Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-09, 20:54
  #1
Medlem
Hej!

Jag har ett problem med att få tillräckligt med WIFI i min nya lägenhet.

I mediaskåpet (som ligger i en änden av lägenheten) finns ett OWNIT modem, det har jag kopplat upp mig på och har WIFI. Det är så dock att det inte räcker till den andra änden av lägenheten. Vi har en ASUS ZENWIFI tillgänglig

Kan man på något sätt koppla ASUS routern till OWNIT modemet, så att jag får tillräckligt med WIFI i hela lägenheten?
Citera
2024-03-10, 13:19
  #2
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olego
Hej!

Jag har ett problem med att få tillräckligt med WIFI i min nya lägenhet.

I mediaskåpet (som ligger i en änden av lägenheten) finns ett OWNIT modem, det har jag kopplat upp mig på och har WIFI. Det är så dock att det inte räcker till den andra änden av lägenheten. Vi har en ASUS ZENWIFI tillgänglig

Kan man på något sätt koppla ASUS routern till OWNIT modemet, så att jag får tillräckligt med WIFI i hela lägenheten?
Vad är ett "OWNIT modem" för något?
Citera
2024-03-10, 13:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olego
Hej!

Jag har ett problem med att få tillräckligt med WIFI i min nya lägenhet.

I mediaskåpet (som ligger i en änden av lägenheten) finns ett OWNIT modem, det har jag kopplat upp mig på och har WIFI. Det är så dock att det inte räcker till den andra änden av lägenheten. Vi har en ASUS ZENWIFI tillgänglig

Kan man på något sätt koppla ASUS routern till OWNIT modemet, så att jag får tillräckligt med WIFI i hela lägenheten?

Ownit har väl aldrig sysslat med någon form av internetleverans som kräver ett modem? Menar du en sådan här?
https://www.ownit.se/storage/uploads...detaljbild.png
Citera
2024-03-10, 18:35
  #4
Medlem
Menar en sån här: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...67epQdmii5zg&s. Det är en Inteno EG300 som finns i multimedia skåpet.
Citera
2024-03-10, 18:56
  #5
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olego
Menar en sån här: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...67epQdmii5zg&s. Det är en Inteno EG300 som finns i multimedia skåpet.
Såvida du inte har TV och telefon så kopplar du bort den och ersätter den med ditt mesh-system.
Citera
2024-03-10, 19:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olego
Menar en sån här: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...67epQdmii5zg&s. Det är en Inteno EG300 som finns i multimedia skåpet.

Du kopplar routern i ditt meshsystem till den röda utgången.
Citera
2024-03-11, 10:51
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Du kopplar routern i ditt meshsystem till den röda utgången.

Röd utgång? Menar du WAN-porten? Den går väl till internetanslutningen?

https://www.ownit.se/kundservice/gui...r/inteno-eg300
Citera
2024-03-11, 11:03
  #8
Medlem
Jag har kopplat den till WAN porten. Körde WAN till WAN, men får ett DHCP problem i min ASUS Router. Har bett hyresvärden tillkalla tekniker för något är skumt.

Tack för all hjälp so far! Återkommer med vad tekniker har för svar.
Citera
2024-03-11, 12:28
  #9
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olego
Jag har kopplat den till WAN porten. Körde WAN till WAN, men får ett DHCP problem i min ASUS Router. Har bett hyresvärden tillkalla tekniker för något är skumt.

Tack för all hjälp so far! Återkommer med vad tekniker har för svar.
Det där är åt helvete felkopplat!!! Dum gör som dum säger...

Gör som jag skrev istället, ta bort Inteno och koppla inkommande till WAN på din Asus.

Det är dyrt att kalla dit tekniker för en idiotkoppling...
Citera
2024-03-11, 13:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det där är åt helvete felkopplat!!! Dum gör som dum säger...

Gör som jag skrev istället, ta bort Inteno och koppla inkommande till WAN på din Asus.

Det är dyrt att kalla dit tekniker för en idiotkoppling...

Jag kopplade WAN till LAN också men det funkade inte heller. Teknikern står inte jag för - det gör hyresvärden eftersom ingeting funkar här.

Jag har tidigare kopplat Asus routrar utan problem - men detta funkar inte som normalt.
Citera
2024-03-11, 14:21
  #11
Medlem
PalmeKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olego
Hej!

Jag har ett problem med att få tillräckligt med WIFI i min nya lägenhet.

I mediaskåpet (som ligger i en änden av lägenheten) finns ett OWNIT modem, det har jag kopplat upp mig på och har WIFI. Det är så dock att det inte räcker till den andra änden av lägenheten. Vi har en ASUS ZENWIFI tillgänglig

Kan man på något sätt koppla ASUS routern till OWNIT modemet, så att jag får tillräckligt med WIFI i hela lägenheten?

Enklast! Ta bort Ownit routern helt och kör din Aus mesh direkt på länken. Om du har en massa beroende till Ownit, så får man konfa så man använder ownit och asus samtidigt. Om det inte fungera med Asusen, på pröva ta Ownit routern mac adress.
Citera
2024-03-11, 15:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Enklast! Ta bort Ownit routern helt och kör din Aus mesh direkt på länken. Om du har en massa beroende till Ownit, så får man konfa så man använder ownit och asus samtidigt. Om det inte fungera med Asusen, på pröva ta Ownit routern mac adress.

Jag tänkte på det också men eftersom jag hyr denna lägenhet under vill jag inte byta om för mycket för ägaren.

Vi har löst problemet nu. Jag får koppla på Asus routern mot befintligt nätverk - skapa ett nytt nätverk som jag låser och kopplar upp mig på.

Tack för all hjälp här inne!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback