Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-07, 05:38
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -FelFelFel-
Jag undrar vad som kommer hända med mänskligheten när AI utklassar oss inom alla områden. Vad ska man göra då? Hur kommer det påverka mänskliga psyket?
Visst alla kanske får en medborgarlön så man kan överleva men kommer människan vilja överleva i en värld där de är överflödiga?

Skriva en bok.. En AI skriver bättre och snabbare..
Göra en film.. AI gör bättre och mycket billigare..
Laga mat.. AI restaurangen gör så mycket bättre mat med nya individanpassade smaker..
Åka skateboard.. De nya AI robotarna kan göra så mycket coolare tricks än en människa någonsin kan klara av..

Vad kommer hända när AI dödar drivkraften.. Visst sitta o snacka skit med kompisarna över en öl är ju kul ibland.. men kanske inte varje dag..

Detta tror jag kommer bli mänsklighetens svåraste utmaning förutom den snabba omställning som kommer ske när AIn tar över jobben snabbare än folk anat vilket kommer leda till stora oroligheter innan politikerna fattar att de måste beskatta AI väldigt hårt annars blir AI företagen gigantiskt rika o folket svälter ihjäl.

Hur skulle du känna dig när du inte längre behövs? Du kanske spenderat 15 år för att bli expert i tex hjärnkirurgi och en dag är du ersatt av en robot som klarar att operera 20 patienter på samma tid du opererar en och med mycket bättre resultat än du någonsin kunnat drömma om..

Har "AI" någonsinn uppfunnit något nytt? Intrycket jag får är att det fungerar som en sökmotor som sammanställer allmänt tillgänglig information.
__________________
Senast redigerad av larsjohansson 2024-04-07 kl. 05:41.
Citera
2024-04-07, 07:45
  #170
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Okej? Så du tror att AI kommer resultera i skitmusik helt enkelt, mycket troligt jag säger inte emot.
Inte bara skitmusik.

De senaste åren har folk klagat på att Disney, Marvel osv producerat woke grejer som knappt några konsumenter vill ha. Orsaken är ESG ratings, de tjänar mer på att ”etiska fonder” investerar i dem än att de har en publik.

Vi kommer att få se många konkurser i ”kreativa branscher” när företagsledare som ser till kortsiktiga aktieägare ersätter den kreativa personalen med AI och publiken sviker. ”Etiska fonder” som köper aktier i företag utan lönsam verksamhet är ett pyramidspel som är ohållbart i längden.
Citera
2024-04-07, 11:14
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Har "AI" någonsinn uppfunnit något nytt? Intrycket jag får är att det fungerar som en sökmotor som sammanställer allmänt tillgänglig information.
AI är inte lika med chatgpt och det är inte chatgpt jag tänker på när jag pratar AI.

Deep learning får man väl ändå ge lite credit för att ha uppfunnit nytt då man tex använt det för att ta fram matematiska formler för att beskriva vissa kaosartade rörelser som är för komplext för människan att beräkna. (Hittar tyvärr inte länken nu). Visst den uppfann inte matematiken men den "uppfann" de matematiska formlerna för att beskriva rörelsen.

Sedan för mitt scenario så behövs ingen super duper AGI. Det räcker att AIn är mycket bättre än en människa på just arbetsuppgiften.. Att AIn inte kan mjölka en ko och bygga en granrishydda spelar ingen roll. Bara AIn kan sköta uppgiften på kontoret eller i fabriken mycket billigare och bättre än en människa så kommer människan vara hotad av att bli av med jobbet..
Citera
2024-04-07, 11:19
  #172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Okej? Så du tror att AI kommer resultera i skitmusik helt enkelt, mycket troligt jag säger inte emot.
Det finns redan idag obegränsat med skitmusik. Ända sedan autotune kom.
Om man jämför med 80-90 tals musiken.
Citera
2024-04-07, 15:16
  #173
Medlem
upplaenningens avatar
Det kommer aldrig att hända. Ta nu dig ett glas whiskey och nu ut på en promenad i vårsolen.
Citera
2024-04-07, 15:18
  #174
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -FelFelFel-
Att AIn inte kan mjölka en ko
Det har funnits några år redan:

"Alla system arbetar på likartade sätt och består i regel av ett bås som kon uppsöker när hon själv vill bli mjölkad. En robotarm rengör spenarna och sätter sedan på mjölkmaskinens mjölkkoppar. Olika system bedömer om kons mjölk kan ledas till besättningstanken eller om den av olika skäl (till exempel höga celltal eller karensbestämmelser i samband med antibiotikabehandling) måste kasseras.”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Automa...6lkningssystem
Citera
2024-04-07, 15:47
  #175
Medlem
AI kommer göra allt bättre innan 2030 (Super AGI)
Vi kommer dö ut innan 2050 .. Terminator senario(någon människa gör dessa robotar fria)

Vad skulle inte en robot göra bätre än en människa?
Styrka lyfta osv kan jobba 24/7 Kommunikation (LLM ChatGpt 10 eller liknade perfekt behaglig röst)
Olika Robotar med olika "Agents" som det kallar det som specialliserade på olika uppgifter.


edit : Ingen kommer vilka ha sex på det gamla hedliga sättet.... Sexbots... eller föresten hela våran sex instinkt kommer försvinna pga olika biologiska/kulturella faktorer... nästa Inga barn föds.

G.orwell senario pågår samtidigt "The sex instinct will be eradicated. We shall abolish the orgasm. There will be no loyalty except loyalty to the Party(ROBOTS)"
__________________
Senast redigerad av kindofblue 2024-04-07 kl. 15:53.
Citera
2024-04-07, 16:27
  #176
Medlem
Framtidens människa kommer att vara AI-enhanced.
Citera
2024-04-07, 17:05
  #177
Medlem
Kass1bandets avatar
Kommer bli underbart! Då slipper folk hålla på med sin ego-boostande kukmätartävling jämt.

Då kan man ägna tid åt sig själv, sina intressen och nära vänner/familj. Slippa skådespelet på arbetsplatsen.
Citera
2024-04-07, 18:25
  #178
Medlem
Värdelösa för vem? Överheten? Trådskaparen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback