Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-03-18, 18:37
  #49
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Det är ju inte den första modellen som släppts som open source. Llama 2 har ju funnits länge nu och än så länge har ingen utvecklat en snabbare modell utifrån den (åtminstone inte var vi vet).

Det är nog få som har den datorkraft som krävs för det som inte redan har utvecklat egna modeller.

Nej men däremot har det gjorts många modeller på mistrals 7b (som delvis använde Llama2 vid träning även om inte modellen i sig är baserad på det) och även mixtral 7x8b båda modeller som är snabba (pga deras storlek).

Men ja det är inte sannolikt att just Grok leder till något, de som har hårdvara att köra så stora modeller har sannolikt redan fullt upp med egna/andra modeller, men det är väl mer en gest och får i alla fall i detta fall Elon Musk att ha lite grund till sina anklagelser mot OpenAI.

Sen har du helt rätt att både Meta (Llama2), Mistral.AI (Mistral/Mixtral), Intel (Neural Chat) och ett antal andra mer eller mindre kända företag har släppt sina modeller under open source sedan tidigare.
Citera
2024-03-18, 18:45
  #50
Medlem
flytandelyckas avatar
Jag tror inte folk behöver vara så oroliga.. Det kommer självklart finnas yrken där folk inte vill snacka med en robot utan där marknaden helt enkelt efterfrågar mänsklig kontakt eller där folk efterfrågar någon som faktiskt kan hållas ansvarig ifall något går fel.

Om jag blir sjuk och behöver rådgivning av läkare/psykolog/terapeut vill jag prata med människa. Om någon ska företräda mig eller mitt företag vid en rättslig tvist så vill jag prata med en människa. Inte en maskin med ett serienummer som kan spåras till en programmerare i Silicon Valley.

Om jag anlitar en mäklare för att sälja min bostad så vill jag anlita en människa som kan bygga relationer och förtroende hos eventuella köpare. Samma sak gäller mitt bank- och försäkringsengagemang dvs jag vill prata med en människa på ett företag med rådgivare som jag byggt upp en långsiktig relation med.
Citera
2024-03-18, 18:52
  #51
Medlem
kalle55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Tror inte heller det kommer hända speciellt mycket med detta...
det är en på tok för stor modell för vanligt folk.


Här är open source GROK på Github.
https://github.com/xai-org/grok-1

Vi har idag GitHub codespaces , gitpod odyl.

Går det inte att köra på någon molnlösning ?

MagI
-----
Citera
2024-03-18, 19:10
  #52
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle55
Här är open source GROK på Github.
https://github.com/xai-org/grok-1

Vi har idag GitHub codespaces , gitpod odyl.

Går det inte att köra på någon molnlösning ?

MagI
-----

Det är inte koden som är problemet, det är att modellen i sig är en enorm n dimensionell matris av siffror som måste behöver omberäknas och justeras tusental sgånger i sekunden när du tränar nätverket det är enbart praktiskt möjligt att träna sådana modeller på datorer där du kan hålla hela modellen i minnet.

Det är lite det som försökte sägas tidigare att Llama2 släppte sin 70 b modell det är i stort sett ingen som gjort något med den eftersom redan den modellen är otympligt stor för vanliga människor med vanliga plånböcker, men rent teoretiskt kan du så klart ladda in och ur delar av modellen som de behövs (det görs för inferens- alltså att köra en färdig modell, vilket inte alls är lika jobbigt eftersom du "enbart" behöver göra det kvadratiskt antal gånger som du har tokens som du vill köra inferensen på, trots det är även en 70b modell extremt jäkla trög att köra på en dator om du inte kan avlasta stora delar av modellen i grafikminnet. Har du en färdig tränad modell kan du kvantisera den för att göra den mer åtkomlig med konsument hårdvara... du kan grovt räkna modellens storlek * 4 för att räkna ut hur många GB RAM du behöver för att avlasta hela modellen (populära kvantiseringsstorlekar kan du i stort estimera den behöva lika mycket grafikminne som modellen är stor för optimal prestanda, alltså en kvantiserad 7b modell bör ha minst 7GB VRAM för gå i acceptabel hastighet, en 70b modell ca 70GB osv)

Därför är det är det inte praktiskt möjligt att träna modeller över "internet" så som tex andra kända internet supernätverk som Folding@Home, bitcoin osv, det är problem tacksamma diskreta "små uppgifter" som mer eller mindre designade att utnyttja den uppsättningen.

Det som går göra är så klart att hyra kraftigt hårdvara i molnet, som Amazon, Microsoft, IBM mfl har tillgängligt men det skulle vara tiotusentalskronor om dagen...

Och för att förtydliga Grok är 300 miljarder parametrar, det är mer än 4 gånger större än Llama2. (Och nästan dubbelt så stort som GPT-3 var)

Och ytterligare förtydligande, bara för att KÖRA inferens på Grok behöver du ungefär 8 sådana här.

https://www.amazon.com/NVIDIA-Ampere.../dp/B09N95N3PW
__________________
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2024-03-18 kl. 19:20.
Citera
2024-03-18, 19:24
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Pressbyrån tror jag var ett dåligt exempel på framtidsyrke. Jag skulle gärna ha någon slags automatisk check-out, i stället för en kassör.
Det som inte försvinner är sociala yrken. En servitris är inte där för att bära tallrikar, utan för att interagera med kunderna. Hon kommer inte bli ersatt, men kocken i köket kan enkelt ersättas av en maskin.
Schack som togs upp som exempel ersätts ju inte heller. En tävling innebär ju att man vill se hur bra en annan människa kan göra något. Sen spelar det ju ingen roll om en dator är smartare, eller om en motorcykel är snabbare än Usain Bolt kan springa.

Författare är lite svårare att säga. Skriver man böcker av det slaget att man ger en bild av hur en människa upplever sin tillvaro, är det naturligtvis ingenting som en dator kan ersätta.

Sen tror jag det tar många år innan datorer kan ersätta allt mänskligt arbete, och det kommer gradvis ta över arbetsuppgifter.
Det finns säkert tid att anpassa sina arbetsuppgifter till det som fortfarande behövs människor till.

Håller inte riktigt med där.
AI kan redan emulera personlighet och en alltid trevlig servitris är inget stort problem att få till.
Det finns redan robotreceptionister i drift i Japan.

Vad gäller mat däremot så kan en AI kan säkert flippa burgare med konstant smaksvaga ingredienser. Men att utvärdera om den här chilifrukten eller ingefäran är stark eller svag, eller om citronen är för sur så det krävs mer socker i fromagen för att kompensera, den förmågan har de inte. Då måste vi ge AI smaksinne och det lär dröja och kosta väldigt mycket mer. En människa ser också om det hamnar en skalbagge i maten och tar förhoppningsvis bort den, en automatiserad enhet skulle glatt servera baggen.
Citera
2024-03-18, 20:26
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Jag tror inte folk behöver vara så oroliga.. Det kommer självklart finnas yrken där folk inte vill snacka med en robot utan där marknaden helt enkelt efterfrågar mänsklig kontakt eller där folk efterfrågar någon som faktiskt kan hållas ansvarig ifall något går fel.

Om jag blir sjuk och behöver rådgivning av läkare/psykolog/terapeut vill jag prata med människa. Om någon ska företräda mig eller mitt företag vid en rättslig tvist så vill jag prata med en människa. Inte en maskin med ett serienummer som kan spåras till en programmerare i Silicon Valley.

Om jag anlitar en mäklare för att sälja min bostad så vill jag anlita en människa som kan bygga relationer och förtroende hos eventuella köpare. Samma sak gäller mitt bank- och försäkringsengagemang dvs jag vill prata med en människa på ett företag med rådgivare som jag byggt upp en långsiktig relation med.

Du tillhör en utdöende art. Jag rådfrågar gärna AI när det kommer till rättsliga tvister.. då har man ju tillgång till all nuvarande kunskap samtidigt på bara några sekunder gå tillbaka och titta på alla rättsliga mål genom alla tider.

Sjukvården ska vi ju inte ens prata om. Där väljer jag maskinen alla dar i veckan då den kan gå igenom alla historiska data från varenda jävel som har varit sjuk, någonsin.

Bank, försäkring osv osv det ska bli så skönt att slippa det mesta av mänsklig kontakt när det kommer till ekonomi för då vet man ju att det inte blir några fel. Framtiden ser ljus ut!
Citera
2024-03-18, 22:23
  #55
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Du tillhör en utdöende art. Jag rådfrågar gärna AI när det kommer till rättsliga tvister.. då har man ju tillgång till all nuvarande kunskap samtidigt på bara några sekunder gå tillbaka och titta på alla rättsliga mål genom alla tider.

Sjukvården ska vi ju inte ens prata om. Där väljer jag maskinen alla dar i veckan då den kan gå igenom alla historiska data från varenda jävel som har varit sjuk, någonsin.

Bank, försäkring osv osv det ska bli så skönt att slippa det mesta av mänsklig kontakt när det kommer till ekonomi för då vet man ju att det inte blir några fel. Framtiden ser ljus ut!

Haha jag antar att jag gör det och jag misstänker att du är lite yngre än mig. Men finns det inga yrken där den mänskliga kontakten, charmen och det sociala sammanhanget kommer efterfrågas tror du?
Citera
2024-03-18, 22:58
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
1 miljard Indier hade dödat dig för en chans att komma till Sverige och jobba på Pressbyrån livet ut. Sluta gnäll.

Är de så mordiska av sig? Är det arv, genetik eller AI utvecklat dessa mördarmaskiner?
Citera
2024-03-19, 06:42
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Haha jag antar att jag gör det och jag misstänker att du är lite yngre än mig. Men finns det inga yrken där den mänskliga kontakten, charmen och det sociala sammanhanget kommer efterfrågas tror du?

Ja såklart tror jag det.. men till största delen tror jag kommer vara ”enklare” yrken. Servitris, undersköterska, säljare.. yrken som kräver social kompetens.
Yrken som kräver tung inlärning och liten del social kompetens.. då litar jag mer på en maskin.. för den blir ju aldrig trött, vabbar eller är sjuk osv osv
Citera
2024-03-19, 07:13
  #58
Medlem
Nochillss avatar
Ray Kurzweil anser alltså att AI kommer att vara jämbördig med mänsklig intelligens redan om några år. Han menade berömt år 2005 att singulariteten först sker när maskinerna har uppnått full AGI år 2045.


Open AI:s bot är respekt-ingivande här:

https://www.youtube.com/shorts/4HZjHKPUdDg


Jag tror också att AGI där maskinerna har någonting som påminner om ett mänskligt medvetande ännu kommer att dröja.
Citera
2024-03-19, 21:13
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Du tillhör en utdöende art. Jag rådfrågar gärna AI när det kommer till rättsliga tvister.. då har man ju tillgång till all nuvarande kunskap samtidigt på bara några sekunder gå tillbaka och titta på alla rättsliga mål genom alla tider.

Sjukvården ska vi ju inte ens prata om. Där väljer jag maskinen alla dar i veckan då den kan gå igenom alla historiska data från varenda jävel som har varit sjuk, någonsin.

Bank, försäkring osv osv det ska bli så skönt att slippa det mesta av mänsklig kontakt när det kommer till ekonomi för då vet man ju att det inte blir några fel. Framtiden ser ljus ut!

Låter mest som önsketänkande, jag tror inte någon med själv överlevnadsinstinkt skulle välja AI över kompetenta människor i något av de scenarios du målar upp.
AI fungerar tills det inte gör det och då havererar det rejält... Om du vill ha alla dina tillgångar eller ditt välmående i ett sådant system så är det upp till dig.
Citera
2024-03-21, 18:38
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Låter mest som önsketänkande, jag tror inte någon med själv överlevnadsinstinkt skulle välja AI över kompetenta människor i något av de scenarios du målar upp.
AI fungerar tills det inte gör det och då havererar det rejält... Om du vill ha alla dina tillgångar eller ditt välmående i ett sådant system så är det upp till dig.


Perfekt! Tack för att jag får bestämma själv!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback