Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-26, 21:39
  #265
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Har man svenskt IP-nummer med Starlink? Om man har den gamla satellitlösningen med Viasat, där markstationen ligger i Norge får man norsk IP.

Vet ej vad man får för IP-adress.

Nätverket är ju ett helt nytt som Elon byggt upp själv från grunden. Det har inget med Viasat att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Nu slog ju ryska(?) hackare ut Viasat och gjorde tegelstenar av modemen natten före invasionen, men spontant känns Starlink-satelliterna mera sårbara än de geostationära Viasat.

Ryssland har inte lyckats att slå ut Starlink trots att SpaceX/Musk sponsrar den Ukrainska militären med just Starlink för sin krigföring mot ryssarna.

De skall dock ha försökt ryktas det. Även kineserna experimenterar med laser för att kunna skjuta på Starlink, och även gjorts försökt att medvetet krocka in fysiskt i några av satelliterna med sina egna.

Men än så länge snurrar det på. Ca 2000 stycken, och skjuts upp nya varje månad.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ping är förstås ett skämt med geostationära.

Starlink är LEO så även om ping är klart högre än markbunden radio som 5G/LTE, så är det ändå klart lägre än GEO. Ca 60 ms enligt denna sidan: https://teslaclubsweden.se/starlink-har-kapat-priserna/
__________________
Senast redigerad av peterpanp 2024-03-26 kl. 21:42.
Citera
2024-03-27, 01:48
  #266
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Nyligen flyttat till ny bostad som saknade fiber indraget. Shit hur ska det här gå tänkte jag som haft fiber i stort sätt hela vuxna livet sen tekniken ersatte ADSL, med undantag för en kort period när man var student för typ 15 år sen och var tvungen att klara sig på nåt sketet mobilt usb/dongle bredband med typ 50mb/månad surfmängd...

P.g.a. brist på alternativ var jag nu tvungen att skaffa mobilt bredband igen men upptäckte till mina förvåning (har som sagt alltid haft fiber och aldrig brytt mig om att följa denna utveckling) att mobilt bredband idag innebär att man sitter med en router som vanligt med enda synliga skillnaden att man bara stoppar i ett simkort och kan ta med den överallt, och kan surfa obehindrat i 250/250 till vrakpris av vad jag betalade tidigare.

Trodde först att den skulle ha sämre räckvidd än mitt förra wi-fi eller att det skulle vara en massa störningar i driften av diverse orsaker, men verkligheten har varit det precis motsatta hittills. Inte ett enda strul hittills på snart ett halvår, och spelar ingen roll var i huset eller nära anslutning till den jag befinner mig, alltid bra täckning samma som med mobilen.

Enda skillnaden jag har märkt är att jag har lite sämre ping i online PvP-spel där man lirar 64vs64 än vad jag hade tidigare, åtminstone om det är ett flertal enheter som är connectade och används samtidigt, men inte alls i den grad att det påverkar nåt särskilt märkvärdigt. Väldigt försumbart.

Så nu börjar jag seriöst undra. Varför ska man ens överhuvudtaget skaffa fiber längre? Känns spontant ganska onödig kostnad när dessa alternativ finns. Speciellt när allting blir allt mer trådlöst (t.o.m. satelit-internet börjar bli mer vanligt). Missar man något?

Annat är det väl om man bor i lägenhet och fiber är normen och redan är indraget, men frågan är egentligen riktat till de som bor i villa som inte har fiber indraget redan.

Särskilt med tanke på att flesta villor som väljer att ansluta sig till fiber sitter ju ändå med en wi-fi låda i slutändan istället för indragna ethernet-anslutningar i väggarna så vad är egentligen skillnaden när man tänker efter?

Nej, fiber är verkligen inte en utdöd teknik. Tvärtom, den är mycket mer robust än trådlöst. Snabbare också.
Fiberns begränsning är i praktiken ändutrustningen. Det betyder att det inte behöver grävas ner ny fiber för att få snabbare hastighet. Man kan med enkelhet enbart byta ändutrustningen till en relativt liten kostnad.

Man kan köra 10.000 mbit med fiber bara ändutrustningen tillåter, och det väldigt stabilt.

Trådlöst är bra i vissa lägen, men det är mycket känsligare för störningar.
Citera
2024-03-27, 01:54
  #267
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Och gissningsvis kommer man kunna köra snabbare än 10Gbit via fiber i framtiden när det har utvecklats ny teknik.

Se bara vad man har lyckats göra med gammal koppar via exempelvis VDSL och jämför med gamla modem på 90-talet.

På samma sätt kommer rimligen fibern att utvecklas och man kanske kommer kunna se hastigheter på många gånger mer än vad man tror idag.

Inte för att det kommer behövas till det enskilda hushållet, men det behövs inte ens det som 5G kan leverera så.
Citera
2024-03-27, 02:02
  #268
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Intressant:
Fiber ... hastighet motsvarande att ladda ner alla filmer på Netflix på mindre än en halv sekund Det är hastighet det.

"Fiber optic is by far the fastest type of internet available today. Some regional providers, like EPB in Chattanooga, TN, offer speeds all the way up to 10 Gbps, and multi-gig plans are available from most fiber internet providers.

Believe it or not, those speeds are only scratching the surface of what fiber optic internet could theoretically do. In July 2021, researchers at Japan’s National Institute of Information and Communications Technology smashed the internet speed record, transmitting data over 1,800 miles at 319 Terabits (or 319,000,000 Megabits) per second.

The researchers achieved speeds about 319,000 times faster than the 1 Gbps plans commonly available, and twice as fast as the previous world record. To put it in perspective, that’s enough speed to download every title on Netflix in under half a second."


Artikel från: Mar 21, 2024 alldeles ny med andra ord.

Källa: https://www.allconnect.com/blog/theo...it-of-internet
__________________
Senast redigerad av EnergizerBunny 2024-03-27 kl. 02:06.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback