Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-16, 09:42
  #1
Medlem
Hej.

Jag loggade in på min telenor router för att se vad för enheter som är anslutna. Har 5 st anslutna enheter på LAN 2,5G. 1 st på LAN 1. 4 st på 2,4 ghz samt 3 st på 5 ghz.
Jag är ganska ny inom nätverk så försöker lära mig om ämnet.
Jag har några enheter där det inte finns något hostname så jag undrar om man kan skicka nått meddelande till den ip-adressen och få reda på vilken av alla enheter jag har hemma som hör till ip´n.
Sen undrar jag även hur tex min ena trådlösa högtalare kan vara ansluten både via LAN 2,5G samt 2,4ghz?
Citera
2024-03-16, 09:52
  #2
Medlem
bithaxs avatar
Man kan ju alltid testa att pinga ipn, men det är ju inte säkert att du får ut någon mer information av det.

Du får kolla på enheterna vad de har för ip, alternativt stänga av dem och se vilka som försvinner.
Citera
2024-03-16, 10:40
  #3
Medlem
bema56s avatar
Kör en IP-scanner och sen kopplar du ner allt som kan tänkas ha nätverkskoppling och sen koppla in en sak i taget.
Advanced IP-scanner är gratis och funkar fint
Citera
2024-03-16, 10:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Kör en IP-scanner och sen kopplar du ner allt som kan tänkas ha nätverks koppling och sen koppla in en sak i taget.
Advanced IP-scanner är gratis och funkar fint

sitter med det programmet nu, det verkar som att det finns nån tilläggstjänst som kan skicka både meddelande och röstmeddelande till IP-adresserna. en del av dom okända IP-adresserna skulle kunna vara högtalarna. Vet du något om den tjänsten? vill inte ladda ned massa extra grejer i onödan
Citera
2024-03-16, 11:47
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlJahn

sitter med det programmet nu, det verkar som att det finns nån tilläggstjänst som kan skicka både meddelande och röstmeddelande till IP-adresserna. en del av dom okända IP-adresserna skulle kunna vara högtalarna. Vet du något om den tjänsten? vill inte ladda ned massa extra grejer i onödan

Är det inte enklare att bara ta bort enheter och se vilka som försvinner?

Vad är LAN 2,5G? Vad heter routern?
Citera
2024-03-16, 12:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Är det inte enklare att bara ta bort enheter och se vilka som försvinner?

Vad är LAN 2,5G? Vad heter routern?

Jag vet inte vad som menas med det. Det är en telenor router i4880.
Citera
2024-03-16, 12:33
  #7
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlJahn
Hej.

Jag loggade in på min telenor router för att se vad för enheter som är anslutna. Har 5 st anslutna enheter på LAN 2,5G. 1 st på LAN 1. 4 st på 2,4 ghz samt 3 st på 5 ghz.
Jag är ganska ny inom nätverk så försöker lära mig om ämnet.
Jag har några enheter där det inte finns något hostname så jag undrar om man kan skicka nått meddelande till den ip-adressen och få reda på vilken av alla enheter jag har hemma som hör till ip´n.
Sen undrar jag även hur tex min ena trådlösa högtalare kan vara ansluten både via LAN 2,5G samt 2,4ghz?
Tror att du missförstått något. Har du något anslutet på LAN så titta vart kabeln går. För wifi så kan du logga in på resp. enhet och se vilken IP dom fått.
Citera
2024-03-16, 12:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Tror att du missförstått något. Har du något anslutet på LAN så titta vart kabeln går. För wifi så kan du logga in på resp. enhet och se vilken IP dom fått.

Den enhet som är kopplad med kabel på LAN är en watty för tibber. sen är resten diverse tv, högtalare, laptops, telefoner osv. Telefonerna och laptopsen är enkla att lista ut respektive ip men högtalarna som kopplade över wifi är desto svårare.

Och problemet är att det är ett par enheter som inte har ett hostname och då fattar jag inte hur jag ska lista ut vilken ip som går till vilken enhet.
Citera
2024-03-16, 13:12
  #9
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlJahn
Den enhet som är kopplad med kabel på LAN är en watty för tibber. sen är resten diverse tv, högtalare, laptops, telefoner osv. Telefonerna och laptopsen är enkla att lista ut respektive ip men högtalarna som kopplade över wifi är desto svårare.

Och problemet är att det är ett par enheter som inte har ett hostname och då fattar jag inte hur jag ska lista ut vilken ip som går till vilken enhet.
Då har du alltså bara en enhet kopplad på LAN. Resten av enheterna slår du av och sen slår på en i taget, och tittar vilken som dyker upp i routern, då ser du mac-adressen för den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback