har ESG fokus. Avanza Zero tar t.ex.
ingen hänsyn till ESG.
Citera
2024-03-21, 16:08
  #38
Medlem
Sonny00s avatar
Varför ratar Avanza Nvidia?
Citera
2024-03-21, 16:22
  #39
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Varför ratar Avanza Nvidia?

Det jobbar för få överviktiga svarta transor på Nvidia.
Citera
2024-03-21, 16:26
  #40
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Det jobbar för få överviktiga svarta transor på Nvidia.

Ja, det är ju inte acceptabelt!

Nä, men allvarligt talat?
Citera
2024-03-21, 17:31
  #41
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troopsign
En trend på senare år har varit ESG - Environment, Social, Governance - d.v.s. ett subjektivt hållbarhetsindex baserat på politisk aktivism som fått fondbolag att sälja av lönsamma bolag. På tapeten just nu är Avanzas USA-fond där man sålde av Nvidia i somras med konsekvensen att konkurrenters indexfonder fått dubbelt så hög avkastning.

Dagens industri konstaterar:

"Att rata ett så indextungt bolag som Nvidia är, som Di:s kommentator Jonathan Axelsson påtalade, ”som att försöka följa ett Köpenhamnsindex men välja bort Novo Nordisk”. Det får konsekvenser för spararna. Av respekt för dem måste Avanza kunna förklara och ta ansvar för sitt tokiga beslut."

Avanza själva verkar helt sakna självkritik i sitt försvar:

"För många fondsparare handlar det nödvändigtvis inte om att maximera avkastning. Tvärtom så vill de med sina pengar påverka den hållbara utvecklingen och är då beredda att avstå viss avkastning."

Själv känner jag mig något förbannad. Baserad på den data jag sett så har jag tagit det aktiva beslutet att passivt månadsspara i indexfonder. Att då Avanza på eget bevåg väljer att avstå avkastning för att bolagen ska vara i linje med veckans trend går helt emot detta upplägg och mitt beslut.

Jag var medveten om att ESG existerade i hållbarhetsfonder men att de även sänker deras indexfonder var jag inte medveten om. Av naturliga skäl så planerar jag därför att sälja mina Avanza-fonder.

Så nu är frågan: vilka indexfonder är riktiga indexfonder?

hahahhahaah investerar som inte vill maximera avkastning..........


Min vanguard S&P500 index har legat pa 22% avkastning nu under en langre tid.

Om ni anvander avanza ar ni cucks!
Citera
2024-03-21, 18:55
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troopsign
En trend på senare år har varit ESG - Environment, Social, Governance - d.v.s. ett subjektivt hållbarhetsindex baserat på politisk aktivism som fått fondbolag att sälja av lönsamma bolag. På tapeten just nu är Avanzas USA-fond där man sålde av Nvidia i somras med konsekvensen att konkurrenters indexfonder fått dubbelt så hög avkastning.

Dagens industri konstaterar:

"Att rata ett så indextungt bolag som Nvidia är, som Di:s kommentator Jonathan Axelsson påtalade, ”som att försöka följa ett Köpenhamnsindex men välja bort Novo Nordisk”. Det får konsekvenser för spararna. Av respekt för dem måste Avanza kunna förklara och ta ansvar för sitt tokiga beslut."

Avanza själva verkar helt sakna självkritik i sitt försvar:

"För många fondsparare handlar det nödvändigtvis inte om att maximera avkastning. Tvärtom så vill de med sina pengar påverka den hållbara utvecklingen och är då beredda att avstå viss avkastning."

Själv känner jag mig något förbannad. Baserad på den data jag sett så har jag tagit det aktiva beslutet att passivt månadsspara i indexfonder. Att då Avanza på eget bevåg väljer att avstå avkastning för att bolagen ska vara i linje med veckans trend går helt emot detta upplägg och mitt beslut.

Jag var medveten om att ESG existerade i hållbarhetsfonder men att de även sänker deras indexfonder var jag inte medveten om. Av naturliga skäl så planerar jag därför att sälja mina Avanza-fonder.

Så nu är frågan: vilka indexfonder är riktiga indexfonder?

Det här var riktigt illa! Är det inte falsk marknadsföring? Är det inkompetens, ondska eller korruption som ligger bakom? Eller alla dessa? Nåja, två entiteter kommer att rensa bort odugligarna: marknaden och Darwin.


Citat:
"För många fondsparare handlar det nödvändigtvis inte om att maximera avkastning. Tvärtom så vill de med sina pengar påverka den hållbara utvecklingen och är då beredda att avstå viss avkastning."

Men vafan är det de säger?

Köp inte fonder gott folk, köp aktier. Finansiera inte oligarkernas tyranni, och ge dem er rösträtt i bolagen!
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2024-03-21 kl. 18:59.
Citera
2024-03-21, 19:00
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Det jobbar för få överviktiga svarta transor på Nvidia.

Nä, nu både könar och etnar(?) du Nvidias anställda! Jag hävdar att de alla är svarta transor! Bojkotta Avanza som diskriminerar dem!
Citera
2024-04-14, 13:18
  #44
Medlem
TunderTarFyrs avatar
De Norska globalfonderna
DNB Global Indeks S
Och
Storebrand Global All Countries A SEK
de följer hela index (inte sitt eget esg).

Esg gör att indexfonder kan välja bort aktier ur sitt index och då slutar de vara indexfonder.
Citera
2024-04-14, 16:06
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Esg gör att indexfonder kan välja bort aktier ur sitt index och då slutar de vara indexfonder.
Är det ESG-indexfonder så är det ju inte fondbolagen som sitter och själva gör ESG-utfiltreringar utan de väljer förstås att tracka något av alla de färdiga ESG-index som finns. Det finns en hel uppsjö sådana från olika indexleverantörer. I exemplet Avanza USA handlar det t.ex. om ett ESG-index från indexleverantören MSCI (MSCI USA SRI Filtered PAB Index).

Index kan du konstruera på hur många olika sätt som helst och det är naturligtvis fortfarande indexfonder även om indexet de trackar har med diverse dumma ESG-parametrar i urval och viktning.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback